Startups

Spin School - niezbędnik startupera

Paweł Aleksandruk
Spin School - niezbędnik startupera
60

Przeczytałeś mnóstwo materiałów w internecie, książek biznesowych, może nawet zacząłeś już pisać biznes plan, ale ciągle wydaje Ci się, że czegoś nie wiesz i czegoś Ci brakuje? Masz rację. Wkraczając w świat biznesu musisz przygotować się na to, że będziesz musiał się uczyć przez cały czas. Biznes t...

Przeczytałeś mnóstwo materiałów w internecie, książek biznesowych, może nawet zacząłeś już pisać biznes plan, ale ciągle wydaje Ci się, że czegoś nie wiesz i czegoś Ci brakuje? Masz rację. Wkraczając w świat biznesu musisz przygotować się na to, że będziesz musiał się uczyć przez cały czas. Biznes to ciągła walka o przetrwanie i wyprzedzenie konkurencji, zaoferowanie jeszcze lepszego produktu, poszerzenie oferty. Musisz być przygotowany na ciągłe zmiany i kochać to co robisz.

Po pierwsze networking.

Stawiając swoje pierwsze kroki na tej wyboistej drodze, musisz wiedzieć, że podstawą Twojego sukcesu jest networking. Różnego rodzaju spotkania biznesowe, spotkania branżowe, konferencje i kursy to chleb powszedni, nie możesz sobie pozwolić, żeby Cię na nich zabrakło. Pojawiaj się na nich jak i kiedy tylko możesz. Miesiące siedzenia w samotności, nad pomysłem nie dadzą Ci tyle co dzień spędzony wśród podobnie myślących osób. Wystarczy, że znajdziesz czas na jedno takie spotkanie i będziesz wiedział o co mi chodzi - to jak narkotyk, będziesz chciał więcej - będziesz tego potrzebował!

“Poznaj moich... prowadzących”

Marek Kapturkiewicz - marketer, menadżer, inżynier, konstruktor i inwestor. Posiada 20 letnie doświadczenie w branży IT, między innymi jako wiceprezes Onet.pl. Obecnie współtwórca, inwestor i partner w Innovation Nest oraz Spin School;

Agnieszka Skala - doktor ekonomii, absolwentka SGH i UW. Wykładowca przedsiębiorczości na UW. Współzałożycielka i CEO Szkoły Przedsiębiorczości Innovation Nest (SPIN), jak również członek Sieci Edukatorów Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA), oraz autorka case studies o polskich startupach technologicznych;

Piotr Wilam - przedsiębiorca, założyciel Wydawnictwa Pascal oraz współtwórca i pierwszy prezes Onet.pl, Business Angel - między innymi zaangażowany w Merlin.pl, obecnie współzałożyciel i partner zarządzający w Innovation Nest oraz współzałożyciel SPIN School.

To jak już znamy zacnych prowadzących, wiemy teraz czego możemy się spodziewać - łatwo nie będzie;). Dobrze, nie będę was straszył, tylko żartowałem - spodziewałem się “takiej sztywnej i formalnej atmosfery, jednak bardzo pozytywnie się rozczarowałem. Atmosfera okazała się super wszyscy mili i uśmiechnięci, aż można by powiedzieć, że nikt z tam zgromadzonych nie ogląda wiadomości i nie udziela się im wszechobecna w naszym kraju niechęć do wszystkiego. Zarówno prowadzący jak i uczestnicy, tryskali entuzjazmem i energią.

Jaki jest cel Spin School?

Cel jest prosty, przeanalizować pomysł lub już działający startup i poprawić jego funkcjonalność. Chyba nie trzeba nikomu tłumaczyć, że “loża ekspertów” jest doświadczona na polskim rynku i uczestnicy mieli okazję na uzyskanie bardzo fajnego feedbacku, bez względu na poziom na jakim znajduje się ich startup.

Warsztaty są przeznaczone dla obecnych i przyszłych przedsiębiorców, osób z pomysłem na biznes, które chcą go dopracować, osób na wczesnym etapie rozwoju projektu oraz osób będących na dalszych etapach rozwoju chcących uzyskać nowe spojrzenie na swój biznes.

Warsztaty są tak zaprojektowane aby przeprowadzić uczestników przez 4 filary:

1. kierunek strategiczny,
2. lider i zespół,
3. kluczowe zasoby,
4. sprawność operacyjna.

Uczymy się jakie 20% działań jest w stanie przynieść 80 % efektów i zapewniając jakość na 4 powyższych etapach - szanse w biznesie gwałtownie wzrastają.

Te cztery ważne filary są wsparte przez koncepcje Steve’a Blanka - Customer Development - czyli przekształcenie niesprawdzonej wizji w dojrzały biznes. Dowiemy się, jak za pomocą rewelacyjnego narzędzia jakim jest Biznes Model Canvas oraz wielokrotnego testowania i weryfikowania, odkryć najbardziej skalowalny, opłacalny i powtarzalny model biznesowy.
Model jakiego się uczymy na warsztatach, przedstawia cztery kroki niezbędne do przekształcenia starupu w dojrzały biznes. Te kroki to:
1. Customer Discovery - określenie wizji produktu oraz hipotez dotyczących modelu biznesowego,
2. customer Validation - testowanie produktu na żywym organizmie,
3. Customer Creation - skalowanie i egzekucja modelu biznesowego,
4. Company Building - przeobrażenie startupu w dojrzały biznes ze strony organizacyjnej.
Przy tym punkcie, trzeba zaznaczyć, że Agnieszka i Marek w 2012 roku brali udział w szkoleniu prowadzonym przez samego Steve i przekazują nam informacje z pierwszej ręki.

Kolejnym punktem programu jest przyjrzenie się Business Model Canvas. Nie będę się tu rozpisywał na temat canvas, gdyż ten koncept zasługuje na osobny tekst - nie wspominając o tym, że zostało na ten temat napisanych kilka ciekawych książek. Jest to system, który w bardzo obrazowy sposób pozwala na rozrysowanie kluczowych elementów biznesu dzieląc go na 9 segmentów: oferowanej wartości, docelowych klientów, kanałach dotarcia, relacjach z klientami, źródłach przychodu, najważniejszych wydatkach, kluczowych aktywnościach, kluczowych zasobach, oraz kluczowych partnerach. Business Model Canvas to rewolucja, dzięki której możemy być pewni, że nie ominiemy żadnego ważnego punktu przy formowaniu naszego starupu.

Spin School prowadzi trzy różne formy warsztatów.

SpinBasic
To dwudniowe warsztaty, które dały mi więcej niż ostatnie 2 miesiące siedzenia nad projektem w zaciszu mojego “garażu”. Szkolenie pomogło mi znaleźć słabe punkty, o których nie wiedziałem, oraz upewnić się, które rozwiązania muszą być dopracowane, jak również usłyszałem pierwszy bardzo wartościowy feedback odnośnie mojego pomysłu, zarówno od mentorów jak i od innych zespołów. Przede wszystkim jednak dowiedziałem się, że aby odnieść sukces pierwszym krokiem jest zbudowanie zespołu - w moim przypadku oczywiście. Jednak każdy z uczestników wyniósł wartościowe informacje dotyczące jego startupu.

Spin Customer Development - to trwające 3 tygodnie warsztaty przeznaczone dla zespołów. Jest to rozbudowana forma warsztatów Spin Basic, mam nadzieję, że będę miał okazję uczestniczyć również w tym kursie, ale z czystym sumieniem mogę go polecić startupom, które są na trochę wyższym etapie rozwoju niż ja.

Trzecią formą jest Spin Intro - przeznaczony głównie dla studentów lub zespołów, które potrzebują intensywnego kopa energetycznego i dogłębnej analizy ich pomysłu.

Po szczegóły dotyczące samego kursu oraz dodatkowe informacje o prowadzących odsyłam na stronę oraz blog Spin School.

Kilka słów podsumowania.

Czy warto? Ależ oczywiście. Jak już wspomniałem, poznałem tam świetnych ludzi i uzyskałem ciekawy feedback, dzięki czemu wiem jakie dokładnie kroki muszę podjąć aby mój pomysł nie pozostał jedynie pomysłem za $1 (słownie: jednego dolara). Dzięki temu spotkaniu udało mi się odbudować troszeczkę nadzieję, że nasz kraj to nie tylko zagraniczne korpo, ale i ciekawe Polskie startupy z globalnym zacięciem. W końcu zobaczyłem, że są ludzie którzy mają świetne pomysły i je realizują na naprawdę wysokim poziomie, często przewyższając zagraniczne.

Myślę, że mogę uchylić rąbka tajemnicy i wspomnieć o dwóch szczególnych startupach, których zespoły brały udział wraz ze mną w Spinie. Apki tych dwóch zespołów lada dzień pojawią się na rynku, lub już są dostępne i choć jestem pewien, że jeszcze o nich usłyszymy - sam z chęcią napiszę więcej o tych narzędziach - to chciałbym skorzystać z okazji i przedstawić je wam jako pierwszym.

TaskWorkshop - super startup i jak tylko pojawi się na Windowsa lub Androida, spróbuję przetestować i napisać coś więcej w temacie. To projekt, który jest kompleksowym narzędziem do zarządzania projektami od momentu pomysłu - na przykład startupu, poprzez wszystkie etapy jego rozwoju. Obecnie system jest dostępny na Linuxa i Mac’a, ale już niebawem zespół wypuszcza go na inne platformy w tym iOS i Androida. Warto mieć oko na to narzędzie, wydaje się, że jest ciekawą alternatywą dla innych podobnych narzędzi, ale będzie posiadał również unikalne funkcje, których próżno szukać u konkurencji.

Virtual Recruiter - odnoszący sukcesy startup, który może się pochwalić wygraną na Startup Weekend Gdańsk oraz zainteresowaniem inwestorów i mentorów, pod okiem których aplikacja lada dzień pojawi się w sklepach z apkami. Jest to produkt bezkonkurencyjny i z tego co się orientuję, nie ma nic podobnego na rynku. Jednym zdaniem: “Aplikacja Virtual Recruiter pomoże Ci bez problemu przejść każdą rozmowę kwalifikacyjną”. Jeśli jesteście ciekawi jak, odsyłam bezpośrednio do strony na której możecie dowiedzieć się więcej.

Dzięki kontaktom pozyskanym na Spinie, oraz informacjom zdobytym na warsztatach wiem jak przemienić pomysł w działający biznes.
Jeszcze raz podkreślę, że warto, nie tylko dla wiedzy, ale dla konfrontacji z rzeczywistością, przetestowania odbioru pomysłu no i najważniejsze, dla nawiązania kontaktów - bo networking to właśnie jest biznes.

Foto: Robert Janiszewski, Antyweb.pl, SpinSchool.co

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

warsztaty