0

To pierwsze takie nagrody na rynku. Słuchajcie i decydujcie, kto dostanie Nagrody BEST AUDIO Empik Go

Wyjątkowe czasy potrzebują wyjątkowych nagród, a ostatnie miesiące upłynęły pod znakiem treści audio. Biblioteka Empik Go została wzbogacona o setki audiobooków, seriali audio, słuchowisk i podcastów. W pewnym momencie przestało starczyć czasu, by być na bieżąco ze wszystkim, co mnie zaciekawiło. Tak bogata oferta po prostu zasługuje na wyróżnienia. Przyznają je sami słuchacze. Głosowanie na "audio Oscary", czyli Nagrody BEST AUDIO Empik Go już się rozpoczęło!

Przywykliśmy do corocznych podsumowań na rynku filmów i seriali oraz wręczania twórcom kinematografii prestiżowych statuetek, o których mówi cały świat. Przyznawane nagrody to wyraz uznania dla tych, którzy odpowiadają za realizację zarówno na planie, jak i przy postprodukcji.  Również za każdym projektem audio stoi sztab ludzi robiących co w ich mocy, by każda minuta materiału brzmiała jak najlepiej i wciągała jeszcze bardziej. Przygotowane przez Empik Go nagrody trafią do twórców, którzy budują świat audio – lektorów, aktorów, reżyserów, scenarzystów i podcasterów.

Nominacje przyznano w 7 kategoriach, a w każdej z nich konkurować będzie 10 tytułów. Wśród wyróżnionych twórców nie brakuje debiutantów, ale są też postaci z wieloma sukcesami na koncie. Nie wiemy, czym słuchacze będą się kierować, oddając swój głos. Być może zdecyduje sympatia do znanej twarzy czy głosu, a może fakt, że scenariusz napisany jest przez ulubionego autora. Spoglądając na zestawienia kandydatów w każdej z kategorii, wskazanie faworytów lub tym bardziej pewniaków do zdobycia nagrody jest wręcz niemożliwe. A co sprawiło, że właśnie teraz nadszedł czas na organizację konkursu i rozdanie Nagród BEST AUDIO Empik Go?

– Popularność audiobooków i podcastów w pandemicznym roku 2020 zaskoczyła nas w zasadzie z dnia na dzień, kiedy wszyscy w marcu zostaliśmy zamknięci w domach. Plany filmowe zamknięto, premiery zapowiadanych seriali opóźniono, więc ludzie zwrócili się w stronę audio. Mieliśmy ręce pełne roboty. To był czas, kiedy branża, przy zachowaniu pełnego reżimu sanitarnego, pracowała na zwiększonych obrotach. Teraz chcemy to docenić i pokazać światu, jaką siłę ma audio! – tłumaczy Martyna Ziębińska-Górska, Marketing Manager Empik Go, współorganizatorka konkursu. 

W jakich kategoriach będą rozdawane nagrody i co zadecyduje o zwycięstwie poszczególnych kandydatów? Zadecydują słuchacze i ich głosy oddane do 22 czerwca. Nominacje w 7 kategoriach określiliśmy na podstawie zagregowanych w aplikacji Empik Go danych: liczby ocen, jaką zebrał dany tytuł, która świadczy o popularności i średniej ocen, wyznaczającej sentyment. W każdej kategorii wygrają 3 audioprodukcje – dodaje Martyna Ziębińska-Górska.

Jak na wieści o takim wydarzeniu reagują sami twórcy? Zapytałem o to Wojciecha Chmielarza, autora opowiadania „Wyrwa. Historia Ułana”. Adaptacja kryminału walczy o nagrodę w kategorii Superprodukcja. Czy o takich możliwościach marzyli do tej pory pisarze? Nie wiem, czy pisarze o tym marzyli, ale ja na pewno. Słuchowisko, serial audio to wspaniała forma przekazywania innym swoich opowieści. Możliwość ich wzbogacania o głosy, talent innych artystów, aktorów, muzyków, realizatorów, reżyserów. Dla mnie to zawsze wielkie przeżycie, bo widzę, jak inni interpretują to, co napisałem. Czasami wydobywając z moich słów tony, których się po prostu nie spodziewałem i nie wiedziałem, że one tam są – odpowiada.

Próbując dowiedzieć się jeszcze więcej, dopytywałem, czy bardziej doceniłby zwycięstwo w konkursie organizowanym przez Empik nagradzającym książki czy produkcje audio? – Podstępne pytanie. Ale odpowiem szczerze, bardziej doceniłbym wygraną w kategorii książki. Ale to dlatego, że jednak sam bardziej się definiuję jako twórca powieści, a nie twórca seriali audio. Do tego, co tu dużo mówić, książki są tylko moje. W przypadku zwycięstwa w kategorii audio musiałbym „podzielić” się chwałą ze wszystkimi innymi artystami zaangażowanymi w projekt. Ale nominacja oczywiście też strasznie mnie cieszy – tłumaczy Wojciech Chmielarz. Wracając do tematu pracy pisarza, zapytałem o to, jak wpływa na jego pracę potencjał treści audio oraz organizowane w związku z nimi konkursy? Narodziny czy renesans, w zależności od przyjętej perspektywy, audioseriali i słuchowisk mnie osobiście bardzo cieszą. Jest to kolejne medium, za pomocą którego możemy spróbować dotrzeć do odbiorców ze swoimi historiami. Medium, które ma zresztą swoją specyfikę, swoje możliwości, mocne i słabe strony. To wszystko trzeba wziąć pod uwagę podczas pisania scenariusza. Podsumowując i odpowiadając najprościej jak to możliwe – my pisarze dostaliśmy do ręki kolejne narzędzie do pracy. Teraz musimy tylko nauczyć się nim posługiwać – wyjaśnia.

Jedną z najszybciej rozwijających się kategorii treści audio są podcasty, które od wielu miesięcy podbijają rynek. Mnogość tytułów i różnorodność tematyki sprawiają, że każdy może znaleźć coś dla siebie. Szczególnie wiernych fanów ma gatunek true crime, a jedną z najpopularniejszych polskich produkcji poświęconych prawdziwym zbrodniom jest podcast Justyny Mazur. Skorzystałem z szansy na zadanie autorce kilku pytań.

Przed nami chyba najbardziej prestiżowa impreza związana z rynkiem audio – co czuje jeden z jej uczestników?

Ekscytację i wyróżnienie, że mogę być wśród tak wartościowych ludzi

Jak można dziś dotrzeć do słuchaczy i jeszcze bardziej ich zaangażować? 

Moim zdaniem kluczem do zdobycia słuchaczy, jest zdobycie ich zaufania. Ja stawiam od zawsze na szczerość i autentyczność i to te dwie cechy traktuję jako najważniejsze czynniki w zdobywaniu popularności.

Gdybym wygrała Nagrodę BEST AUDIO Empik Go, to…? :)

Przez moment chodziłabym dumna jak paw, a potem wiedziałabym, że mam jeszcze wyżej zawieszoną poprzeczkę. Ale lubię takie wyzwania!

Jak więc widać, Nagrody BEST AUDIO Empik Go to nie tylko wyróżnienia, ale swego rodzaju zobowiązanie, które będzie mieć pozytywny wpływ na pracę twórców. Poniżej znajdziecie pełne zestawienie nominowanych w każdej z kategorii i choć mógłbym z podzielić się z Wami swoimi wyborami, to tego nie zrobię, by niczego nie sugerować i nie podpowiadać. Pozostawiam to Wam, a jeśli jeszcze nie mieliście okazji zapoznać się z wymienionymi tytułami, to chyba teraz jest na to najlepszy moment. Do rozdania nagród pozostało jeszcze trochę czasu, a gdy wreszcie poznamy laureatów nagród, Wy będziecie mogli powiedzieć, że się tego zwycięstwa spodziewaliście ;)

Nominacje Nagrody BEST AUDIO Empik Go

Najlepsza superprodukcja:

  • Lalka, Krzysztof Czeczot, produkcja oryginalna na podstawie powieści -Bolesława Prusa, w rolach głównych: Julia Wieniawa, Adam Woronowicz, Wiktor Zborowski, Barbara Kurdej-Szatan, Maciej Musiał
  • Dublerka, B.A. Paris, Clare Mackintosh, Sophie Hannah I Holly Brown, produkcja oryginalna, w rolach głównych: Anna Dereszowska, Paulina Holtz, Małgorzata Lewińska, Maria Seweryn
  • Molly, Agnieszka Lingas-Łoniewska, Produkcja oryginalna, w rolach głównych Michalina Łabacz, Józef Pawłowski
  • Paprocany, Paulina Świst, Produkcja oryginalna, w rolach głównych: Olga Bołądź, Grzegorz Damięcki
  • Antologia polskiego cyberpunka, Paweł Majka, Łukasz Orbitowski, Tobiasz Piątkowski, Robert J. Szmidt i Robert M. Wegner, Produkcja oryginalna, czytanie: Edyta Olszówka, Mariusz Bonaszewski, Krzysztof Czeczot, Filip Kosior i Grzegorz Pawlak
  • Piotruś Pan, Janusz Józefowicz, Janusz Stokłosa, Oryginalny audiomusical, w rolach głównych: Edyta Geppert, Wiktor Zborowski, Natasza Urbańska, Mariusz Czajka, Jakub Laskowski
  • Kroniki koronawirusowe, Malcolm XD, Oryginalny Serial Audio; czyta Józef Pawłowski
  • Kwestia ceny, Zygmunt Miłoszewski, Produkcja Oryginalna, w rolach głównych: Filip Kosior, Arkadiusz Jakubik, Aleksandra Popławska, Rafał Zawierucha
  • Wyrwa. Historia Ułana, Produkcja Oryginalna według scenariusza Wojciecha Chmielarza; w rolach głównych: Nikodem Rozbicki, Adam Woronowicz, Katarzyna Warnke, Jacek Beler
  • FAKAP, Juliusz Sipika, komediowy serial audio, w rolach głównych: Michał Meyer, Sebastian Stankiewicz, Szymon Mysłakowski, Karolina Piechota, Michał Zieliński, Magda Smalara czy Mateusz Grydlik

Najlepszy audiobook czytany przez autora:

  • Powrót z Bambuko, Nosowska Katarzyna, Wielka Litera
  • Rahim. Ludzie z tylnego siedzenia, Salbert Sebastian, Wydawnictwo SQN
  • Andrzej Grabowski. Jestem jak motyl, Łęczuk Paweł, Jabłonka Jakub, Grabowski Andrzej, Grabowski Andrzej, Agora
  • DyrdyMarki, Niedźwiecki Marek, Wielka Litera
  • Grube wióry, Pacześ Rafał, Agora
  • Dziennik pokładowy Zygmunta Miłoszewskiego, Miłoszewski Zygmunt, Biblioteka Akustyczna
  • (Nie)dziennik, Poniedziałek Jacek, Wydawnictwo W.A.B.
  • Mam wątpliwość, Radomska Aleksandra, Wielka Litera
  • Mecz to pretekst. Futbol wojna polityka, Kołodziejczyk Michał, Werner Anita, Wydawnictwo SQN
  • Zero zahamowań, Rusinek Michał, Agora


Najlepszy Audiobook Lektorski: Perspektywy

  • Masters of Doom. O dwóch takich co stworzyli imperium i zmienili popkulturę, Kushner David, czyta Jabłoński Maciej, Open Beta
  • Spod zamarzniętych powiek, Bielecki Adam, Szczepański Dominik, czyta Kosior Filip, Agora
  • Spowiedź Hana Solo. Byłem przemytnikiem w Indiach, Borowy Cezary, czyta Więckowski Maciej, Wydawnictwo TBR
  • (nie)Odjazdowe życie braci Collins, Collins Rafał, czyta Kosior Filip, Editio
  • Czuła przewodniczka. Kobieca droga do siebie, De Barbaro Natalia, czyta: Ostaszewska Maja, Agora
  • Sztuka życia według stoików, Stankiewicz Piotr, czyta Ferenc Andrzej, Wydawnictwo W.A.B.
  • Dziewczęta z Auschwitz, Winnik Sylwia, czyta Matuszak Matylda, Wydawnictwo MUZA S.A.
  • Zawód położna, Hazard Leah, czyta Wągrocka Marta, Wydawnictwo W.A.B.
  • Arnold Schwarzenegger bez cenzury. Prawdziwa biografia legendy sportu i filmu, Pawlak Renata, Jaciuk Justyna, czyta Kućma Tomasz, Dom Wydawniczy Kontinuum
  • Osiecka. Tego o mnie nie wiecie, Biały Beata, czyta Domańska Joanna, Wydawnictwo W.A.B.

Najlepszy Audiobook Lektorski: Wysokie Napięcie

  • Bez litości, Child Lee, czyta: Hausner Andrzej, Wydawnictwo Albatros
  • Dawca, Gerritsen Tess, czyta: Chorąży Wojciech, Wydawnictwo Albatros
  • Czerń. Kolory zła. Tom 2, Sobczak Malgorzata Oliwia, czyta: Popczyński Marcin, Wydawnictwo W.A.B.
  • Gdziekolwiek spojrzysz. Ukryta sieć. Tom 3, Szamałek Jakub, czyta: Kosior Filip, Wydawnictwo W.A.B.
  • Bez reszty, Miłoszewski Wojtek, czyta: Zadura Janusz, Wydawnictwo W.A.B.
  • Bez skrupułów, Coben Harlan, czyta: Więckowski Maciej, Wydawnictwo Albatros
  • Jaskółki z Czarnobyla, Audic Morgan, czyta: Filipowicz Leszek, Wydawnictwo Mova
  • W cieniu Babiej Góry, Małysa Irena, czyta: Bogucka-Bauman Masza, Wydawnictwo Mova
  • Córeczka, Croft Kathryn, czyta: Abart Ewa, Burda Media Polska
  • Pasażer na gapę, Bednarek Adrian, czyta: Kosior Filip, Novae Res

