Bezpieczeństwo w sieci

UOKiK ostrzega: "Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Rusza ogólnopolska kampania

Piotr Kurek
UOKiK ostrzega: "Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Rusza ogólnopolska kampania
0

Prezes Urzędu Tomasz Chróstny ostrzega konsumentów przed próbami wyłudzania danych i kradzieży pieniędzy. Wystartowała ogólnopolska kampania społeczna "Stracisz dane, stracisz pieniądze!".

Spotkaliście się kiedyś z sytuacją podejrzanego e-maila czy wiadomości SMS, które wręcz wmawiają nam, byśmy kliknęli w zamieszczony tam link? Niedopłata za przesyłkę, nieudane logowanie do banku? Wiele się słyszy na temat prób wyłudzenia danych od zwykły, jednak wciąż ludzi dają się na to nabrać. A konsekwencje są różne: od nadszarpniętych nerwów po utracone pieniądze. Nie da się w pełnie zabezpieczyć przed tego typu atakami, dlatego warto uświadamiać, jak potrafią być niebezpieczne. UOKiK rozpoczął właśnie kampanię społeczną, która ma na celu zwiększenie świadomości i bezpieczeństwa w sieci i poza nią.

Skala działań oszustów jest przytłaczająca. Niesie to za sobą bardzo szkodliwe i daleko idące konsekwencje dla całego społeczeństwa. Dlatego gorąco zachęcam media, instytucje, organizacje społeczne oraz pozarządowe do włączenia się w naszą kampanię. Wspólnie możemy skuteczniej walczyć z oszustami i zadbać o bezpieczeństwo konsumentów

- mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Skuteczność przestępczych działań jest o tyle duża, że przestępcy chętnie korzystają z technik manipulacyjnych i wykorzystujących słabości emocjonalne potencjalnych ofiar, w ich trudnych czy też zwykłych, życiowych sytuacji. Uruchomiona właśnie kampania ostrzega przed groźbą utraty danych i środków finansowych oraz apeluje o wzmożoną ostrożność konsumentów.

"Stracisz dane, stracisz pieniądze!". Rusza ogólnopolska kampania UOKiK

UOKiK przypomina też kilka prostych kroków, które pomogą zmniejszyć ryzyko utraty danych, a co za tym często idzie - pięniędzy, nerwów i zdrowia. Na co więc zwracać uwagę?

  • Nigdy nie podawaj ani nie wysyłaj nikomu loginu i hasła do bankowości internetowej czy aplikacji mobilnej. Prawdziwy pracownik banku nie będzie cię o to pytać
  • Nigdy nie klikaj w linki przesłane SMS-em. Potwierdź ewentualne istnienie zaległości samodzielnie, kontaktując się np. z dostawcą gazu czy firmą kurierską
  • W przypadku telefonu od osoby przedstawiającej się jako pracownik banku, rozłącz się, samodzielnie znajdź numer infolinii i potwierdź, czy ktoś do ciebie dzwonił
  • Nigdy nie instaluj oprogramowania z przesłanych linków ani w trakcie rozmowy telefonicznej, dotyczącej twojego rachunku lub środków na nim zgromadzonych

A co zrobić, gdy padniemy ofiarami oszustów? Działanie powinno być szybkie i stanowcze. W pierwszej kolejności musimy poinformować dostawę usług płatniczych, zastrzec kartę i zmienić dane do logowania, a w najbardziej skrajnych przypadkach - zablokować rachunek płatniczy. Zdecydowana reakcja może skutecznie uniemożliwić oszustom kradzież środków. Może być jednak za późno i część środków mogła już zostać wypłacona lub przetransferowana w inne miejsce. Tu już pozostaje kontakt z Policją i racjonalne podejmowanie dalszych działań zgodnie z instrukcjami przez nią podawanymi.

UOKiK przygotował dwa 30-sekundowe spoty przeznaczone do emisji w telewizji, radiu i internecie. Od 5 grudnia br. są nieodpłatnie emitowane przez media publiczne w oparciu o art. 31 c ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, a także przez nadawców komercyjnych, którzy zgodzili się na wsparcie kampanii bez pobierania wynagrodzenia.

Stock Image from Depositphotos

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu