6

Tesla Model 3 made in China, produkcja może ruszyć lada moment

Tesla dostała już rządową zgodę na rozpoczęcie produkcji samochodów elektrycznych w nowej fabryce - Gigafactory 3, która powstaje na przedmieściach Szanghaju. Oznacza to, że tym razem Elon Musk faktycznie może dotrzymać słowa danego na początku roku.

Tesla Gigafactory 3 będzie produkować modele 3 i Y

Budowa chińskiej fabryki Tesli rozpoczęła się na początku roku i chyba niewiele osób brało na poważnie zapewnienia szefa Tesli, że jeszcze w tym roku powstaną tam pierwsze samochody. Wszystko jednak wskazuje na to, że tak właśnie będzie, bo budowa zmierza ku końcowi, załatwiane są ostatnie formalności i wszystko jest na dobrej drodze, aby na koniec roku powstawało tam przynajmniej 1000 samochodów tygodniowo (Elon Musk mówił ostatnio o 3000, ale nie byłby to pierwszy raz kiedy jednak jest nieco zbyt optymistyczny).

W minionym tygodniu Reuters podał, że zgoda na rozpoczęcie produkcji już została wydana i Tesla jak pierwszy producent elektrycznych samochodów, który nie pochodzi z Chin, może w tym kraju wytwarzać swoje pojazdy. Wczoraj natomiast chińska, ogólnokrajowa gazeta – Global Times, podała informację, że fabryka jest już gotowa do rozpoczęcia produkcji, a teraz czeka jeszcze na zgodę na rozpoczęcie sprzedaży. To może jednak potrwać nieco dłużej, bo najpierw powstające tam samochody będą musiały przejść szereg testów, aby otrzymać homologację. Jest to już jednak tylko kwestia czasu.

Początkowo w Gigafactory 3 powstawać ma Model 3, który sprzedawany będzie na chińskim rynku. Produkcja w lokalnej fabryce ma pozwolić na obniżenie ceny gotowego pojazdu o około 13% w stosunku do tego ile kosztuje on obecnie. Wszystko za sprawą pominięcia dodatkowego cła oraz kosztów transportu. Nie wydaje się to dużo, ale realnie przekłada się na kwotę około 7000 USD, czyli bardzo zauważalną dla każdego portfela. W późniejszym czasie w Chinach powstawać będzie także Model Y, który został zaprezentowany w marcu tego roku, a który trafi też na inne rynki. O tym jak wygląda postęp przy budowie nowej fabryki możecie przekonać się sami oglądając poniższy materiał.

Chiński rynek przeżywa elektryczny boom

Faktem jest natomiast, że to właśnie w Chinach sprzedaje się najwięcej samochodów elektrycznych, w samym tylko 2018 roku było to ponad 1 mln pojazdów. Według szacunków w 2025 roku wielkość sprzedaży może przekroczyć 5 mln samochodów. W Chinach działa ponad 450 firm, które wytwarzają i sprzedają samochody elektryczne pod własnymi markami, więc Tesla będzie musiała zmierzyć się z silną konkurencją i zwalniającą gospodarką, ale przynajmniej pod względem marketingowym, powinna brylować.

Firma będzie musiała się również zmierzyć z innymi niekorzystnymi czynnikami, jak np. wojna handlowa pomiędzy USA i Chinami. Co prawda produkcja w Państwie Środka pozwoli na uniknięcie cła za import gotowego pojazdu, ale nie wiadomo jeszcze jak to będzie z poszczególnymi podzespołami. Docelowo wszystko powinno powstawać w Chinach, ale jak widać na powyższym filmie, Gigafactory 3 z pewnością nie jest jeszcze ukończonym projektem. Wreszcie sporo zmieni się w kwestii dopłat do elektryków, chińskie władze obniżyły w tym roku dopłaty o 60%, a na auta o zasięgu mniejszym niż 250 km, całkowicie je zlikwidowały. Można oczekiwać, że ten proces będzie postępował wraz z rosnącą popularnością elektrycznych pojazdów.