41

Daj palca, to wezmą rękę. I jeszcze za to zapłacą — brawo Spotify, świetnie to rozegraliście

Co zrobić by więcej użytkowników zaczęło płacić za twoją usługę? Najwyraźniej, jak pokazuje przykład Spotify, dać im więcej funkcji "premium" w darmowym pakiecie!

Konkurencja na rynku streamingu jest coraz większa — i wszyscy gracze robią co tylko w ich mocy, by przyciągnąć uwagę właśnie do siebie. No i, rzecz jasna, także ich pieniądze. Miesięczne kwoty które przyjdzie nam przelać za dostęp do Spotify czy Apple Music może i nie są jakieś zatrważająco wysokie, ale kiedy to sobie zsumujemy, to w skali roku robi się z tego niezła sumka. No a przecież za coś trzeba tę całą infrastrukturę utrzymać, pracownicy stale dbający o rozwój usługi również czekają na comiesięczne przelewy ze swoim wynagrodzeniem. Nie ma co ukrywać, że płacący użytkownicy to dla firm takich jak Spotify oczko w głowie. Są różne techniki które mają doprowadzić do tego, by zachęcić do siebie klientów. Najczęściej jednak opierają się na ograniczaniu dostępu i utrudnianiu życia do tego stopnia, by w końcu klienci zdecydowali się machnąć ręką i podpiąć kartę płatniczą. Spotify podeszło do sprawy jednak w zupełnie inny sposób: i jak się okazało, to naprawdę się opłaciło.

Zobacz też: Spotify królem rynku streamingowego. Najnowsze wyniki zostawiają konkurencję daleko w tyle

Dali więcej swobody darmowym kontom, zyskali więcej klientów niż się spodziewali

Jak przyznają twórcy Spotify — wzrost użytkowników którzy płacą za dostęp w do usługi w ostatnim kwartale przewyższył ich oczekiwania. Jest to o tyle ciekawe, że w minionych miesiącach właściwie nie dawali oni specjalnych powodów by sięgnąć do portfela, a wręcz przeciwnie. Ich darmowy plan stał się coraz lepszy i wygodniejszy. Użytkownicy korzystający z niego zyskali dostęp do opcji, które dotychczas zarezerwowane były tylko dla płacących użytkowników. Wśród nich m.in. odsłuchiwanie wybranych playlist bez reklam, oddanie w ich ręce zapisywania plików w pamięci urządzenia czy też testy związane z nieograniczonym przełączanie utworów. Najwyraźniej ta przynęta zadziałała: tym którzy dotychczas sięgali po darmowy plan tak się spodobało, że zapragnęli więcej. I tych 20 złotych miesięcznie okazało się być kwotą na tyle przystępną, że zdecydowali się zapłacić. W ostatnim kwartale Spotify mogło poszczycić się 113 milionami użytkowników Premium: jak na 248 milionów aktywnych użytkowników miesięcznie to naprawdę fantastyczny wynik. Mowa tutaj o 31% wzroście w ciągu roku!