Coraz rzadziej trafiam na ciekaw pomysły i nowe startupy (drażnią mnie kolejne serwis video i foto, kolejne serwisy sieciowe czy natarczywe newsy o facebooku i innych myspace-ach) ale tym razem wydaje się, że do mojego RSS-a trafiło coś ciekawego. Thoof to serwis o, którym niedawno pisał webaware.com a teraz news o tym serwisie pojawił się […]

Coraz rzadziej trafiam na ciekaw pomysły i nowe startupy (drażnią mnie kolejne serwis video i foto, kolejne serwisy sieciowe czy natarczywe newsy o facebooku i innych myspace-ach) ale tym razem wydaje się, że do mojego RSS-a trafiło coś ciekawego.

Thoof to serwis o, którym niedawno pisał webaware.com a teraz news o tym serwisie pojawił się również w new york times. (NYT opisuje również przeszłość twórcy Thoof – którego pomysły do tej pory nie odniosły sukcesów)


Thoof – przyszły pogromca digga?

(Credit: CNET Networks)

Czym będzie Thoof? – w skrócie rzecz ujmując będzie to spersonalizowany agregator news-ów, personalizacja będzie polegała na tym, że system sam będzie proponował ci news-y bazując na algorytmie sprawdzającym twoje zachowanie na stronie, twoje upodobania itp.

To, że odpowiednio skonstruowany algorytm potrafi dobierać odpowiednie dla danego tematu newsy udowadnia od około roku serwis techmeme– który w zautomatyzowany sposób agreguje newsy IT z internetu.

Autorzy Thoof zapowiadają, że system będzie uczył się zachowań użytkowników – jako przykład podają sytuację w której użytkownik będzie interesował się wyścigami formuły 1. Początkowo system jako ciekawą wiadomość dla takiego użytkownika będzie podpowiadał news o wyścigach nascar – jednak po czasie system będzie rozpoznawał jak nazwali autorzy „negatywne korelacje” i news taki nie będzie podpowiadany.

Źródłem jakości takiego serwisu będzie więc algorytm dobierający informację do upodobań użytkownika – algorytm ten tworzy w chwili obecnej 10 osobowa grupa naukowców, programistów i matematyków więc jest duża szansa, że będzie on skuteczny.

To czego naprawdę brakuje mi na Diggu to właśnie możliwość personalizacji informacji – digg ma wszystkie wiadomości jakie są potrzebne aby poznać moje upodobania – jednak ich nie wykorzystuje.

Czy Thoof będzie umiał to zrobić? – wszystko zależy od tego czy będzie w stanie zainteresować użytkowników (bo to oni będą napełniali serwis news-ami).

Gdyby połączyć algorytm do znajdowania danych jaki ma np.: techmeme z algorytmem dopasowującym do użytkownika newsy (takim jak opisuje Thoof) czy nie powstał by spersonalizowany i zautomatyzowany digg killer?

O wszystkim przekonamy się już wkrótce (serwis jest w chwili obecnej w fazie zamkniętych testów) – o poczynaniach autorów można poczytać na blogu thoof-a