33

Studenci wydrukowali na drukarce 3D nadwozie samochodu, który przyśpiesza do setki w cztery sekundy

Produkcja samochodów to obecnie skomplikowany i dość kosztowny proces, wymagający zaangażowania zarówno maszyn jak i ludzi. W ciągu najbliższych lat wiele może się zmienić, a to dzięki zaprezentowanemu przez grupę 16 studentów bolidowi Areion. Przyśpiesza od zera do 100 km/h w zaledwie cztery sekundy i rozpędza się do prędkości maksymalnej 141 km/h. Co zatem w […]

Produkcja samochodów to obecnie skomplikowany i dość kosztowny proces, wymagający zaangażowania zarówno maszyn jak i ludzi. W ciągu najbliższych lat wiele może się zmienić, a to dzięki zaprezentowanemu przez grupę 16 studentów bolidowi Areion. Przyśpiesza od zera do 100 km/h w zaledwie cztery sekundy i rozpędza się do prędkości maksymalnej 141 km/h. Co zatem w nim niezwykłego? Samochód ten został prawie w całości wydrukowany na wielkiej drukarce 3D!

W ramach imprezy Formula Student 2012 grupy studentów z całego świata konstruują własne bolidy, stawiając je następnie przeciwko sobie w rywalizacji. W tym roku jedna z grup zaprezentowała coś, co może znacząco zmienić motoryzację w ciągu kilku nadchodzących lat. Mowa o pierwszym na świecie samochodzie z nadwoziem wydrukowanym niemal w całości na drukarce 3D. Auto jest nie tylko wielką motywacją dla całego przemysłu, lecz także dzięki wykorzystaniu bio-kompozytów jest przyjazne dla środowiska.

Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej drukarki 3D studenci byli w stanie dosłownie wydrukować zaprojektowane wcześniej nadwozie bolidu, które zamontowano na wykonaną ze stali ramę pojazdu. Maszynie druk zajął trzy tygodnie. Następnie zamontowano silnik elektryczny oraz zestaw baterii. Tak przygotowany bolid ukończył już dwa wyścigi, osiągając prędkość maksymalną 141 km/h oraz przyśpieszenie poniżej 4 sekund. Możliwe jest to głównie dzięki bardzo niskiej wadze pojazdu, wynoszącej zaledwie 280 kilogramów.

Drukowanie elementów nadwozia dla samochodu na drukarce 3D może być ciekawym rozwiązaniem dla przemysłu motoryzacyjnego, który boryka się z coraz wyższymi kosztami produkcji samochodów. Obniżenie kosztów produkcji oraz ceny sprzedaży gotowych aut z pewnością przyciągnie nowych klientów, dlatego z omawianej technologii mogą zacząć korzystać na dużą skalę wielkie koncerny.

Co uważacie o drukowaniu elementów dla samochodów na drukarkach 3D? Czy Waszym zdaniem technologia ta ma szanse na przychylność branży motoryzacyjnej i za kilka lat będziemy kupować samochody „drukowane”?