19

To nie iPad jest liderem na rynku tabletów – w tej wojnie zwyciężają aplikacje

Autorem tekstu jest Rafał Pawłowski Powiedzieć, że najważniejsze polskie portale zwróciły uwagę na wczorajszą premierą iPada, to za mało. Wyglądało to początkowo na zbiorową ekstazę. Portal Onet.pl wysłał swojego człowieka do Londynu, by mógł tam w spokoju obejrzeć event na wielkim telebimie BBC Television Centre i informować internautów co aktualnie dzieje się na scenie w San […]

Autorem tekstu jest Rafał Pawłowski
Powiedzieć, że najważniejsze polskie portale zwróciły uwagę na wczorajszą premierą iPada, to za mało. Wyglądało to początkowo na zbiorową ekstazę. Portal Onet.pl wysłał swojego człowieka do Londynu, by mógł tam w spokoju obejrzeć event na wielkim telebimie BBC Television Centre i informować internautów co aktualnie dzieje się na scenie w San Francisco. Gazeta.pl umieściła informacje o iPadzie na pierwszej stronie, ale to co działo się w sekcji „Technologie” zasługuje już na co najmniej osobiste uściśnięcie dłoni przez szefa Apple. Dwie, trzy, nawet cztery główne newsy dotyczyły tylko jedynego wydarzenia. Premiery nowego urządzenia.

W zalewie uwielbienia i zachwytu nad wymiarami, rekordowymi wynikami sprzedaży, czy też pracą baterii i szybkością iPada 2 wypada otrzeźwieć i zadać sobie jedno pytanie. Co nowego, na tle innych tabletów, zaprezentowało Apple? Czy kamera internetowa to nowość? Ekran IPS, nagrywanie filmów w standardzie HD to czasem nie funkcje, które posiada już choćby Motorola Xoom czy zapowiedziany na czerwiec tablet HP TouchPad? Czy wczorajsze wodotryski mają jakikolwiek wpływ na sprzedaż tego urządzenia? Nie. iPad niekoniecznie musi być najlepszym tabletem na rynku – to czym wygrywa z innymi, to potęga App Store.

APLIKACJE GŁUPCZE!

Kilka lat temu nie zdawał sobie z tego sprawy nikt, dziś wiedzą to wszyscy – zaawansowane urządzenie mobilne nie może istnieć bez dedykowanych aplikacji. iPad 2 dostanie w spadku potężną spuściznę po swoim starszym bracie – ok. 65 tys. aplikacji dedykowanych tylko i wyłączenie temu jednemu tabletowi. Jednak rodzinne drzewo genealogiczne sięga dalej – do pierwszego iPoda (ur. 2001) i i internetowego sklepu Tunes Store (ur. 2003), który zapoczątkował marsz po sukces dzięki powiązaniu kont sklepu z kartami kredytowymi klientów. To był jeden z kluczy do dzisiejszych świetnych wyników Apple. Aktualnie do ekosystemu Apple podłączonych jest ponad 200 mln kart kredytowych – w momencie premiery pierwszego iPhone’a i iPada było ich mniej, ale to wystarczyło by rozkręcić sprzedaż. Tak to działa.

Podsumowując, nie ma urządzeń mobilnych bez dedykowanych aplikacji. Nie ma aplikacji bez wygodnego i ogólnoświatowego systemu płatności. Tu wygrywa iPad, nawet ten bez kamery i dwurdzeniowego procesora. Emocje i dywagacje czy iPad 2 będzie liderem na rynku tabletów były bezpodstawne. iPad 2 był już zwycięzcą zanim Steve Jobs wyszedł na scenę.