Motoryzacja

Volvo XC40 Recharge - elektryczny crossover z Androidem na pokładzie

Kamil Pieczonka
Volvo XC40 Recharge - elektryczny crossover z Androidem na pokładzie
5

Volvo po kilu tygodniach stopniowania emocji i publikacji cząstkowych informacji, pokazało swój pierwszy elektryczny samochód, którym jest model XC40 Recharge. Popularny miejski crossover będzie wyposażony w całkiem pokaźny zestaw baterii i w najmocniejszej wersji w aż dwa silniki elektryczne o mocy przekraczającej 400 KM. A w dodatku działa pod kontrolą Androida.

Volvo XC40 Recharge to początek nowej linii aut

Szwedzkie Volvo, którego właścicielem jest obecnie chińska firma Geely, jakiś czas temu uruchomiło osobną markę - Polestar, która miała się skupić na produkcji aut elektrycznych. Nie oznacza to jednak, że standardowe samochody tego producenta nie będą elektryczne. Już teraz oferta napędów typu PHEV jest bardzo szeroka i wiele samochodów Volvo jest w stanie pokonać 40-50 km na bateriach. Teraz pora jednak na pełnego elektryka, którym będzie popularny SUV - XC40.

XC40 z dopiskiem Recharge zwiastuje nową linię aut w ofercie szwedzkiej marki. Oznaczenie Recharge będą posiadały wszystkie samochody, które będzie można ładować z gniazdka, w tym także hybrydy typu plugin. Volvo XC40 jest pierwsze, bo już na etapie projektu zakładano, że powstanie wersja elektryczna i całe podwozie było do tego przystosowane. W podłodze znajdziemy baterie o pojemności 78 kWh, które będą zasilały dwa silniki zamontowane na przedniej i tylnej osi. W sumie mają być one w stanie dostarczyć nawet 408 KM i 600 Nm momentu obrotowego, a w rezultacie zapewnić sprint do 100 km/h w czasie poniżej 5 sekund (4,9 sekundy aby być dokładnym), a prędkość maksymalna jest ograniczona do 180 km/h. Całkiem nieźle jak na niewielkiego, miejskiego crossovera.

Volvo oszacowało zasięg swojego crossovera na 400 km w cyklu WLTP co jest przyzwoitą wartością jak na 78 kWh, ale trudno powiedzieć, na ile realną. Rzeczywisty zasięg będzie pewnie nieco mniejszy, wiele będzie zależało od warunków i rodzaju pokonywanej trasy. Spory wpływ na to ma też masa samego samochodu, która w tym przypadku przekracza 2 tony, a dokładnie jest to 2250 kg. Co ciekawe, prezentowany model ma oznaczenie napędu P8, co oznacza, że będzie to najmocniejsza wersja, nie jest wykluczone, że w przyszłości pojawi się także słabszy model, np. z jednym silnikiem i bateriami o mniejszej pojemności.

Volvo XC40 Recharge bazuje na Androidzie

Volvo na prezentację swojego pierwszego elektrycznego samochodu wybrało Kalifornie i nie zrobiło tego przypadkowo. Pomijając już nawet fakt, że to właśnie stąd pochodzi Tesla i to tutaj auta elektryczne są najbardziej popularne, to mamy tutaj też kolebkę technologii - Dolinę Krzemową. I to właśnie z Mountain View pochodzi system, który będzie odpowiadał za działanie całego samochodu. Volvo XC40 Recharge może być pierwszym autem, które wyposażone zostanie w Android Automotive OS.

Zastosowanie systemu Google pozwala na pełne wykorzystanie jego możliwości, łącznie z mapami, serwisem YouTube czy wreszcie integracją z asystentem. Android Automotive OS daje też dostęp do sklepu Google Play i licznych aplikacji, które będzie można uruchomić na głównym ekranie. To stwarza znacznie większe możliwości niż nakładka Android Auto. Największe wrażenie robi jednak wykorzystanie wirtualnego kokpitu przed kierowcą. Jak widać na obrazku powyżej, znajdziemy tam nie tylko podstawowe informacje o prędkości czy zużyciu energii, ale także widok z map Google.

Miejmy tylko nadzieje, że Android Automotive OS jest na tyle dopracowany, że będzie działał stabilnie, a producenci nie będą o nim zapominali po opuszczeniu fabryki przez samochód i wykorzystają możliwość aktualizacji online.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu