Felietony

Więcej aplikacji pobieramy na Androidzie, ale to Apple najlepiej na nich zarabia

Marcin Kamiński
Więcej aplikacji pobieramy na Androidzie, ale to Apple najlepiej na nich zarabia
12

Aplikacje na urządzeniach mobilnych to zjawisko, które znaczenia nabrało dopiero w momencie wydania na rynek pierwszej generacji iPhone'a - wówczas to właśnie ten smartfon był prawdziwym królem pod kątem liczby dostępnych i ściąganych z sieci programów. Od tego czasu minęło jednak już kilka lat, co...

Aplikacje na urządzeniach mobilnych to zjawisko, które znaczenia nabrało dopiero w momencie wydania na rynek pierwszej generacji iPhone'a - wówczas to właśnie ten smartfon był prawdziwym królem pod kątem liczby dostępnych i ściąganych z sieci programów. Od tego czasu minęło jednak już kilka lat, co przyniosło spore zmiany. Jak pokazuje najnowszy raport, najwięcej aplikacji pobieramy bowiem nie z App Store, ale Google Play, czyli na telefonach i tabletach z Androidem. To jednak nie przeszkadza Apple zarabiać na aplikacjach znacznie więcej, niż konkurencja.

Najnowszy raport dotyczący aplikacji mobilnych, sporządzony przez Canalys, to ciekawy materiał pokazujący aktualne trendy na najpopularniejszych platformach mobilnych - iOS i Android. Analizując zaprezentowane dane szybko można zauważyć, że to właśnie użytkownicy Androida pobierają na swoje telefony i tablety najwięcej nowych programów. Przewaga nad App Store jest niewielka, jednak pod kątem liczby pobrań Google Play jest liderem.

Zupełnie inaczej ma się sprawa pod kątem zarobków. To posiadacze iPhone'ów i iPadów najchętniej wydają swoje pieniądze na nowe aplikacje, dzięki czemu właśnie do firmy Apple trafia 75% zysków z całego rynku aplikacji mobilnych. Pokazuje to jednoznacznie, że kluczowe w tym segmencie nie jest walczenie o same ściągnięcia programu, ale również o ich rentowność. Ciekawy jest również fakt, że prawdziwą dominację na rynku programów dla urządzeń mobilnych udało się zdobyć Apple i Google - tacy konkurenci jak BlackBerry World czy Windows Phone Store zostają daleko w tyle, zarówno pod względem liczby dostępnych tytułów, pobrań, jak i dochodów.

Podsumowując, cztery największe sklepy z aplikacjami mobilnymi na rynku wygenerowały w pierwszym kwartale 2013 roku aż 13,4 miliarda pobrań, które z kolei przyniosły dochody w wysokości 2,2 miliarda dolarów. Największe wzrosty popularności aplikacji mobilnych zanotowano na rozwijających się rynkach, gdzie lawinowo wzrasta popularność smartfonów - Afryce Południowej, Brazylii czy Indonezji. W Ameryce czy Europie wzrosty były znacznie mniejsze i wyniosły ok. 10% w stosunku do poprzednio analizowanego kwartału.

Wraz ze wzrostem popularności smartfonów oraz tabletów na całym świecie można śmiało spodziewać się jeszcze lepszych statystyk na rynku aplikacji mobilnych w przyszłości.

Źródło: Canalys

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu