Gry

Otwarte światy, swoboda i niekończąca się przygoda: magia serii The Elder Scrolls

Kamil Świtalski
Otwarte światy, swoboda i niekończąca się przygoda: magia serii The Elder Scrolls
11

Seria RPG The Elder Scrolls niemal od wejścia oczarowała graczy wielkością, rozmachem i... wolnością wyboru.

Otwarte światy i ogromna swoboda — to pierwsze co przychodzi mi do głowy na myśl o serii The Elder Scrolls. Jestem przekonany, że nie jestem w tym odosobniony — bo choć marka obecna jest na rynku już od 25 lat, to właśnie one charakteryzują ją od samego początku. To właśnie dzięki nim marce w mig udało się podbić serca graczy. Nie bez znaczenia okazało się również zręczne połączenie gatunków (RPG akcji, cRPG, a także... elementów przygodowych), które pozwoliło stworzyć niesamowite doznania, do których wraca się z przyjemnością.

Jak wyglądał początek serii gier The Elder Scrolls?

Przed The Elder Scrolls, Bethesda Softworks ceniona była przede wszystkim za fantastyczne gry sportowe z przemyślaną fizyką. The Elder Scrolls: Arena wydane w 1994 roku na system MS-DOS od wejścia zauroczyło nie tylko graczy, ale także recenzentów. Dwa lata później produkcja doczekała się kontynuacji — The Elder Scrolls II: Daggerfall, które również spotkało się z ciepłym przyjęciem. Tym razem twórcy zaproponowali nie tylko wciągającą fabułę, ale także większy niż dotychczas teren. A ten, jak to w TES bywa, niemal od początku oddany jest do dyspozycji graczy. Ale choć dwie pierwsze części The Elder Scrolls cieszyły się uznaniem i zostały bardzo ciepło przyjęte, prawdziwa rewolucja nadeszła kilka lat później — w 2002 roku. To wtedy wydana została trzecia część cyklu: The Elder Scrolls III: Morrowind, trafiła ona na komputery z systemem MS Windows oraz konsolę Microsoft Xbox.

I mimo że ogromny świat zaproponowany w Morrowindzie nie był idealny, to nie przeszkadzało mu to rozkochać w sobie całej rzeszy graczy. Wielkość świata po dziś dzień zachwyca, podobnie jak... ogromna liczba modyfikacji, które są dostępne do gry. Wśród nich znajdziemy zarówno te udostępniane oficjalnie, jak i takie, które stworzone zostały przez zapalonych miłośników marki. A było to o tyle łatwe, że do gry dołączony został specjalny edytor. Morrowind doczekał się też dwóch oficjalnych dodatków The Elder Scrolls III: Trójca, The Elder Scrolls III: Przepowiednia).

Zobacz też: Doom - wszystko co musisz wiedzieć o tej serii gier

Przełomowa czwarta część i Skyrim

2006 rok to czas premiery następcy Morrowinda — The Elder Scrolls IV: Oblivion. Czwarta część cyklu TES przynosi cały szereg usprawnień i pcha markę jeszcze dalej. Gra doczekała się całego szeregu usprawnień, o które prosili gracze. Udoskonalono nie tylko silniki odpowiedzialne za fizykę czy grafikę, ale także sama rozgrywka stała się jeszcze jeszcze bardziej urealniona. Oblivion także doczekał się swojego edytora — Construction Set pozwala na tworzenie własnych dodatków do ogromnego świata gry. Co ciekawe, mimo że od premiery czwartej części TES minęło już kilkanaście lat, ta wciąż gromadzi wokół siebie prężnie działającą społeczność pracującą nad nowymi modyfikacjami i usprawnieniami.

Ostatnią na ten moment "dużą" odsłoną The Elder Scrolls jest wydany w 2011 roku Skyrim. To pierwsza część serii korzystająca z nowego silnika graficznego — Creation Engine, który pozwolił twórcom stworzyć jeszcze bardziej efektowne animacje i zadbać o to, by ich wielkie światy wyglądały lepiej niż kiedykolwiek. Podobnie jak poprzednie części TES, Skyrim również nie należy do gier pozbawionych wad. Nie przeszkodziło mu to jednak dostać perfekcyjnych not od recenzentów, a także porwać do na setki godzin graczy do tego pełnego niebezpieczeństw świata. Podobnie jak w przypadku poprzednich części cyklu, tutaj również otwartość, nieliniowość i możliwość kreowania za każdym razem własnej historii okazały się strzałem w dziesiątkę. Gra debiutowała na platformach Microsoft Windows, PlayStation 3 i Xbox 360, ale przez lata doczekała się także wersji dla konsol kolejnej generacji (PlayStation 4, Xbox One) oraz hybrydowego Nintendo Switch.

Na konferencji prasowej odbywających się podczas targów E3 w 2018 roku, Todd Howard ogłosił że trwają prace nad szóstą odsłoną cyklu TES. Na tę chwilę nie są znane żadne szczegóły z nią związane.

The Elders Scrolls - pełna lista gier

The Elder Scrolls: Arena (1994)

  • The Elder Scrolls II: Daggerfall (1996)
  • The Elder Scrolls III: Morrowind (2002)
    • The Elder Scrolls III: Trójca (2002)
    • The Elder Scrolls III: Przepowiednia (2003)
  • The Elder Scrolls IV: Oblivion (2006)
    • The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine (2007)
    • The Elder Scrolls IV: Shivering Isles (2007)
  • The Elder Scrolls V: Skyrim (2011)
    • Dawnguard (2012)
    • Hearthfire (2012)
    • Dragonborn (2012)

Poza głównym cyklem, seria The Elder Scrolls doczekała się także zestawu spin-offów, które osadzone są w tym samym świecie:

  • An Elder Scrolls Legend: Battlespire (1997, MS-DOS)
  • The Elder Scrolls Adventures: Redguard (1998, MS-DOS)
  • The Elder Scrolls Travels: Dawnstar (2003, mobile)
  • The Elder Scrolls Travels: Stormhold (2004, mobile)
  • The Elder Scrolls Travels: Shadowkey (2004, Nokia N-Gage)
  • The Elder Scrolls Online (2014, Microsoft Windows, macOS, PlayStation 4, Xbox One)
  • The Elder Scrolls: Legends (2017, Android, iOS, Microsoft Windows).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu