23

W Android Market opublikowano już ponad 500 tysięcy aplikacji! Kiedy Google przegoni Apple?

Jednym z najczęściej przewijających się argumentów w dyskusjach nad wyższością iOSa nad Androidem i vice versa jest ilość dostępnych aplikacji na oba systemy mobilne. Pod koniec 2009 roku, czyli ponad rok od uruchomienia, w  Android Markecie można było doliczyć się zaledwie 20 tysięcy aplikacji. Dzisiaj ta liczba sięga już ponad 320 tysięcy aktywnych aplikacji. Więcej […]

Jednym z najczęściej przewijających się argumentów w dyskusjach nad wyższością iOSa nad Androidem i vice versa jest ilość dostępnych aplikacji na oba systemy mobilne. Pod koniec 2009 roku, czyli ponad rok od uruchomienia, w  Android Markecie można było doliczyć się zaledwie 20 tysięcy aplikacji. Dzisiaj ta liczba sięga już ponad 320 tysięcy aktywnych aplikacji.

Więcej ciekawych informacji dostarcza raport Android Market Insights. Do tej pory opublikowano już 500 tysięcy aplikacji w Android Markecie, czyli tylko 100 tysięcy mniej niż w AppStore. Niemniej jednak aż 37% publikowanych w AM aplikacji później zostaje usunięta (z czego 78% to aplikacje darmowe), gdy tymczasem w AS ten odsetek wynosi zaledwie 24%.

Powróćmy jednak do Androida. Obecnie w AM jest około 34% aplikacji płatnych, ale wszystkie trendy wskazują na to, że deweloperzy coraz częściej decydują się na dostarczanie darmowych aplikacji. Średnia cena aplikacji wynosi około 3,2 dolara, czyli około 10 złotych. Co najciekawsze, w samym tylko wrześniu tego roku w Android Market umieszczono blisko 42 tysiące nowych aplikacji!  W ciągu ostatniego miesiąca użytkownicy AM wygenerowali blisko 350 milionów pobrań.

Wisienką na torcie tych danych jest fakt, że deweloperzy w ostatnim czasie chętniej tworzą aplikację pod Androida. Dla Apple tworzy aplikacje około 100 tysięcy deweloperów, dla Androida 70 tysięcy, przy czym, statystycznie, każdy z tych ostatnich umieścił w AM około 4,38 aplikacji, gdy tymczasem w AppStore około 4,21. Nie jest to wielka różnica, ale biorąc pod uwagę liczbę deweloperów tworzących pod konkretne platformy nie da się nie zauważyć, że ci od Androida są odrobinę bardziej płodni.

Powyższe dane doskonale oddają tempo rozwoju Android Marketu i samej platformy. Szczególnie ogromny jest przeskok między początkami AM, a jego obecnym stanem. Niemniej jednak różnice między AppStore a Android Market wciąż są widoczne. W AS jest około 450 tysięcy aktywnych aplikacji, o ponad 100 tysięcy więcej niż w Android Markecie. Nie to jednak jest najważniejsze. Ważny jest poziom pobrań. O ile AM w lipcu tego roku mógł się cieszyć ilością pobrań na poziomie 4,5 miliarda, o tyle AppStore zanotował ilość pobrań na poziomie blisko 15 miliardów, ponad 3-krotnie więcej. Bez wątpienia duży wpływ na ten wynik ma fakt, że na iPada dostępne jest obecnie około 100 tysięcy aplikacji, gdy tym czasem na Honeycomb – Androida dla tabletów, ilość dostosowanych aplikacji nie sięga nawet tysiąca. Dodajmy jeszcze do tego, że rynek tabletów jest obecnie zdominowany przez Apple.

Zastanawiam się, jak na dalszy rozwój Android Marketu wpłynie nowy ICS, gdy w końcu zastąpi poprzednie wersje Androida na smartphonach i być może również zastąpi Honeycomba na tabletach. Jeden system działający na różnych urządzeniach jest Google niezwykle potrzebny. Obecnie panujący dualizm sprawia, że użytkownicy tabletów z Androidem nie są w stanie w pełni korzystać z możliwości tego systemu. Ma to bez wątpienia duży wpływ na popularność tych urządzeń. Jeden ICS na wszystkie urządzenia mógłby się stać również sporym impulsem do dalszego rozwoju Android Marketu i zachęcić deweloperów do tworzenia aplikacji akurat dla tego systemu – w końcu nie musieliby próbować dopasowywać każdej aplikacji pod kolejne numerki Androida. Czy tak się stanie – przekonamy się już wkrótce.