7

T-Mobile zapłacił 15,3 mln zł kary – pierwsza uregulowana kara nałożona przez UOKiK na operatora

Puls Biznesu poinformował dziś na swoich łamach, iż T-Mobile uregulował karę finansową, jaką nałożył na niego UOKiK jeszcze w 2001 roku, kiedy to dzisiejsze T-Mobile działał jeszcze jako Era. To pierwsza uregulowana kara przez któryś z telekomów w takiej wysokości.

W ostatnich latach regularnie przyglądaliśmy się karom wymierzanym przez UOKiK naszym operatorom, którzy swojego czasu naginali trochę zapisy w umowach czy wprowadzali konsumentów w błąd w swoich reklamach. Jednak częścią wspólną tych wszystkich kar był fakt, że operatorzy zwyczajnie w świecie odwoływali się od kolejnych decyzji.

Jeszcze w 2017 roku wystosowałem do UOKiK prośbę o udostępnienie informacji, jak wiele jest takich spraw, zawieszonych w próżni. Uzyskaliśmy wtedy odpowiedź, iż w przeciągu ostatnich 3 lat miało miejsce 18 takich postępowań i kar na łączną sumę 106 154 545,00 zł, z czego zapłaconych zostało 16 543,00 zł przez dwa mniejsze podmioty. Prawdopodobnie nie opłacało się sądzić o nie.

Rok Odwołanie Wysokość kary
2016
Polkomtel RKR 14/2016 Tak 18 429 330
Polkomtel RKR 15/2016 Tak 5 292 837
Cyfrowy Polsat/Polkomtel RBG 10/2016 Tak/Tak CP: 4 410 698//Polkom: 12 286 220
Orange Polska DDK 26/2016 Tak 28 630 372
T-Mobile Polska DDK 20/2016 Tak 15 047 138
PGT RPZ 10/2016 Tak 1 973 012
INEA RPZ 4/2016 Nie 0
Polkomtel DDK 10/2016 AB Tak 0
2015
Novum DDK 29/2015 Tak 481 223
T-Mobile Polska DDK 28/2015 Tak 4 501 666
P4 DDK 14/2015 Nie 0
Orange Polska DDK 1/2015 Nie 0
2014
PTS RŁO 39/2014 RB Tak 354 679
Polkomtel DDK 8/2014 Tak 5 958 536
Polkomtel DDK 5/2014 Tak 8 772 291
Telekomunikacja Miejska RBG 40/2014 Kara zapłacona 9 859
Nowa Telefonia RBG 38/2014 Kara zapłacona 6 684
T-Mobile Polska RBG 32/2014 Nie 0

 

Kara UOKiK dla T-Mobile

Okazuje się jednak, że źle zadaliśmy pytanie (pytałem tylko o ostatnie lata, trzeba było o całą historię), bo zamknięty został ośmioletni tasiemiec, w którym T-Mobile walczył o anulowanie kary 21 mln zł. Udało im się jedynie zmniejszyć karę do 15,3 mln zł, ze względu na podjęta współprace z urzędem i zaprzestanie podobnych praktyk.

Jakie to były praktyki? Chodziło o ówczesna loterię SMS-ową „Czy stałeś się dzisiaj Milionerem?”, w której do wygrania był milion złotych. Aby wziąć udział w jego losowaniu trzeba było zgodzić się na udział w loterii w przesłanym SMS-ie, co w rezultacie zapisywało ich do płatnej subskrypcji i otrzymywania codziennie dzwonka, gry lub tapety, za który Era kasowała 4,88 zł za każdy dzień, aż do końca loterii.

Urząd uznał, to za celowe wprowadzanie w błąd klientów i wymierzył karę 21,3 mln zł T-Mobile, która później została obniżona do 15,3 mln. Sąd apelacyjny odrzucił właśnie ostatnie odwołanie T-Mobile, wprawdzie pozostała jeszcze możliwość odwołania do Sądu Najwyższego, ale T-Mobile karę już wpłacił do skarbu państwa.

Katarzyna Sosnowska, dyrektor komunikacji korporacyjnej T-Mobile:

Wyrok w sprawie konkursu przeprowadzonego ponad osiem lat temu jest prawomocny. Wynikające z orzeczenia zobowiązania, zostały przez nas uregulowane w terminie. We współpracy z UOKiK w ramach postępowania administracyjnego wdrożyliśmy wówczas szereg zmian w kształtowaniu ofert i komunikacji z klientem i od dawna już nie stosujemy praktyk, które doprowadziły do tego postępowania. Zmiana naszej praktyki spowodowała między innymi, że sąd znacznie obniżył wysokość pierwotnie nałożonej kary.

Decyzje SOKiK dla Polkomtel i Multimedia

To nie jedyna dzisiaj wiadomość w temacie kar dla operatorów telekomunikacyjnych. Na stronach UOKiK pojawiła się informacja o decyzjach odmownych Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do odwołań od decyzji UOKiK z marca 2016 r w stosunku do Polkomtela oraz z grudnia 2015 r. w stosunku do Multimedia Polska.

Źródło: Puls Biznesu.