10

Tanie smartfony od HTC: czy to pomoże firmie wrócić do dawnej kondycji?

Od kilku kwartałów obserwujemy poważne pogorszenie wyników HTC. W analogicznym okresie poprzedniego roku wszyscy zachwycali się tempem rozwoju azjatyckiego producenta i spodziewali się jeszcze lepszych wyników sprzedaży i wzrostu zysków. Sprawy potoczyły się jednak zupełnie inaczej – wyniki finansowe HTC uległy poważnemu pogorszeniu, a kapitalizacja korporacji zdecydowanie nie przypomina tej sprzed roku. Wielu obserwatorów rynku […]

Od kilku kwartałów obserwujemy poważne pogorszenie wyników HTC. W analogicznym okresie poprzedniego roku wszyscy zachwycali się tempem rozwoju azjatyckiego producenta i spodziewali się jeszcze lepszych wyników sprzedaży i wzrostu zysków. Sprawy potoczyły się jednak zupełnie inaczej – wyniki finansowe HTC uległy poważnemu pogorszeniu, a kapitalizacja korporacji zdecydowanie nie przypomina tej sprzed roku. Wielu obserwatorów rynku zalecało firmie, by weszła na rynek budżetowych smartfonów. Teraz poznaliśmy zdanie producenta w tej kwestii. Do sprzedaży trafią smartfony HTC z niższej półki cenowej?

Nie ulega wątpliwości, iż tanie smartfony z platformą Android są prawdziwym hitem w krajach rozwijających się. Wystarczy spojrzeć na rynek chiński, indyjski, czy państw WNP – sprzedaż „inteligentnych telefonów” rośnie tam bardzo szybko, a napędza ją przede wszystkim niższa półka cenowa. Wejście w ten segment mogłoby się zatem okazać rozsądnym rozwiązaniem. Zwłaszcza, że w segmencie słuchawek ze średniej i wyższej póki HTC odczuwa coraz większą presję ze strony Apple i Samsunga. Obie firmy zgarniają obecnie 99% zysków na rynku smartfonów i HTC pozostaje skromny 1% (można oczywiście powiedzieć, że w porównaniu z pozostałymi producentami, tajwańska korporacja jest w uprzywilejowanej pozycji, ponieważ nie notuje strat). Czy zatem CEO HTC – Peter Chou – zdecyduje się na zmianę strategii firmy?

Odpowiedź jest krótka: nie. Szef azjatyckiego producenta udzielił wywiadu The Wall Street Journal. Chou nie chce popsuć renomy, jaką przez ostatnie lata budowała marka HTC. Jego zdaniem, firma do tej pory tworzyła dobrej jakości sprzęt używając przy tym świetnych komponentów. Urządzenia nie były tanie, ale kupujący miał gwarancję, iż trafia do niego produkt wartościowy. I na tym zbudowano markę i zapewniono HTC wzrost sprzedaży – ludzie są skłonni zapłacić za dobrą jakość i nie ma sensu tego psuć. Jak zatem korporacja zamierza odzyskać dawną kondycję i wpływy na rynku? Firma postawi ponoć na rozszerzenie sieci dystrybucji oraz lepszy marketing. Pod uwagę brana jest także opcja przejmowania aktywów, związanych z oprogramowaniem.

Co ciekawe, Chou wspomniał o rynkach wschodzących, ale jest przekonany, że HTC zwiększy na nich sprzedaż bez wprowadzania do oferty budżetowych smartfonów. Firma traci pozycję w Stanach Zjednoczonych, lecz zamierza to sobie zrekompensować zdobywając nowych klientów w Chinach oraz Indiach. Wszystkie wymienione powyżej plany mają się przerodzić w sukces producenta.

Na dzień dzisiejszy Chou może nadal realizować swoją wizję rozwoju firmy – HTC nie jest w tak tragicznej sytuacji, jak Nokia i nie generuje strat. Jeżeli jednak najbliższe miesiące nie przyniosą widocznej poprawy wyników, to CEO będzie musiał dokonać poważniejszych zmian w swej strategii. Niewykluczone, że z czasem zostanie także podjęta decyzja o wejściu na rynek budżetowych smartfonów. Waszym zdaniem, byłoby to rozsądne posunięcie?

Fot: 1,2