23

Volkswagen, Toyota i Renault-Nissan sprzedają najwięcej aut na świecie

W zeszłym roku na całym świecie sprzedano 95,6 miliona nowych aut, co oznacza minimalny wzrost w porównaniu do roku 2017, o całe 0,2%. Liderem pozostał Volkswagen, który jednak ma dwóch bardzo mocnych konkurentów. W sumie trzy liderujące firmy mają ponad 1/3 całego rynku samochodowego na świecie.

Volkswagen o włos wyprzedza Toyotę

Różnice w czołowej trójce są naprawdę niewielkie, Volkswagen Group na którego sprzedaż składają się takie marki jak Volkswagen, Skoda, Seat, Audi, Porsche, Bugatti, Bentley oraz Lamborghini wyprzedził zaledwie o 310 000 sztuk japońską Toyotę, która ma pod swoimi skrzydłami takie marki jak Toyota, Lexus, Daihatsu i Scion. Trzecie miejsce z wynikiem o kolejne 160 000 sztuk niższym ma konsorcjum francuskiego Renault i japońskiego Nissana, które w swojej ofercie ma auta pod markami Renault, Nissan, Mitsubishi, Dacia, Lada, Inifiniti oraz Datsun.

Producent Sprzedaż w 2018 roku Zmiana 2017 vs 2018 Udział w rynku
1 Volkswagen Group 10 830 625 2,2% 11,4%
2 Toyota Group 10 520 655 2,2% 11,1%
3 Renault Nissan Alliance 10 360 992 1,3% 10,9%
4 General Motors 8 786 987 -2,0% 9,2%
5 Hyundai-Kia 7 507 945 3,2% 7,9%
6 Ford Group 5 734 306 -8,9% 6,0%
7 Honda Motor 5 265 125 -0,6% 5,5%
8 F.C.A. 4 840 664 0,0% 5,1%
9 P.S.A. 4 125 683 -2,9% 4,3%
10 Suzuki 3 213 224 1,2% 3,4%
11 Mercedes Daimler 2 742 249 1,9% 2,9%
12 BMW 2 493 740 2,1% 2,6%
13 Geely Group 2 293 780 18,6% 2,4%
14 Mazda 1 633 977 3,0% 1,7%
15 Tata 1 302 166 13,9% 1,4%

Zobacz też: pierwsza jazda nową Toyotą RAV4

Dopiero na czwartym miejscu jest amerykański General Motors, który zaliczył spadek sprzedaży o 2%, a po piętach zaczyna deptać mu koreańskie konsorcjum Hyundai-Kia. Na szóstym miejscu wylądował amerykański Ford z największym spadkiem sprzedaży w czołówce, aż o 8.9%. Kolejne pozycje to Honda, F.C.A. (Fiat, Chrysler) oraz francuskie P.S.A. (Peugeot, Citroen, Opel). W top 15 największy wzrost sprzedaży odnotowało chińskie Geely Group, które posiada między innymi markę Volvo.

Co ciekawe w pierwszej dziesiątce rankingu w porównaniu do roku 2017 nie zaszły żadne zmiany, każda firma zachowała swoje miejsce. Na początku roku wcale nie było to takie pewne, bo w lutym i marcu najwięcej aut sprzedało konsorcjum Renault-Nissan, które jednak w kolejnych miesiącach straciło impet, ale mimo to i tak notując spore wzrosty na rynkach rozwijających się jak Chiny czy Brazylia.

źródło: Focus2Move