2

UOKiK: 7 banków w Polsce z rekompensatami dla klientów za nieprawidłowe informowanie o zmianach w opłatach

bank
Trwały nośnik, to zmora banków w Polsce, ale UOKiK jest nieugięty i zmusza je do zmian w sposobie informowania klientów o zmianach w tabelach opłat i prowizji.

Zakończone postępowanie w stosunku do siedmiu banków skutkuje zmianami w formie i treści przekazywanych klientom informacji o zmianach na rachunkach, a również rekompensatami dla klientów tych banków.

O co tak naprawdę chodzi? Przede wszystkim banki są zobowiązane w przypadku zmian w wysokości opłat informować klientów z jakiego powodu zmienia się cennik, np. z powodu zmiany wskaźnika inflacji oraz wskazać konkretny punkt w umowie, który na taką podwyżkę bankowi pozwala. Najważniejsze jednak jest to, że te wszystkie zmiany mają być przekazane na trwałym nośniku. Na przykład w postaci listu wysłanego pocztą tradycyjna lub elektroniczną lub zapisu na USB bądź CD.

Tymczasem banki najczęściej informacje te podawały w systemie wewnętrznym bankowości elektronicznej, gdzie nie każdy klient zagląda. Poza tym w tej formie, treść zmian mogła być dowolnie i w każdej chwili zmieniana przez bank, co zostało w końcu zakwestionowane przez UOKiK.

Marek Niechciał, prezes UOKiK:

Cieszę się, że kolejne banki dostosują swoje systemy do trwałego nośnika. Przedsiębiorcy sami rozpoczęli prace nad odpowiednią technologią. Zaproponowali także rekompensatę swoim klientom, ponieważ wprowadzili opłaty bez wymaganej prawem formy. Pozytywnie oceniam prace tych banków nad wdrożeniem zasad trwałego nośnika. Liczę, że w te ślady pójdą kolejne banki, przeciwko którym prowadzimy postępowania.

Dziś UOKiK poinformował o decyzji w stosunku do 7 banków Alior Banku, Banku Millennium, BZ WBK, Deutsche Banku, Idea Banku, Pekao SA i Plus Banku, które to w różnej formie mają zrekompensować klientom nieprawidłowości w informowaniu o zmianach w taryfach i cennikach.

A oto dokładna lista banków i rekompensat dla klientów, uzgodnionych z UOKiK:

  • Alior Bank (w tym klienci T-Mobile Usługi Bankowe i przejętego przez Alior Bank – Banku BPH): rozliczy się z opłat i prowizji za lata 2014-2016, a także nie będzie pobierał opłat za wznowienie naklejki zbliżeniowej przez 36 miesięcy. Niektórzy klienci będą mogli wybrać brak opłat przez miesiąc za: za kartę debetową lub za wypłatę z bankomatów z konta Freemium, lub za kartę kredytową, lub obniżenie oprocentowania salda limitu odnawialnego.
  • Bank Millennium – w ciągu roku wdroży zmiany, dzięki którym zastosuje się to wymogów trwałego nośnika. To pierwszy bank, który zaproponował, że zastosuje konkretne rozwiązanie. Millennium rozliczy się z nadpłat za kartę i zaproponuje darmowe przelewy natychmiastowe przez miesiąc.
  • BZ WBK – klienci otrzymają od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rekompensaty za podwyższenie opłat lub wprowadzenia prowizji, bez konieczności zawierania aneksu.
  • Deutsche Bank – rozliczy się z opłat i prowizji. Niektórzy klienci będą mogli za darmo przez miesiąc wypłacać gotówkę z bankomatów.
  • Idea Bank – odda klientom nadpłaty oraz zaoferuje miesięczną lokatę z oprocentowaniem 3 proc. Ponadto przez rok nie będzie podwyższał opłat za prowadzenie rachunków oraz kartę debetową.
  • Pekao SArozliczy się z konsumentami oraz przez 3 miesiące bank zaoferuje za darmo: polecenia zapłaty, zlecenia stałe, przelewy w oddziałach.

O wszystkich rekompensatach i sposobach ich realizacji banki poinformują klientów w osobnej korespondencji. Co ciekawe, jak donosił kilka dni temu branżowy serwis Cashless, Bank Zachodni WBK nie będzie wymagał przy tym od klientów, których dotyczą rekompensaty, żadnych działań z ich stron, wszystko odbędzie się automatycznie po stronie banku:

Rekompensaty zostaną wypłacone automatycznie nie później niż do 12 stycznia 2019 na rachunek bankowy lub rachunek karty kredytowej klientów, których dotyczy decyzja. Klient nie musi składać wniosku w celu uzyskania rekompensaty.

Jak informuje na koniec UOKiK, aktualnie toczą się jeszcze podobne postępowania w stosunku do 7 innych banków w Polsce.

Źródło: UOKiK.

Photo: Vladru/Depositphotos.