Polska

Studenci a biznes w IT

Karol Kopańko
Studenci a biznes w IT
9

Inspiring Solutions to konferencja studencka o IT zrealizowana z rozmacham i udziałem największych w kraju korporacji i najciekawszych startupów. Raz do roku odbywa się w kuźni kadr polskiego biznesu – Szkole Głównej Handlowej i jest realizowana przez samych studentów. Co ciekawego można było tam us...

Inspiring Solutions to konferencja studencka o IT zrealizowana z rozmacham i udziałem największych w kraju korporacji i najciekawszych startupów. Raz do roku odbywa się w kuźni kadr polskiego biznesu – Szkole Głównej Handlowej i jest realizowana przez samych studentów. Co ciekawego można było tam usłyszeć w tym roku?

W tym roku konferencja odbyła się pod patronatem Antyweb.pl, a zjechało się na nią ponad 500 uczestników z całej Polski, z 10 uczelni wyższych; były to między innymi: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Gdańska, Poznańska i Śląska, Uniwersytety Ekonomiczne w Katowicach, Krakowie i Wrocławiu. Ja chciałbym podzielić się z Wami swoimi obserwacjami dotyczącymi prezentacji, jakie najbardziej zapadły mi w pamięć. Będą one dotyczyły zarówno wielkich korporacji zmagających się z problemami wprowadzania innowacji w swoje potężne struktury, jak i startuperów marzących o stworzeniu projektu, który w taką korporację kiedyś może się rozwinąć.

Biometria w bankomatach

Macie najnowszego iPhone’a? W takim razie zapewne bardzo chwalicie sobie wykorzystanie skanera linii papilarnych, znajdującego się pod ekranem. Takie coś już od dawna funkcjonuje w bankomatach, ale polski Getin Bank postanowił pójść jeszcze krok dalej w uwierzytelnieniu transakcji i zastosować technologię Finger Vein.

Polega ona na tworzeniu unikalnego wzorca naczyń krwionośnych wewnątrz palca. Autentykacja następuje dzięki przyłożeniu palca do skanera, który może go prześwietlić wiązką o długości bliskiej podczerwieni. Takie skanowanie trwa nieco ponad 1 sekundę. Technologia została opracowana przez Hitachi, które wprowadziło ją w Japonii już w 2005 roku.

Ubezpieczenia a Facebook

Już od dość długiego czasu mówi się, że social media kompletnie zmienią funkcjonowanie biznesu. Nieoficjalnie padają stwierdzenia jakoby banki przed udzieleniem kredytu miały prześwietlać profile społecznościowe petentów, a firmy ubezpieczeniowe miały szczególnie skupiać się na emocjach związanych postami. Przecież ktoś, kto nie mając pewnego źródła utrzymania i wstawia zdjęcia potraw z wykwintnych restauracji, nie będzie raczej zaliczony do grona pewnych kredytobiorców...

To jednak scenariusz napisany czarnymi barwami. Zdecydowanie przyjemniej wygląda za to wizja przyszłości rozrysowana przez Accenture. Wyobraźcie sobie, że jazda samochodem wreszcie w przyjazny i koherentny sposób zostanie „zgrywalizowana”. To znaczy, że na inteligentny samochód (o ile sam jeszcze nie zastąpi kierowcy) będzie zliczał na ile ekologiczny jest nasz styl jazdy, co później będziemy mogli zapostować np. na Facebooku.

Podróż nie zawsze jednak upływa w idealnych warunkach, a i niekiedy zdarzyć się może stłuczka. Teraz często eliminuje ona nas na cały dzień z zaplanowanych obowiązków, bo wymaga wypełniania różnych papierków. Co jednak gdyby wszystko można było załatwić za pomocą aplikacji. Wciskamy w niej przycisk odpowiadający za raportowanie wypadku. Fotografujemy zdarzenie i przesyłamy całość do konsultanta, a w tym czasie dojeżdża już do nas auto zastępcze.

Jeśli pomyślelicie sobie, że właśnie ktoś wam streścił scenę z filmu science fiction, to możemy sobie przybić piątkę, bo miałem dosłownie identyczne odczucia. Potem jednak skonstatowałem, że taka wizja wcale nie jest już szczególnie od nas oddalona, cała technologia jest już przecież w naszych kieszeniach, a kolejny ruch leży po stronie ubezpieczyciela.

Inspiring Talks

Tak właśnie nazwane zostały krótkie, 700-sekundowe wystąpienia, oparte w dużej mierze na konwencji wypracowanej przez TEDy. Musze wam powiedzieć, że taka długość idealnie nadaje się na konferencje, ponieważ ani przez chwilkę nie pozwala umysłowi na odpoczynek, gdyż przez cały czas jest on „atakowany” niezwykle ciekawymi przemyśleniami. I to opinia nie tylko moja, ale także innych uczestników, a piszę o tym dlatego, że sam również zostałem poproszony przez organizatorów o wypowiedzenie się na temat wpływu Big Data na kluczowe aspekty naszego życia. Zapraszam również do korespondującego z tą tematyką artykułu – Jak możesz zyskać na utracie prywatności.

Chwilkę przede mną na sceną wkroczył Łukasz Bromirski, z Cisco, z którym miałem okazję przeprowadzić bardzo interesującą rozmowę podczas zeszłorocznego Cisco Connect. Tym razem temat był jednak o wiele luźniejszy. Łukasz mówił o znajdowaniu swojego miejsca w życiu. Przywołał kultowy tekst Laski z filmu „Chłopaki nie płaczą”:

Musisz sobie odpowiedzieć na jedno ważne pytanie: co chcesz robić w życiu - i zacząć to robić.

Później podał swój przykład jako osoby, która świetnie odnajduje się w systemach komputerowych i sieciach zarządzania ogromną korporacją.

Nieco w opozycji do powyższego stała jednak pogadanka Tomasza Kolinko, który w zeszłym roku został uznany za jednego z 50 najbardziej kreatywnych w biznesie przez magazyn Brief. Tomek jest współtwórcą AppCod.es, aplikacji, która zajmuje się SEO w AppStore, a także założycielem firmy Motivapps, która zajmuje się tworzeniem appek na systemy Apple’a. Mówił on o trudnym żywocie startupera, który musiał korzystać z pomocy finansowej bliskich, a także cieszył się kiedy, mógł zaoszczędzić trochę pieniędzy, bo na branżowym spotkaniu rozdawali darmową pizzę.

Teraz los Tomka kompletnie się odwrócił i jak sam powiedział, wyciąga ze swoich projektów 30 tys. zł miesięcznie. Wielkie korporacje składały mu już kilkukrotnie ofertę pracy, ale on „nie chciał podpisywać dobrze płatnego cyrografu” i pozostawał wierny swojej startupowej drodze. Mieliśmy więc przykłady dwóch ludzi, którzy na IT patrzą z nieco innych perspektyw i pełnią różne role, ale jednocześnie mają z tego (każdy na swój sposób) ogromną satysfakcję.

Inspiring Startups

W tej części konferencji głos dostali przedstawiciele młodych firm. Były wśród nich dwa bardzo głośne ostatnimi czasy projekty jak IntelClinic czy Migam, a także nieco mniej znane inicjatywy, jak np. Corton, portal dla ludzi, chcących zlecić grafikom przygotowanie loga czy innego obrazu. Idąc dalej prezentowali się jeszcze przedstawicie CupoNation (nazwa sugeruje chyba wszystko – kupony do sklepów), Social WiFi (marketingowe wykorzystanie bezprzewodowego Internetu) i Glip (powierzchnie dotykowe).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu