123

Tylko 30% Polaków korzysta z Gmaila – to dlatego 70% z nas narzeka na spam w swoich skrzynkach

To już IV edycja badania Fundacja Rozwoju i Ochrony Komunikacji Elektronicznej, przeprowadzonego we współpracy z Agencją Badawczą BioStat, a mającego sprawdzić, jak Polacy reagują na spam, ja dużo jego jest i jak bardzo jest uciążliwy obecnie, zwłaszcza w kontekście obowiązywania RODO.

Z raportu dowiadujemy się też innych ciekawych informacji związanych z korzystaniem z poczty e-mail. Jak na przykład to, że 95% Polaków korzysta z darmowych kont e-mail, a już tylko 30% ze służbowych – w poprzednim badaniu rok temu było to aż 67%. Z prywatnych skrzynek we własnej domenie korzysta z kolei 9% Polaków. Najczęściej mamy założone 2, 3 lub jedno konto pocztowe, a aktywnie korzystamy z dwóch lub jednego.

37% badanych posiada dodatkową skrzynkę e-mail, której adres podają w różnego rodzaju newsletterach. Jak dużo w ogóle wiadomości dostajemy? Najwięcej respondentów wskazało przedział pomiędzy 11 a 20 wiadomości, ale też sporo podawało 21 do 50 wiadomości.

Najciekawsze jednak dane płyną z pytania z jakich kont e-mail korzystamy. Najwięcej Polaków korzysta z Gmaila – 31%, na dalszym miejscu są konta zakładane na poczta.wp.pl – 22%, poczta.onet.pl – 19%, poczta-interia.pl – 14% i poczta.o2.pl – 11%.

Domena Realni użytkownicy Odsłony Śr. czas korzystania Zasięg
mail.google.com 8 259 837 237 089 840 01:20:07 29,72%
poczta.wp.pl 6 929 459 799 292 085 06:36:35 24,93%
poczta.onet.pl 4 850 312 404 576 026 06:32:08 17,45%
onet.konto 3 913 634 46 189 653 00:06:09 14,08%
poczta.o2.pl 3 084 334 290 385 764 06:04:06 11,10%
poczta.interia.pl 3 058 748 86 323 810 05:57:36 11,00%
poczta.gazeta.pl 303 065 18 564 224 03:28:47 1,09%

 

Potwierdzają się tym samym zestawienie popularności serwisów oferujących webmaila w Polsce, przygotowane przez Wirtualnemedia.pl na podstawie danych Gemiusa z listopada ubiegłego roku. Nie zgadza się tylko pozycja Interii i O2., ale różnica między nimi może leżeć w granicach błędu statystycznego.

Między innymi z tego powodu, aż 71% uważa spam za coś uciążliwego, wiadomo bowiem jak działają skrzynki e-mail na takich portalach, reklamy są wyświetlane jako wiadomości i nigdy nie trafiają do folderu spam, jak ma to miejsce na Gmailu. W rezultacie, każdego dnia trzeba przedzierać się do własnych wiadomości poprzez dziesiątki reklam.

Do 10 wiadomości dziennie będących spamem otrzymuje 42% badanych, sporo też wskazuje przedział pomiędzy 11 a 20 wiadomości. To na wszystkich skrzynkach, a na tych głównych do 10 wiadomości wskazywało 54% Polaków, a pomiędzy 11 a 20 – 29%.

Katarzyna Ugorowska Account Manager, SARE:

Ciekawie wygląda zmiana deklarowanej ilości spamu na głównej skrzynce względem poprzedniego Badania Spamu w Polsce. O ile nie zmieniła się szczególnie suma osób, deklarujących największą liczbę spamu (powyżej 20 wiadomości dziennie), o tyle widać wzrost osób, otrzymujących do 20 wiadomości dziennie, określanych jako spam. Widać także spadek liczby osób, deklarujących brak spamu w skrzynce (różnica 3 punktów procentowych).

Podobną uciążliwością charakteryzują się dla Polaków niechciane SMS-y, połączenia telefoniczne, niezamówione wiadomości w komunikatorach czy reklamy na stronach internetowych.

Oprócz pytań o spam na skrzynkach, spytano też o ataki phishingowe, z odpowiedzi badanych wynika, że 41% badanych nie spotkało się z takim atakiem, wielokrotnie z takimi atakami spotkało się 22% badanych, 16% wskazywało pojedynczy incydent. Ile takich ataków było skutecznych? 12% badanych przyznało się, że padło ofiara skutecznego ataku, 23% tego nie wie.

Czy RODO coś dało w zakresie otrzymywania niechcianych wiadomości? Obawiam się, że niewiele, większość Polaków, ani nie zauważyło mniejszej ilości spamu ani wpływu RODO na bezpieczeństwo naszych danych.

Osobiście mogę z czystym sumieniem polecić Wam Gmaila, jeśli chcecie zapomnieć o spamie, a uchroni Was też często przed różnymi atakami czy wirusami. Natomiast jeśli koniecznie chcecie korzystać z rodzimych portali, polecam serwis pocztowy Interii – INT.pl, oferujący darmową pocztę bez reklam – sprawdzałem to w czerwcu ubiegłego roku, to naprawdę działa.

Źródło: FORCE.