19

Warslove.pl – myśl globalnie, działaj lokalnie

Nie porywa designem, wykorzystuje prosty mechanizm komentowania i oceniania, a zaktywizował warszawskich prosumentów do zamieszczenia ponad 4000 recenzji miejsc w stolicy. Pod mocnym wpływem Foursquare’a znalazł swoją niszę, opierając się na globalnym pomyśle wdrożył go do przestrzeni lokalnej jednego miasta. Trzeba przyznać, że Foursquare’owi w Polsce poszło z tym średnio do tej pory. “Warslove.pl to […]

Nie porywa designem, wykorzystuje prosty mechanizm komentowania i oceniania, a zaktywizował warszawskich prosumentów do zamieszczenia ponad 4000 recenzji miejsc w stolicy. Pod mocnym wpływem Foursquare’a znalazł swoją niszę, opierając się na globalnym pomyśle wdrożył go do przestrzeni lokalnej jednego miasta. Trzeba przyznać, że Foursquare’owi w Polsce poszło z tym średnio do tej pory.

Warslove.pl to zniżkowy portal społecznościowy dla Warszawiaków, połączony z wieloma benefitami dla mieszkańców stolicy. Zarejestrowana osoba otrzymuje od nas lojalnościową kartę zniżkową na adres korespondencyjny, dzięki czemu każdy użytkownik występuje u nas z imienia, nazwiska, zdjęcia oraz adresu zamieszkaniaoczywiście dane teleadresowe są ukryte). Co więcej, w zamian za każdą aktywność, np. dodanie zdjęć, zaproszenie znajomych, napisanie recenzji premiujemy użytkowników punktami – im więcej punktów , tym wyższa pozycja w Rankingach Konkursowych, a za czołowe pozycje w Rankingu, każdego tygodnia i co miesiąc, rozdajemy np. 3 podwójne zaproszenia do kina, czy darmowy masaż dla dwojga. Dzięki temu, że użytkownicy są z nami i dzielą się swoją wiedzą na temat miejsc w Warszawie – zyskują atrakcyjne benefity.” – mówi Adam Urbanowski, twórca pierwszego tego typu portalu w Polsce.



Glokalny portal w globalnym świecie

Charakterystyczną cechą portali społecznościowych jest ich dążenie do globalnego odbiorcy internetu. Język przestał stanowić barierę, a nawet jeśli, twórcy dbają o zapewnienie odpowiedniej wersji językowej użytkownikom. Internet stał się głównym narzędziem postępującej globalizacji. Nie wymaga to specjalnych przykładów ani analiz i wiadomo, że każdy może sobie zamówić samochodziki na baterie słoneczne za dwa dolary z chińskiego marketu internetowego. Globalizacja wywołała również efekt glokalizacji, czyli adaptowanie globalnych działań do warunków lokalnych. Warslove.pl podąża nurtem glokalizacji, to taki trochę “lokalny Fousquare w wersji webowej”. Wykorzystuje geolokalizację mocno nakierowaną na lokalne usługi, które zostają poddane weryfikacji przez społeczność lokalną. Dużo tej lokalności, ale przyglądając się mechanizmowi serwisu, mieszkańcom innych miast nie opłaca się za bardzo oceniać i zbierać punkty, a co za tym idzie nagrody, które są przeznaczone do realizacji w Warszawie. Chyba że jest się częstym bywalcem stolicy. W tym roku portal został przejęty przez spółkę Pkt.pl i planuje odsłony również dla innych miast.

Grywalizacja – rywalizacja

Twórcy nie pominęli wdrożenia mechaniki grywalizacji. Użytkownicy oceniają i zbierają punkty, ale opinie punktowane muszą spełniać określone standardy. Akceptowane wypowiedzi muszą zawierać minimum 3-4 zdań i nie mogą się zamykać w pojedynczych hasłach: “Super. Fajnie. Ok. Polecam”. Dodatkowym wymogiem jest autentyczne zdjęcie profilowe. Nagrody przyznawane są w Rankingach cotygodniowych i miesięcznych. Zajęcie jednej z trzech pierwszych pozycji w rankingu jest prezentowane w profilu jako medal: złoty, srebrny lub brązowy z informacją o wielokrotności otrzymania danego medalu. Ciekawe jakby się przyjęły odznaki o nazwe “soft warslover” lub “hard warslover”, ot tak mi przyszło to głowy.

Bez aplikacji ani rusz

Portal nie posiada jeszcze dedykowanej aplikacji mobilnej. Ostrożności twórców w tej przestrzeni dopatrywałabym się w braku spektakularnego sukcesu Foursquare w Polsce. Jako użytkownik Foursquare muszę przyznać, że rośnie liczba oznaczanych miejsc w Polsce, pomimo tego, oferta marketingowa jest tam znikoma. W samym Krakowie jest tylko kilka lokali, które oferuje zniżkę dla zameldowanych, a bycie majorem jest kompletnie nieopłacalne, dodaje tylko punktów do szacunku dla znajomych i zachęca do rywalizacji w przejmowaniu kolejnych lokalizacji. Można zatem wskazać lokalną niszę dla takiego rozwiązania mobilnego, choć niepowodzenie potentata może być deprymujące. W każdym razie pozostaje czekać na ekspansywny rozwój portalu na całą Polskę w swoich lokalnych wersjach, a aplikacja mobilna to już “must have” dla takich usług.