2

T‑Mobile bierze się za granie w chmurze. Trzymam kciuki!

T‑Mobile rozpoczął testy grania w architekturze EDGE Computing. Ciekawa inicjatywa i pomysł, który pokazuje, że mobilne podłączenie do sieci będzie w przyszłości czymś zupełnie innym niż dziś.

Nie ma operatora idealnego i niezależnie od tego z usług jakiej firmy korzystacie, przynajmniej raz na jakiś czas trafiacie na dziury w zasięgu, przez które nie da się normalnie korzystać z internetu w smartfonie. Wiele obiecujemy sobie po 5G, jednak to wciąż pieśń przyszłości – wiele osób nie wierzy również, że obietnice zostaną spełnione i nagle nasze „mobilne życie” zmieni się nie do poznania. Ja też w to średnio wierzę, ale lubię czytać o wszelkich inicjatywach pchających nasz w przyszłość.

T-Mobile przy współpracy z dostawcą platformy Play Giga rozpoczął własnie testy grania w chmurze, a dokładnie w architekturze EDGE Computing. To nowa koncepcja chmury obliczeniowej, a celem testów jest zbadanie różnic między graniem z wykorzystaniem klasycznej technologii LTE, a graniem na EDGE Computing. W testach bierze udział około 40 studentów z Krakowa. Dostali oni mobilny router oraz dostęp do katalogu gier, w którym znajduje się 20 znanych produkcji, w tym Rise of the Tomb Raider, Ryse: Son of Rome, NBA 2k18 czy Batman: Arkham City. Część z testerów będzie korzystała ze streamingu przez publiczną sieć LTE T-Mobile, a część przez specjalnie w tym celu zbudowaną, wydzieloną, prywatną sieć LTE niedostępną dla użytkowników spoza grona testerów.

Edge Computing to nowa koncepcja architektury chmury obliczeniowej. Serwery nie są już umieszczane w odległych, scentralizowanych Data Center, ale „na krawędzi” sieci komórkowej, blisko użytkownika końcowego oraz miejsca generowania danych. Taka zmiana znacząco zmniejsza opóźnienia w komunikacji z serwerem (Low Latency Networks) oraz odciąża łącza internetowe, co poprawia jakość usług wrażliwych na zakłócenia, przede wszystkim gier sieciowych i transmisji video. EDGE Computing oraz wydzielone zasoby w sieci LTE pozwalają też budować rozwiązania spełniające wyjątkowo wysokie standardy bezpieczeństwa i umożliwiające zarządzanie parametrami jakości usług (Quality of Service, QoS).

– czytamy w informacji prasowej.

Docelowo EDGE Computing ma być połączony z siecią 5G i znaleźć zastosowanie w takich branżach, jak cyfrowa rozrywka i wirtualna rzeczywistość oraz profesjonalnych dziedzinach z pogranicza robotyki, autonomicznych pojazdów i dronów.

Granie w chmurze to bez wątpienia przyszłość elektronicznej rozrywki i myślę, że nasze wnuki tak właśnie będą się bawić. Wtedy nie będzie mieć znaczenia moc podzespołów naszego smartfona, a konsole i komputery zostaną zastąpione przystawkami, które podłączymy do sieci, ekranu i podepniemy pod nie kontrolery. Tylko ciekawe co wtedy stanie się z producentami kart graficznych czy konsol.

źródło: informacja prasowa