25

Volkswagen zebrał już 10 000 zamówień na elektryczny model ID.3

Volkswagen zaledwie wczoraj oficjalnie zapowiedział swój pierwszy elektryczny model samochodu z nowej generacji ID, a już dzisiaj zebrał na niego 10 000 zamówień. ID.3 został pokazany oficjalnie, ale nadal jeszcze w kamuflującym malowaniu. Wersja produkcyjna zadebiutuje we wrześniu podczas salonu samochodowego we Frankfurcie.

Volkswagen ID.3 to pierwszy przedstawiciel całej serii

Niemiecki producent pokazał do tej pory kilka konceptów z rodziny ID takich jak ID.Crozz, ID.Roomzz oraz ID.Vizzion, ale właściwe samochody, które trafią do klientów będą oznaczone numerkami. ID.3 to model, który pojawi się w środku stawki, można oczekiwać, że w przyszłości wcześniej pokazane koncepty dołączą do tej rodziny z numerami wyższymi i niższymi od 3. Będą się w ten sposób bardzo wyraźnie odróżniać od tradycyjnych modeli marki takich jak Polo, Golf czy Passat.

Volkswagen ID.3 to auto wielkości Golfa, którego dostawy do klientów rozpoczną się w połowie przyszłego roku. Sprzedawany będzie w trzech wersjach z bateriami o pojemności 44 kWh, 58 kWh oraz 77 kWh. Deklarowany zasięg mierzony według normy WLTP wyniesie odpowiednio 330 km, 420 km lub 550 km. Na papierze wygląda to całkiem nieźle pod względem efektywności samego napędu. Najtańszy model ma kosztować mniej niż 30 000 euro w Niemczech, co przełoży się na kwotę nieco wyższą niż porównywalny Golf z silnikiem spalinowym. Przedstawiciele firmy zapowiadają jednak, że koszty utrzymania auta elektrycznego mogą być nawet o 30% niższe niż modelu spalinowego, więc wyższa cena w trakcie eksploatacji się zwróci.

Na początek 30 000 sztuk w przedsprzedaży

Volkswagen planuje rozpocząć produkcję modelu ID.3 już pod koniec tego roku, a w całym przyszłym roku ma powstać aż 100 000 sztuk. Na początek jednak do klientów trafi 30 000 pojazdów w specjalnej wersji 1ST, którą można już zamawiać. Cała pula została podzielona na 29 europejskich krajów i mając na uwadze to, że po 24 godzinach zamówiono już 10 000 sztuk, to pewnie rozejdzie się bardzo szybko. Teraz wystarczy wpłacić zaliczkę w wysokości 1000 euro (w Polsce to 5000 PLN), a z zakupu można wycofać się do kwietnia przyszłego roku, nie tracąc wpłaconych pieniędzy. Dostawy powinny rozpocząć się w połowie roku.

Volkswagen ID.3 1ST będzie bogato wyposażony, a jego finalna cena nie powinna przekroczyć 40 000 euro (przed ewentualnymi dopłatami), ostateczna kwota będzie znana nieco później. W zamian otrzymamy baterie o pojemności 58 kWh. W pakiecie nabywcy dostaną także możliwość darmowego ładowania baterii w szybkich stałoprądowych ładowarkach 125 kW (obsługiwane w standardzie) na terenie UE dostępnych w aplikacji We Charge oraz sieci IONITY do wartości 2000 kWh.

Plany Volkswagena względem elektryfikacji gamy modelowej są bardzo ambitne, do 2025 roku firma chce być numerem jeden na świecie, z produkcją przekraczającą milion samochodów elektrycznych rocznie. W ofercie koncernu pojawi się do tego czasu ponad 20 samochodów napędzanych bateriami. Największe nadzieje firma wiąże z sprzedażą aut elektrycznych w Norwegii, Niemczech, Holandii, Francji oraz Wielkiej Brytanii.