5

UOKiK: Nowa Telefonia zamiast kary do budżetu, zwróci klientom kary i wypłaci im rekompensatę

To najczęstszy zarzut na wyniki postępowań UOKiK, wprawdzie dobrze, że pilnują nieprawidłowości i nakładają kary na firmy, które się ich dopuszczają, ale nikt nie myśli tu o klientach, których one dotknęły. Teraz zaczyna się to zmieniać.

O wszczęciu postępowania przez UOKiK przeciwko firmie Nowa Telefonia pisałem Wam pod koniec lipca 2018 roku. Właśnie się ono zakończyło z rozstrzygnięciem korzystnym przede wszystkim dla klientów.

W skrócie dla przypomnienia, skargi klientów dotyczyły praktyk tego operatora, który podszywał się pod obecnego operatora klientów i podsuwał im nowe umowy na siebie, sugerując, że to tylko korzystne zmiany, na przykład obniżka abonamentu u obecnego operatora. Dla przykładu, jedna ze skarg:

Mężczyzna powiedział, że obniży nam abonament o 10 zł, że w październiku 2017 r. z Orange przyjdzie jeszcze normalna faktura, a już w listopadzie 2017 r. też z Orange przyjdzie już faktura obniżona o 10 zł. My przez cały czas byliśmy przekonani, że rozmawiamy z przedstawicielem firmy Orange. Dlatego też zdecydowałem się podpisać podstawiony mi dokument.

Za takie naruszenia UOKiK mógł nałożyć karę w wysokości 10% rocznych obrotów, jednak Nowa Telefonia zobowiązała się do naprawy szkód i prezes urzędu odstąpił od wymierzenia kary.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Uznaliśmy, że lepiej będzie, jeśli spółka wynagrodzi straty poszkodowanym. W efekcie jej nieuczciwych działań konsumenci mogli nieświadomie zmienić operatora. Mogło się to dla nich wiązać z wysokimi karami finansowymi za rozwiązanie umowy: z dotychczasową albo nową firmą.

Według ustaleń z UOKiK, Nowa Telefonia wypłaci poszkodowanym klientom po 60,00 zł rekompensaty (dotyczy klientów, którzy w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 20 sierpnia 2019 r. złożyli reklamację w sprawie tego naruszenia lub złożyli skargę do UOKiK), zwróci nałożone za zerwanie umowy kary lub anuluje już nałożone, a nie wyegzekwowane, rozpatrzy pozytywnie złożone reklamacje w tej sprawie, umożliwi rozwiązanie umowy bez ponoszenia kosztów klientom, którym odrzucono reklamację, a nadal pozostali klientami firmy oraz powiadomi abonentów listem poleconym o przysługującym im rekompensatom.

Źródło: UOKiK.
Photo: BrianAJackson/Depositphotos