Tablice z zielonymi znakami to nowość
Od teraz dealerzy samochodowi nie będą musieli rejestrować pojazdów, którymi chcą przeprowadzać jazdy testowe z klientami. Zamiast tego taka firma może zgłosić się do urzędu komunikacji i wyrobić nowy dowód profesjonalny, wraz z odpowiednimi tablicami. Profesjonalnym dowodem rejestracyjnym i tablicami będą mogli posługiwać się przedsiębiorcy z siedzibą lub oddziałem w Polsce zajmujący się produkcją, dystrybucją lub badaniami pojazdów, a także jednostki uprawnione (np. Instytut Transportu Samochodowego) lub jednostki badawcze producentów. Jeden podmiot będzie mógł uzyskać maksymalnie 100 blankietów, które są ważne przez 30 dni lub 6 miesięcy.
Wzór nowych tablic jest chyba jednak nieco niefortunny, zamiast czarnych liter mamy zielone, które kojarzą nam się bardziej z ekologią. W tym przypadku jednak taka „zielona” tablica nie będzie miała nic wspólnego z autami elektrycznymi. Nad tym rozwiązaniem nadal trwają prace legislacyjne i jeśli przepisy wejdą w życie to najwcześniej od 2020 roku. „Ekologiczna” tablica rejestracyjna będzie miała prawdopodobnie zielone tło i będzie mogła być wydana dla aut elektrycznych z bateriami lub ogniwami paliwowymi (np. Toyota Mirai).

Dowód tylko na 30 dni, a jazdy ściśle ewidencjonowane
Profesjonalny dowód rejestracyjny będzie ważny 30 dni od daty wypełnienia. Jednostki zajmujące się testowaniem nowych pojazdów, czyli wszelkie instytuty badawcze czy oddziały producentów samochodów zajmujące się ich homologacją będą mogły taki dowód otrzymać na 6 miesięcy. Podmiot uprawniony w ciągu 30 dni od wygaśnięcia albo uchylenia decyzji o profesjonalnej rejestracji pojazdu będzie musiał zwrócić staroście blankiety, dowody rejestracyjne oraz tablice rejestracyjne. Jeśli tego nie zrobi narazi się na karę pieniężną.

Co więcej nowy dowód pozwala na prowadzenie pojazdu tylko przez pracownika danej firmy lub instytucji. Dealerzy samochodowi będą mogli dodatkowo udostępniać auta klientom zainteresowanym zakupem, ale każda taka jazda będzie musiała być ewidencjonowana. Docelowo będzie to robione elektronicznie i trafi do Centralnej Ewidencji Pojazdów. W trakcie jazdy testowej musi być też obecny przedstawiciel danego przedsiębiorstwa. Oczywiście taki pojazd będzie musiał również posiadać polisę OC.
Koszt wydania decyzji i profesjonalnej rejestracji to 100 PLN, pojedynczy blankiet dowodu rejestracyjnego będzie kosztował 10 PLN, a standardowe tablice samochodowe – 80 PLN. Po 30 dniach będzie można go odnowić i tak aż do roku. Można zatem oczekiwać, że wielu dealerów zdecyduje się na to rozwiązanie i na drogach zacznie się pojawiać całkiem sporo „zielonych” tablic.
źródło: Ministerstwo Cyfryzacji
Więcej z kategorii Motoryzacja:
- Największa na świecie fabryka Diesli przestawia się na silniki elektryczne
- Powrót do przyszłości? DeLorean chce produkować elektryczne repliki legendy
- Polski produkt eksportowy? Baterie do samochodów elektrycznych
- Przewagi hybrydy Plug-In w Skoda Octavia iV oraz Superb iV nad „klasyczną hybrydą”
- BMW 530d xDrive: teraz ma 286 KM i system Mild Hybrid. Jest też bardzo oszczędne!