31

Strony mobilne jeszcze nigdy nie wczytywały się tak szybko. Google przedstawia projekt Accelerated Mobile Pages

Google właśnie prezentuje technologię, która znacząco zmieni doświadczenia płynące z przeglądania stron www na urządzeniach mobilnych. Projekt Accelerated Mobile Pages sprawia, że serwisy będą wczytywane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a przy tym zoptymalizowane i dostosowane do każdego urządzenia. Accelerated Mobile Pages to zupełnie nowa technologia, którą Google rozwija we współpracy z wydawcami na całym świecie w […]

Google właśnie prezentuje technologię, która znacząco zmieni doświadczenia płynące z przeglądania stron www na urządzeniach mobilnych. Projekt Accelerated Mobile Pages sprawia, że serwisy będą wczytywane szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, a przy tym zoptymalizowane i dostosowane do każdego urządzenia.

Accelerated Mobile Pages to zupełnie nowa technologia, którą Google rozwija we współpracy z wydawcami na całym świecie w ramach uruchomionego w lipcu br. projektu Digital News Initiative. Rozwiązanie to bazuje na frameworku AMP HTML wykorzystującym potencjał nowych technologii webowych. Mowa tutaj o HTML, CSS i Java Script, a więc bez niespodzianek. Framework zakłada budowę strony w taki sposób, aby wczytywanie poszczególnych elementów zostało maksymalnie zoptymalizowane, a potrzeba załadowywania dodatkowych bibliotek zredukowana do minimum.

Dzięki temu webdeweloperzy mogą budować strony zdecydowanie lżejsze i szybsze, osadzając na nich jednocześnie treści multimedialne (wideo, mapy, animacje, galerie zdjęć, widżety społecznościowe itd.). To wszystko może również współdziałać z systemem buforowania opartym na serwerach Google’a. Projekt zakłada, że wydawcy będą mieli dostęp do wydajnych serwerów cache’owania Google’a. Co szczególnie istotne framework jest udostępniany na zasadach open source, a więc każdy ma dostęp do jego kodu. Znajdziecie go na GitHubie. Więcej szczegółów technicznych na temat jego działania znajdziecie na oficjalnej stronie.

Google AMP HTML (2)

Czy gra jest warta świeczki? Google udostępnił nam wcześniej wersję demonstracyjną nowej technologii i muszę przyznać, że wywarła ona na nas ogromne wrażenie. Strony wykorzystujące AMP HTML rzeczywiście wczytują się niemalże natychmiastowo. Jeżeli chcecie się o tym przekonać na własne oczy, obejrzyjcie wideo na dole wpisu, gdzie pokazano dokładnie działanie tej technologii w praktyce. Dodam jeszcze, że pierwsze eksperymenty z tą technologią wykazują przyrost wydajności od 15 proc. do nawet 85 proc. (badane w oparciu o Speed Index na Nexusie 5 podłączonym do sieci 3G).

Jednak AMP HTML to nie tylko przyśpieszenie wczytywania witryn. Google wraz z tym projektem chce również dostarczać rozwiązania służące implementacji skutecznych i mało inwazyjnych formatów reklamowych obsługiwanych przez różne sieci. Z czasem AMP HTML ma również wspierać systemy subskrypcji oraz paywalle. Wszystko to ostatecznie ma nie tylko służyć użytkownikom, ale przede wszystkim stwarzać wydawcom bardziej dogodne pole do monetyzacji publikowanych w sieci treści. Jest to szczególnie ważne, bo w AMP HTML nie można swobodnie wkleić kodu Java Script z reklamą. Twórcy musieli zatem opracować dedykowane temu rozwiązania.

Aby jednak AMP HTML odniósł sukces, potrzeba partnerów. I tutaj Google również sobie poradził. Pierwsze grono firm, które zaimplementują nową technologię wygląda zacnie. Wśród nich są:  Twitter, Pinterest, WordPress.com, Chartbeat, Parse.ly, Adobe Analytics oraz LinkedIn. Na tym nie koniec, bo projekt jest mocno wspierany przez wydawców. NY Times, Guardian, VOX Media, Telegraph Media Group, The Economist, La Stampa – to tylko niektórzy z nich. Widać wyraźnie, jak dobrze Google przygotował się do wdrożenia tej technologii. Dowodzi to również jej atrakcyjności, skoro aż tak liczne grono podmiotów zdecydowało się na implementację już w pierwszej fazie.