90

Twoja własna apka na wyciągnięcie ręki. Spróbuj, a nie pożałujesz

Pierwsza aplikacja mobilna brzmi groźnie i dumnie. O ile z drugim się zgodzę to z pierwszym już nie mogę. Obecnie dostępne narzędzia sprawiają, że prostą apkę może napisać niemal każdy. To pierwszy artykuł z serii, która nauczy Cię tworzyć samodzielnie aplikacje mobilne.

Aplikacje mobilne to nasz chleb powszedni. Obecnie jeśli jakakolwiek usługa chce zdobyć klientów to posiadanie stosownej apki wydaje się warunkiem koniecznym. Coraz więcej biznesów rezygnuje wręcz ze standardowych stron www czy innych form dostępu właśnie na rzecz ich mobilnych odpowiedników.

Być może sam chcesz ruszyć z jakimś nowym biznesem lub hobbystycznie chcesz coś stworzyć, ale wydaje Ci się, że napisanie apki to coś bardzo skomplikowanego? Nic bardziej mylnego. Ten artykuł otwiera mini-cykl pisania aplikacji na platformę Android. Obecnie tworzenie tego typu oprogramowania jest bardzo proste, a przygotowanie całego środowiska przypomina budowanie cepa, każdy sobie z tym poradzi.

Od czego zacząć?

W przypadku Androida jest tylko jedna sensowna odpowiedź na to pytanie, a brzmi ona „zainstalować Android Studio”. Jest to środowisko programistyczne przygotowane bezpośrednio przez Google na bazie IDE IntelliJ. Istnieje również szereg wtyczek i rozszerzeń do innych IDE, jednak zdecydowanie sugeruje o nich zapomnieć i pójść w kierunku oficjalnego oprogramowania od Google. Gigant z Mountain View inwestuje naprawdę dużo czasu i pieniędzy w jego rozwój i praca na nim to czysta przyjemność.

Aha, zapomniałbym. Jeśli akronim IDE nie jest Ci znany to wiedz, że oznacza on Integrated Development Environment. Mówiąc krótko, to środowisko programistyczne pozwalające na tworzenie różnego rodzaju aplikacji i programów. W zależności od wybranej technologii i/lub języka będziemy korzystać z różnych IDE. Choć są takie jak np. Eclipse czy Visual Studio Code, które możemy dostosować do wszystkiego dzięki ogromnej społeczności tworzącej różnorakie wtyczki.

Na wszelki wypadek należy również upewnić się, że masz zainstalowane JDK (Java Development Kit), jeśli nie to wejdź tutaj i przejdź cały proces. Zajmie Ci to kilka minut.

Wiesz już co to IDE, masz zainstalowaną Jave, świetnie! Czas na Android Studio, które pobierzesz tutaj.

Pierwsze uruchomienie

Pierwsze odpalenie Android Studio wymaga od nas podjęcia kilku decyzji. Spokojnie, w dowolnym momencie możesz wszystko zmodyfikować. Najważniejsze, aby zadbać o instalację SDK, Android Virtual Device i Intel HAXM.

Pierwsza aplikacja mobilna: instalacja

Gdy wszystko zostanie ściągnięte i zainstalowane możemy utworzyć nasz pierwszy projekt. Do wyboru mamy:

  • Phone and Tablet
  • Wear OS
  •  TV
  • Automotive
  • Android Things
Pierwsza aplikacja mobilna: activity

Nasza pierwsza aplikacja mobilna będzie instalowana na telefonie dlatego skupmy się na pierwszej kategorii. To co widzisz na ekranie to szablony aktywności. Activity to jeden z kluczowych komponentów każdej aplikacji. Na razie nie będę się wdawał w bardzo niskopoziomowe tłumaczenia. Na tym etapie najważniejsze jest, aby wiedzieć, że Activity dostarcza okno, w którym apka rysuje interfejs użytkownika (UI). Mówiąc krótko Activity to klasa odpowiadająca za poszczególne ekrany aplikacji. W ogólnym rozumieniu każdy nowy ekran to osobna klasa Activity.

Ja wybiorę BasicActivity jako że daje fajny punkt startowy dla naszej apki. Jednak nie krępuj się i śmiało zapoznaj się z innymi. Wszystko co będę przekazywał jest uniwersalne.

Nasza pierwsza aplikacja mobilna

Kolejny ekran to ustawienie pewnych podstawowych informacji na temat naszej aplikacji.

Pierwsza aplikacja mobilna: ustawienia

Name – to nazwa aplikacji

Package name – to nazwa pakietu programistycznego. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia późniejszej publikacji naszej apki

Save location – to lokalizacja, gdzie wszystkie pliki będą zapisywane

Language – ja osobiście wybieram Java, choć dla wielu Kotlin jest łatwiejszym językiem i jest obecnie mocno promowany przez Google. Wszystkie przykłady w dokumentacji Androida są podawane w obu językach więc wybór jednego czy drugiego w żaden sposób Cię nie ograniczy

Minimum SDK – ten element mówi jaka jest minimalna wersja Androida wymagana dla działania Twojej aplikacji. Wybór ma wpływ na to ile osób może z niej korzystać i Android Studio podaje na ten temat informacje. Dodatkowo możesz wybrać Help me choose, aby zobaczyć dokładne dane statystyczne związane z fragmentacją.

Po wprowadzeniu wszystkiego co niezbędne klikamy Finish. Android Studio utworzy projekt wraz ze wszystkimi niezbędnymi plikami. Na początku musisz chwile poczekać aż cały projekt się zaindeksuje. Proces może potrwać od kilku sekund do kilku minut w zależności od mocy Twojego komputera. Ten proces trwa długo tylko przy pierwszym uruchomieniu lub po dodaniu dużej ilości dodatkowych bibliotek.

Pierwsza aplikacja mobilna: początki

Domyślnie w edytorze uruchomione są dwa pliki: MainActivity.java i content_main.xml jak na załączonym obrazku.

Pierwszy plik to kod w języku Java, który odpowiada za działanie głównej aktywności (główny ekran naszej aplikacji). Drugi plik to szablon naszego widoku – to co i jak w nim ustawimy będzie miało wpływ na to co widzi nasz użytkownik.

Hello World!

Pierwsze uruchomienie wymaga od Ciebie jednej z dwóch rzeczy. Musisz albo podłączyć swój telefon za pomocą kabla USB albo uruchomić emulator. Jest to związane z tym, że Android Studio zapyta Cię czy chcesz odpalić swoją aplikacje na telefonie (urządzenie fizyczne) czy na emulatorze. Jeśli chcesz ją testować na telefonie musisz włączyć tryb programisty.

Tryb programisty aktywujemy wchodząc w ustawienia systemu na wybranym przez siebie smartofnie.

  1. Informacje o systemie
  2. Wybieramy informacje o oprogramowaniu
  3. Klikamy na numer wersji – z reguły należy robić to 7 razy

Po tej operacji w ustawieniach będziemy mieli do dyspozycji Opcje programisty. Należy w nią wejść i uruchomić. Następnie upewnij się, że masz aktywowane debugowanie po USB. To bardzo ważna i przydatna opcja. Pozostałe opcje z reguły są sytuacyjne i opiszę je szerzej w kolejnych artykułach.

Czy musisz korzystać z urząddzenia fizycznego? Przez większość czasu nie, praca na emulatorze jest często łatwiejsza ponieważ daje nam dostęp do elementów systemu, które normalnie wymagają rootowania smartfona. Jednak finalne testy zawsze warto zrobić na kilku prawdziwych urządzeniach.

Jeśli chodzi o emulator należy wejść w AVD Manager, w ramach którego zarządzamy naszymi wirtualnymi urządzeniami. Widoczne na screenie urządzenie powinno być u Ciebie zainstalowane z domysłu. Jeśli nie ma skonfiguruj takie jakie uważasz za stosowne.

Pierwsza aplikacja mobilna: avd manager

Czas na wiekopomną chwilę. Uruchamiamy nasza aplikację. W tym celu klikamy na Run -> Run ‘app’ lub klikamy na zielony trójkącik przypominający ikonkę odtwarzania. Jeśli wybrałeś urządzenie fizyczne to Android Studio pierw zainstaluje aplikację na Twoim urządzeniu, a potem ją uruchomi. W przypadku emulatora jest podobnie, ale pierw załadowane zostanie wirtualne urządzenie.

Pierwsza aplikacja mobilna: Hello World

Udało się! Właśnie stworzyłeś swoją pierwsza aplikację mobilną. Jej działanie może nie jest spektakularne, ale na pewno działa lepiej niż niejedna aplikacja w Google Play ;) Jej rozwojem zajmiemy się w kolejnych artykułach.