1

Sprawdź szanse na sukces Twojego startup nim wydasz na niego oszczędności życia

Masz świetny pomysł na biznes? Albo przynajmniej tak Ci się wydaje? Nie trać czasu. Zacznij działać. Pokaż go potencjalnym odbiorcom, a dowiesz się ile jest naprawdę wart. Od czego zacząć? Masz kilka możliwości. Możesz przedstawić swój pomysł grupie najbliższych znajomych, licząc na to, że nie będą szczędzić szczerej opinii… Możesz pitchować na kilku barcampach, licząc […]

Masz świetny pomysł na biznes? Albo przynajmniej tak Ci się wydaje? Nie trać czasu. Zacznij działać. Pokaż go potencjalnym odbiorcom, a dowiesz się ile jest naprawdę wart.

Od czego zacząć? Masz kilka możliwości. Możesz przedstawić swój pomysł grupie najbliższych znajomych, licząc na to, że nie będą szczędzić szczerej opinii… Możesz pitchować na kilku barcampach, licząc że zgromadzeni tam bardziej doświadczeni startupowcy i inwestorzy, podsuną Ci cenne wskazówki… Nic jednak nie zastąpi konfrontacji pomysłu z rynkiem. Najważniejsze jest przecież to, co sądzą o nim jego potencjalni odbiorcy.

Podziel się pomysłem z grupą docelową

Zastanawiasz się jak pokazać ludziom projekt, który jest dopiero w fazie koncepcyjnej? Spokojnie. Nie musisz mieć gotowej aplikacji czy produktu, by móc zaprezentować jego wartość. Wystarczy, że np. zaprojektujesz dedykowany landing page, na którym umieścisz najważniejsze informacje, skierujesz na niego pozyskany z działań marketingowych ruch, zgromadzisz kluczowe dane i wyciągniesz odpowiednie wnioski.

Korzystaj z narzędzi dostępnych na rynku

Może się to wydawać trudne, zwłaszcza jeżeli to Twój pierwszy projekt. Na szczęście obecnie mamy dostęp do wielu narzędzi, które skutecznie przyspieszają i ułatwiają proces testowania pomysłu na startup z wykorzystaniem landing page’a. Istnieją takie aplikacje jak Peak App, które nie tylko umożliwiają stworzenie strony docelowej, lecz także jej testowanie i optymalizację.

panel_admin_6_cel_dropdown

Jak stworzyć landing page?

Bazując na konstrukcji aplikacji Peak App, pierwszym krokiem jaki musimy zrobić jest wybranie szablonu, który chcemy zastosować. Następnie określamy cel naszego landing page’a. Możemy wskazać iż jest to: sprzedaż produktu cyfrowego (np. ebooka), prezentacja oferty, zarabianie na reklamach czy wypełnienie formularza. Czwarta opcja jest szczególnie cenna z punktu widzenia osoby, która chce przetestować pomysł na startup, ponieważ możemy jej użyć, by zgromadzić grono ludzi gotowych wziąć udział w testach naszej budującej się aplikacji. W ten sposób otrzymujemy dane mówiące jak dużym zainteresowaniem może cieszyć się w przyszłości nasz projekt.

Może się zdarzyć jednak tak, że z 2000 odwiedzających, jedynie 10 zapisze się na beta testy. Niekoniecznie musi to być jednoznaczne z tym, że nasz pomysł jest bez sensu. Przyczyna takiego wyniku może być zupełnie inna. Może to nawet wynikać z tego, że formularz znajdował się w złym miejscu, albo kolor buttona był nieodpowiedni. Każda tego typu pozornie drobna rzecz ma znaczenie. Przetestowanie nawet kilku wariantów większości elementów na stronie wiąże się z koniecznością przeprowadzenia kilkudziesięciu tysięcy różnych testów. Dlatego wykonanie ich na własną rękę to nie tylko strata ogromnej ilości czasu, ale i energii, co może skutkować tym, że się poddamy.

Korzystając z zaprojektowanych do tego celu aplikacji, nasza rola ogranicza się jedynie do załadowania strony do edytora, wyznaczenia, które elementy będą badane i wprowadzenia ich wariantów. Następnie specjalny algorytm będzie prezentował odwiedzającym kolejne wersje i gromadził dane nt. ich odbioru i reakcji, jakie wywołują. Co ważne, nie musimy później sami interpretować tych danych. Dostajemy jasną informację na temat tego, co przyniosło najlepsze efekty.

Niezwykle istotną cechą aplikacji Peak App jest fakt, że jako jedno z nielicznych rozwiązań na rynku, umożliwia przeprowadzanie testów MVP (multivariate testing). Oznacza to, że testowane są różne wersje poszczególnych modułów, a nie dwie wersje gotowej strony, jak w przypadku tradycyjnych testów A/B. Pozwala to znacząco skrócić testy, a co za tym idzie szybciej dojść do wysokiej konwersji strony.

Nie warto poświęcać wielu godzin ciężkiej pracy (swojej i bardzo często kilku znajomych), by stworzyć projekt, na który niekoniecznie znajdzie się zapotrzebowanie na rynku. Dużo korzystniej zainwestować kilkaset złotych na sporządzenie profesjonalnego landing page’a z najważniejszymi wartościami produktu oraz na działania marketingowe skutkujące ściągnięciem ruchu na stronę, by mieć potwierdzenie w danych, że to co zamierzamy zrobić, ma sens.

ue_stopka