Najlepszy Audiobook Lektorski: Pozaświaty

  • Gwiazda Demonów. Star Force. Tom 12, B.V. Larson, VanDyke David, czyta: Siemianowski Roch, Heraclon International
  • Zwycięstwo albo śmierć. Pola dawno zapomnianych bitew. Tom 4, Szmidt Robert J., czyta: Masiak Wojciech, Heraclon International
  • Stara Słaboniowa i spiekładuchy, Łańcucka Joanna, czyta: Jeżewska Joanna, Lind & CoVirion.
  • Zamek. Szermierz natchniony. Tom 1, Ziemiański Andrzej, czyta: Pawlak Grzegorz, Fabryka Słów Sp. z o.o.
  • Ja Inkwizytor. Przeklęte przeznaczenie, Piekara Jacek, czyta: Zadura Janusz, Fabryka Słów Sp. z o.o.
  • Ja ocalona, Miszczuk Katarzyna Berenika, czyta: Szawiel Anna, Wydawnictwo W.A.B.
  • Siła niższa, Kisiel Marta, czyta: Radel Maciej, Uroboros
    Zanim powróci strach, Taylor C. L., czyta: Szawiel Anna, Wydawnictwo Albatros
  • Upiór w ruderze, Pilipiuk Andrzej, czyta: Zadura Janusz, Fabryka Słów Sp. z o.o.
  • Tom 1, Noni Lynette, czyta: Suchan Kinga, Wydawnictwo W.A.B.

Najlepszy Audiobook Lektorski: Epicko

  • Gorsza siostra, Bednarek Justyna, Kaczanowska Jagna, czyta: Liberek Barbara, Wydawnictwo W.A.B.
  • Niech stanie się światłość, Follett Ken, czyta: Gosztyła Krzysztof, Wydawnictwo Albatros
  • Ponieważ cię kocham, Musso Guillaume, czyta: Kosior Filip, Wydawnictwo Albatros
  • Mocna więź, Majcher Magdalena, czyta: Sawicka Olga, Wydawnictwo W.A.B.
  • Siostra burzy. Siedem sióstr, Riley Lucinda, czyta: Derengowska Joanna; Kerth Anna; Zawadzka Aleksandra, Wydawnictwo Albatros
  • Z piasku i popiołu, Harmon Amy, czyta: Skórska Agata, Wydawnictwo NieZwykłe
  • Olszany. Droga do domu, Litorowicz-Siegert Agnieszka, czyta: Chrzanowska Monika, Wydawnictwo W.A.B.
  • Edukacja, Malcolm XD, czyta: Pawłowski Józef, Wydawnictwo W.A.B.
  • Papierowy motyl, Krajniewska Marika, czyta: Szawiel Anna, Papierowy Motyl
  • Saturnin, Małecki Jakub, czyta: Stuhr Maciej, Markowicz Marta, Grabowski Piotr, Wągrocka Marta, Wydawnictwo SQN

Najlepszy Podcast

  • Rozważna i erotyczna, Mołek Magda, Keszka Joanna
  • MentalPower, Bączek Jakub B.
  • Niewidzialne: Stop przemocy, Grochola Katarzyna, Kasprzyk Michał. Podcast na podstawie programu stacji Crime+Investigation POLSAT.
  • Kryminatorium Empik Go, Myszka Marcin
  • Piąte: Nie zabijaj. Droga po kres, Mazur Justyna
  • Praca zdalna. Jak przeżyć i nie zwariować, Goryszewska Kamila
  • Śledztwo Pisma, Opracowanie zbiorowe
  • Bullshit Radar, Orzech Paweł, Wieman Wojtek
  • Twój przewodnik języka angielskiego, Podbielska Monika
  • Opowiem ci o zbrodni 3, Chmielarz Wojciech, Bonda Katarzyna, Czornyj Max, Małecki Robert, Opiat-Bojarska Joanna, Kuźmińska Małgorzata, Kuźmiński Michał, Brejdygant Igor. Podcast na podstawie programu stacji Crime+Investigation POLSAT.

Materiał powstał we współpracy z Empik Go