8

Społeczność – nie mamy takiej linii w budżecie.

Słowem wprowadzenia,Canon-board jest to forum fotograficzne, które stworzyłem w 2004 roku. Wtedy nie spodziewałem się, że taka inicjatywa zostanie tak dobrze przyjęta. Forum wspaniale się rozwinęło i w dniu dzisiejszym (nie będąc skromnym) jest na pewno największym forum kojarzonym z marką Canon w Polsce (forum generuje ok. 1,5 miliona odsłon miesięcznie). Ale nie chciałem się […]

Słowem wprowadzenia,Canon-board jest to forum fotograficzne, które stworzyłem w 2004 roku. Wtedy nie spodziewałem się, że taka inicjatywa zostanie tak dobrze przyjęta. Forum wspaniale się rozwinęło i w dniu dzisiejszym (nie będąc skromnym) jest na pewno największym forum kojarzonym z marką Canon w Polsce (forum generuje ok. 1,5 miliona odsłon miesięcznie).

Ale nie chciałem się chwalić, tylko napisać o mojej krótkiej przygodzie z polskim oddziałem canona.

Ponieważ forum w ostatnim roku przeżyło dość duże oblężenie jeśli chodzi o oglądalność w pewnym momencie pojawiło się zagrożenie, iż będzie musiało być przeniesione na dedykowany serwer. W tej sytuacji na forum postanowiliśmy zrobić zbiórkę pieniędzy i równocześnie ja podjąłem się skontaktować z przedstawicielami Canon aby zapytać o potencjalny sponsoring.

I teraz chciałem przejść do sedna. Pisząc maile i dzwoniąc do Canon Polska nigdy nie udało mi się skontaktować z działem odpowiedzialnym za PR. W ostatnim ruchu wysłałem do Pani manager od PR mail ale na kopi umieściłem szefa całego Canon w Polsce. Pani odpowiedziała w ciągu 10 minut twierdząc, że już wcześniej odpowiadała na moje maile.

Koniec końców okazało się, że w roku 2006 nie mają już pieniędzy na sponsoring – i umówiliśmy się, że przygotuje biznes plan odnośnie potrzeb forum a Canon zobaczy co da się zrobić w 2007 roku. Od wysłania biznes planu minęło kilka miesięcy więc postanowiłem sprawdzić co słychać – w odpowiedzi dostałem lakoniczną informację, iż niestety w tym roku budżetowym nie mają środków na sponsoring.

Abstrahując kompletnie od tego czy Canon Polska ma czy nie ma pieniędzy, czy też może ich polityka zabrania sponsorowania takich przedsięwzięć. Przykład mojej komunikacji z Canon Polska (i tego jak minie traktowano) pokazuje jak bardzo społeczność liczy się dla niektórych firm (a społeczność ta nie jest wcale mała, jest raczej wierna marce i bardzo aktywna zawodowo i prywatnie)

I nie chodzi tutaj o pieniądze (sami je zebraliśmy) bo przecież oprócz sponsorowania hostingu czy tym podobnych rzeczy można by było po prostu zadbać o swoich użytkowników i zrobić to na różne sposoby. (proponowałem np. wspólne forum serwisowe, gdzie można by wymieniać się doświadczeniami z serwisem canona) ale to tego trzeba mieć trochę dobrych chęci.

Chciałbym zaznaczyć, iż nie mam pretensji do polskiego oddziału canona – bo odmowa jest rzeczą naturalną. Pokazuje jedynie, iż świadomość znaczenia i siły społeczności jest niektórym jeszcze bardzo obca w naszym kraju (myślę, że agencje marketingowe mają jeszcze dużo pracy związanej z uświadamianiem firm w tym obszarze)