Gry

Wiedźmin 4 - wszystko, co wiemy. CD Projekt RED szykuje prawdziwą bombę?

Kacper Cembrowski
Wiedźmin 4 - wszystko, co wiemy. CD Projekt RED szykuje prawdziwą bombę?
14

CD Projekt Red nie zwalnia tempa i szykuje prawdziwą rewelację — nadchodzi kolejna odsłona Wiedźmina. Czego możemy spodziewać się po nadchodzącym projekcie?

Wiedźmin 4 został oficjalnie zapowiedziany w 2022 roku

W marcu 2022 roku CD Projekt Red podzielił się informacją, na którą czekali wszyscy — nowa odsłona Wiedźmina oficjalnie powstaje. Redzi podkreślają, że była to pierwsza oficjalna zapowiedź nowej gry z serii Wiedźmin od wydania Wiedźmin 3: Dziki Gon w 2015 roku. Trzecia odsłona przygód Geralta zgarnęła łącznie ponad 250 tytułów gry roku i doczekała się dwóch fabularnych DLC o podtytułach Serca z Kamienia oraz Krew i Wino.

Wiemy również, że nie jest to jedyna gra z tego uniwersum — CD Projekt RED zapowiedziało, że pracuje nad kilkoma projektami osadzonymi w świecie opartym na książkach Andrzeja Sapkowskiego. Jednym z nich jest remake pierwszej odsłony, o czym więcej możecie przeczytać tutaj. Drugim jest Sirius, za który odpowiada bostońskie studio The Molasses Flood — nie jest wiadome, czym ta gra właściwie ma być, chociaż najwięcej doniesień sugerowało, że będzie to sieciowa gra w uniwersum Wiedźmina. Trzecią produkcją jest Wiedźmin 4, który ma rozpocząć nową trylogię.

Wiedźmin 4 będzie działać na nowym silniku — Unreal Engine 5. CD Projekt RED rozpoczyna współpracę z Epic Games

Wiedźmin 4, lub też Project Polaris, będzie opracowywany na nowym silniku. Polskie studio zapowiedziało, że przejdzie na Unreal Engine 5 w ramach wieloletniego partnerstwa strategicznego z Epic Games. Od czasu premiery Wiedźmina 2: Zabójcy Królów w 2011 roku, CD Projekt Red używał wyłącznie własnego silnika REDengine do tworzenia swoich gier. Ta nowa współpraca z firmą Epic obejmuje nie tylko licencjonowanie, ale także rozwój techniczny Unreal Engine 5 oraz potencjalne przyszłe wersje Unreal Engine w szczególnych przypadkach. Deweloperzy z CD Projekt Red będą współpracować z deweloperami z Epic Games, a głównym celem będzie pomoc w dostosowaniu silnika do gier z otwartym światem — i pierwszą taką grą będzie właśnie nowy Wiedźmin.

Źródło: CD Projekt Red

Jak firmy podchodzą do tej współpracy?

W oficjalnym ogłoszeniu CD Projekt Red możemy znaleźć wypowiedź Pawła Zawodnego, dyrektora ds. technologii:

Jednym z kluczowych filarów RED 2.0 — transformacji, którą obecnie przechodzi studio — jest większy nacisk na technologię i właśnie to działanie leży u podstaw naszej współpracy z Epic Games. Naszym celem nie było po prostu pozyskanie licencji na silnik; razem z naszymi partnerami widzimy tę współpracę jako pierwszy krok w długiej i owocnej współpracy. W przypadku wcześniejszych gier studia, rozwój i przygotowanie REDengine pod dany tytuł wymagało znacznych zasobów i nakładu pracy. Dlatego niezwykle ważne było dla nas, aby w przypadku kolejnej gry CD PROJEKT RED wyznaczyć kierunek technologiczny tak szybko, jak to możliwe. Współpraca, którą nawiązaliśmy podniesie efektywność w procesie produkcji, a także jej przewidywalność. Jednocześnie dzięki niej otrzymamy dostęp do narzędzi do tworzenia gier z najwyżej półki. Nie mogę się doczekać, aby zobaczyć jakie niesamowite przygody uda nam się stworzyć w Unreal Engine 5!

Źródło: CD Projekt Red

Swoje stanowisko zajął także Tim Sweeney, założyciel i dyrektor generalny Epic Games:

Przy tworzeniu Unreal Engine 5 jednym z naszych celów było umożliwienie zespołom deweloperskim tworzenia dynamicznych otwartych światów łączących niespotykaną dotychczas skalę i jakość oprawy graficznej. Cieszymy się, że możemy współpracować z CD PROJEKT RED i wspólnie przesuwać granice tego, co możliwe jest w dziedzinach rozgrywki i opowiadania historii w grach. Wierzymy, że na naszych działaniach skorzysta na przestrzeni kolejnych lat cała społeczność twórców gier.

Prace nad Wiedźminem 4 już trwają! Kiedy gra będzie miała swoją premierę?

CD Projekt jakiś czas temu ogłosiło, że rozpoczęło research dotyczący nowego projektu w zeszłym roku, a preprodukcja rozpoczęła się w pierwszym kwartale 2022. To jest szczególnie istotna kwestia i jeden z najważniejszych kroków podczas tworzenia gry — w żadnym wypadku jednak nie oznacza, że możemy szybko spodziewać się premiery.

Źródło: CD Projekt Red

Data wydania nowego Wiedźmina nie została w żaden sposób zapowiedziana przez CDPR, lecz zdecydowanie nie ma sensu nastawiać się na premierę w ciągu najbliższych miesięcy. W tej chwili w stworzenie Wiedźmina 4 zaangażowanych jest ponad 100 programistów, a studio jest „naprawdę zadowolone” z projektu.

Czy Geralt powróci w Wiedźminie 4? Kto będzie głównym bohaterem?

CD Projekt RED do tej pory nie ogłosiło, kto będzie głównym bohaterem Wiedźmina 4. Niemal pewne jednak jest to, że Geralt odejdzie na emeryturę — co sugeruje chociażby grafika promująca „rozpoczęcie nowej sagi” w wiedźmińskim świecie, gdzie medalion wiedźmiński jest inny od tego kojarzonego z Geraltem.

Dotychczasowe plotki sugerują dwa rozwiązania — albo główną bohaterką będzie uwielbiana przez fanów Ciri (zresztą na takie rozwiązanie liczy mnóstwo osób) lub będzie to RPG z kreatorem postaci, gdzie sam stworzy własnego bohatera, który podbije wiedźmiński świat.

AKTUALIZACJA: Wiedźmin 4 powstanie, nic się nie zmienia

Mnóstwo graczy nie może się doczekać kontynuacji gier w uniwersum stworzonym przez Andrzeja Sapkowskiego, nawet pomimo tego, że premiera Polaris jest bardzo daleko. Adam Kiciński, prezes CD Projekt, uspokaja graczy w następujący sposób:

Polaris (Wiedźmin), Orion (Cyberpunk) czy Hadar (nowa franczyza) to tylko niektóre z projektów, które w przyszłości rozwiną portfolio naszego studia. Istotną częścią naszej strategii jest zachodzący aktualnie proces transformacji prowadzący do głębokich, wewnętrznych zmian, który to uważamy za klucz do tworzenia wysokiej jakości gier bez opóźnień i crunchu.

Wygląda więc na to, że gra pojawi się dokładnie tak, jak planowano — celem CD Projektu jest brak opóźnień (z których znany zrobił się Cyberpunk) i zrezygnowanie z crunchu, co jest jak najbardziej dobrą informacją. O jakość produkcji nie musimy się szczególnie obawiać, co potwierdziliśmy, mając okazję sprawdzić nadchodzące DLC do Cyberpunka 2077.

AKTUALIZACJA: Wiedźmin 4 bez problemów na premierę?

Colin Walder, dyrektor techniczny w CD Projekt Red z ponad 15-letnim doświadczeniem w branży gier wideo, zabrał ostatnio głos w sprawie premiery Cyberpunka na konferencji Inven Game. Walder ma doświadczenie nie tylko przy największych hitach CD Projektu, czyli Wiedźmin 3: Dziki Gon i Cyberpunk 2077, ale również pracował przy ostatnich dwóch największych grach Rockstar Games, czyli Red Dead Redemption 2 i Grand Theft Auto 5. Walder mówił:

To nasze podejście, sposób, w jaki pracowaliśmy nad produkcją, tworzenie wersji demonstracyjnych i przechodzenie w kierunku zwinnego sposobu myślenia i przepływu pracy — chodzi o to, abyśmy od samego początku byli na bieżąco z pewnymi rzeczami. Weźmy na przykład konsole; musimy się upewnić, że działają od samego początku. W przypadku naszego następnego projektu, Polaris (pierwsza część nowej trylogii gier z serii Wiedźmin CDPR — przyp. red.) uruchamiamy już nasze dema i wewnętrzne recenzje konsoli od samego początku. […] To krok, który zrobiliśmy dopiero później w rozwoju Cyberpunka.

Premiera Cyberpunka miała wpływ na pracowników CD Projektu

Walder przyznał również, że pracownicy firmy ciężko przeżyli premierę Cyberpunka 2077:

Jeśli chodzi o inne narzędzia czy strategie utrzymania nastrojów po premierze, zwłaszcza po trudnościach, przed którymi stanęliśmy, było to rzeczywiście wyzwanie. Najważniejsze było przyznanie się do tego, co się stało. Musieliśmy przyznać, że wynik nie był taki, na jaki liczyliśmy i że byliśmy zdeterminowani, aby coś zmienić.

Walder podsumował to, mówiąc, że zespół musi teraz „wykazać zaangażowanie” w kwestii tej zmiany, mówiąc, że „czyny są głośniejsze niż słowa”. Wygląda więc na to, że Wiedźmin 4 będzie dopracowany w dniu premiery i Redzi nie powtórzą swojego błędu.

AKTUALIZACJA: CD Projekt RED nie planuje korzystać ze sztucznej inteligencji przy Wiedźminie 4

CD Projekt Red planuje w tym roku znacznie skupić się na produkcji Wiedźmina 4, jednak pomimo wielkich planów firma niespecjalnie chce korzystać z programów opartych na sztucznej inteligencji — zamiast tego woli korzystać z umiejętności swoich pracowników. CDPR planuje zatrudnić „około 400” osób do pracy nad kontynuacją za kilka miesięcy. Adam Badowski w rozmowie z Forbes zdradził, że do połowy roku ma nad Wiedźminem 4 pracować kilkaset osób, a AI nie będzie decydujące w procesie tworzenia produkcji. Warto jednak zaznaczyć, że polski deweloper utworzył zespół, który miał sprawdzić, w jaki sposób można zastosować tę technologię w swojej pracy — mimo to CD Projekt nie postrzega jej jako zastępstwa dla swoich pracowników:

Chcielibyśmy, aby do połowy roku nad projektem pracowało około 400 osób. […] Uważamy, że sztuczna inteligencja to coś, co może pomóc ulepszyć pewne procesy w produkcji gier, ale nie zastąpi ludzi.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu