33

Surface to nowy rozdział w historii Microsoftu i ważna zmiana w modelu biznesowym

Microsoft to firma utrzymująca się ze sprzedaży licencji systemu operacyjnego Windows oraz pakietu biurowego Office. To chyba dwa największe w tej chwili źródła przychodu MS. I teraz na naszych oczach to wszystko zaczyna się zmieniać. Model biznesowy Microsoftu do tej pory zakładał zarabianie na sprzedaży licencji partnerom, którzy produkowali sprzęt oraz bezpośrednio indywidualnym i biznesowym […]

Microsoft to firma utrzymująca się ze sprzedaży licencji systemu operacyjnego Windows oraz pakietu biurowego Office. To chyba dwa największe w tej chwili źródła przychodu MS.

I teraz na naszych oczach to wszystko zaczyna się zmieniać. Model biznesowy Microsoftu do tej pory zakładał zarabianie na sprzedaży licencji partnerom, którzy produkowali sprzęt oraz bezpośrednio indywidualnym i biznesowym klientom.

Apple pokazało jednak, że najbardziej efektywnie zarabia się na połączeniu oprogramowania i sprzętu ponieważ marża na takim miksie może być znacznie większe niż na sprzedaży samego oprogramowania i w tym kierunku podąża od dziś również Microsoft.

Premiera Windows 8 to dla tej amerykańskiej spółki bardzo ważne wydarzenie, nie tylko z powodu wypuszczenia na świat swojej wersji systemu operacyjnego ale też dlatego że pierwszy raz jest to oprogramowanie potrafiące obsłużyć przenośne PC czyli między innymi tablety.

Oczywiście do ich produkcji zachęca się wszystkich partnerów MS ale firma zrobiła coś więcej zbudowała wreszcie własne urządzenie, pokazując jak może wyglądać nowoczesny komputer, który nie tylko stanie w szranki z iPadem ale również z całą kategorią cienkich i szybkich komputerów PC.

Połączona marża ze sprzedaży licencji na oprogramowanie i własnego sprzętu brzmi bardzo apetycznie i MS ma nadzieję, że właśnie ta zmiana w modelu działania będzie kluczowa.

Sprzęt to oczywiście nie wszystko bo jak wiemy podstawą jest tutaj system operacyjny, ekosystem i dobra współpraca z zewnętrznymi developerami którzy muszą mieć szansę po prostu zarobić na niej pieniądze. W tym obszarze MS też już zaczął działać aktywnie, buduje relacje, portale dla developerów, edukuje itp.

MS ma też pewną przewagę nad Apple – Xboxa. Maszynka do gier, która może stać się centrum multimediów domowych. Dobra integracja usług jakie oferuje Xbox z Windows 8 i przenośnymi urządzeniami to bardzo ważny argument w walce o klienta.

Jeśli więc Microsoft zrobił Surface zgodnie ze sztuką (a przecież nikt inny nie jest w stanie lepiej dopasować komponentów aby tworzyły wydajne urządzenie) i nie polegnie podczas budowania ekosystemu to ma dużą szansę na poprawienie swojej rynkowej pozycji. Warto więc obserwować poczynania MS bo moim zdaniem właśnie otworzyli nowy rozdział w historii swojej firmy.

Niepokoić może tylko jedno w całym nowym planie MS – czyli przyzwyczajenia firmy do bycia sprzedawcą licencji na oprogramowanie. Podczas wczorajszej prezentacji miałem wrażenie, że Microsoft nadal widzi siebie jako twórcę oprogramowania bardziej niż producenta komputerów/tabletów. Dlaczego? Kluczowe w przypadki premiery nowego sprzętu jest podanie dla przykładu cen i dostępności urządzeń. Microsoft o tym jakby zapomniał, jakby prezentował po raz kolejny urządzenia partnerów gdzie cena i star sprzedaży nie były ich głównym elementem.

Mam natomiast nadzieję, że Microsoft to nadal firma z wizją jeśli chodzi o domową rozrywkę i elektronikę konsumencką. W tym obszarze do zrobienia jest bowiem jeszcze bardzo dużo – szczególnie kiedy patrzymy na potencjał połączenia telewizji, aplikacji, urządzeń do grania i naszego domowego sprzętu komputerowego i przenośnego.

Ps. Odpowiadając na pytanie czy nie za późno na tablet od Microsoftu – moim zdaniem nie. Rynek na razie zdominowany jest przez iPada, natomiast do zajęcie jest nadal drugie miejsce, do zdobycia sporo pieniędzy i sporo też do udowodnienia. Tak więc, nie nie jest za późno.