11

Solpeo Gaming Platform to kolejny polski dobrze zapowiadający się technologiczny projekt

Global Startup Challenge 2012 to coroczny konkurs na najlepszy e-biznes organizowany przez spółkę Red Sky (filestube.comm) –oraz Polską Fundację Przedsiębiorczości (PFP). Co roku impreza ta cieszy się dość dużą popularnością ponieważ na zwycięzców czeka szansa na inwestycje nawet do 200 000 EUR – stawia PFP :) W tym roku GSC2012 wygrał HTML5 a dokładnie usługa o […]

Global Startup Challenge 2012 to coroczny konkurs na najlepszy e-biznes organizowany przez spółkę Red Sky (filestube.comm) –oraz Polską Fundację Przedsiębiorczości (PFP). Co roku impreza ta cieszy się dość dużą popularnością ponieważ na zwycięzców czeka szansa na inwestycje nawet do 200 000 EUR – stawia PFP :)

W tym roku GSC2012 wygrał HTML5 a dokładnie usługa o nazwie Solpeo Gaming Platform. SGP jest frameworkiem dla developerów gier przeglądarkowych.

Dzięki zastosowanej technologii html5 daje możliwość stworzenia jednego kodu, który będzie uruchamiany na wszelkich urządzeniach (Develop Once, Play Anywhere!). Dzięki temu można kilkakrotnie obniżyć koszty developmentu, zastępując kilka zespołów programistów (Android, Apple OS, Flash i inne ) jednym. Technologia daje ponadto możliwość wgrywania własnego kontentu do gry (np. własne zdjęcie na koszulce postaci, zdalnie zarządzane banery reklamowe) oraz zaoferowania graczom prawdziwego realtime multiplayer.

Czytając pierwszy raz informację o zwycięzcy pomyślałem o złośliwości losu. Tutaj mamy ogłoszenie sukcesu platformy dla twórców gier w oparciu o HTML5 a CEO Facebook w tym samym czasie opowiada o tym, że wykorzystanie tej technologi do usług mobilnych było ich strategicznym błędem. Oczywiście on mówi o innej skali i innych zastosowaniach, ale jego opinia z pewnością będzie cytowana, dotrze do większych tuz które nie są techniczne ale za to decydują o wydawaniu pieniędzy własnych korporacji czy też o inwestycjach.

Wracając jednak do tematu SGP, które wcale nie musi ucierpieć z powodu opinii CEO Facebooka. Nawet jeśli HTML5 nie jest jeszcze gotowy na prime time to „kiedyś będzie” i dobrze jest już teraz budować swoją pozycję jeśli chodzi o tę technologię. Cieszy mnie też, że Polsce wyrasta kolejny mocny technologicznie projekt, który pokazuje że mamy dobrych inżynierów, którzy zabierają się za niebanalne projekty.

Miałem okazję zadać kilka pytań szefowi projektu czyli Tomaszowi Piwońskiemu, zapraszam więc do bliższego poznania zwycięzców Global Startup Challenge 2012.

O co chodzi i jak to się zaczęło?

Nasza podróż zaczęła się pod koniec 2009 roku od pomysłu stworzenia gry internetowej multiplayer, która działać będzie w przeglądarce ale bez użycia flasha ani innych pluginów. Wtedy nie do końca jeszcze zdawaliśmy sobie sprawę jak ogromnym jest to wyzwaniem, skompletowaliśmy zespół na czele z naszym CTO, który miał bogate doświadczenie jako programista oraz team leader, dobraliśmy odpowiedni zespół stawiając bardzo wysoko poprzeczkę.

Przy rekrutacji wymagaliśmy od kandydatów nie tylko bardzo dobrej znajomości języków programowania ale również testowaliśmy to jak szybko potrafią się uczyć gdyż wszystko co robimy jest nieznanymi dla nikogo wodami- w związku z tym, że technologia jest młoda, na co dzień wymyślamy nowe rozwiązania. Potrzebowaliśmy w związku z tym osób niezwykle twórczych i inteligentnych. Kładziemy na to nacisk już od pierwszego kontaktu (na przykład aby w ogóle wysłać swoje CV trzeba rozwiązać test http://solpeo.pl/jobs/pyb_122011 ). W dalszym ciągu rekrutujemy osoby i zachęcamy wszystkich do nadsyłania swoich zgłoszeń jednak podkreślamy, że potrzebujemy ludzi niezwykle uzdolnionych. W zamian oferujemy jedną z najciekawszych prac w Polsce.

Od samego początku założyliśmy, że kierujemy pracami programistycznymi w ten sposób aby posiadać rozwiązanie, które w przyszłości pozwoli nam na produkowanie kolejnych gier opartych o przeglądarkę. Odseparowywaliśmy więc w miarę możliwości silnik i backend od samego kodu gry.

W kwietniu 2010 r. Steve Jobs opublikował słynny już artykuł pt. „Thoughts on flash” http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/, który można streścić jednym cytatem: New open standards created in the mobile era, such as HTML5, will win on mobile devices (and PCs too). Perhaps Adobe should focus more on creating great HTML5 tools for the future, and less on criticizing Apple for leaving the past behind.
My zaczęliśmy rozwijać nasz silnik html5 pół roku wcześniej. Gdy zaczynaliśmy nasze prace tylko jedna przeglądarka wspierała naszą technologię ale wierzyliśmy, że html5 jest przyszłością. Steve Jobs przyspieszył rewolucję, która nieuchronnie miała nadejść, odcinając się zupełnie od flasha i stawiając na html5. Dzięki temu, że zaczęliśmy tak wcześnie -angażując w pełnym wymiarze godzin aż 8 osób wypracowaliśmy globalną przewagę technologiczną, którą teraz staramy się utrzymać.

Gdy pod koniec 2010 roku rozwój html5 przyspieszył, zaczęły wspierać go praktycznie wszystkie przeglądarki a do tego zaczęło być głośno o firmach, które produkują silniki html5,
skierowaliśmy swoją uwagę na rozwój silnika odkładając rozwój gier html5 na bok. Jeśli w przyszłości będziemy je kończyć to we współpracy z zewnętrznymi studiami gier.

Kto sto i za projektem?

Tomasz Piwoński (jestem prezesem zarządu). Ukończyłem wydział Nauk Ekonomicznych UW. Wcześniej pracowałem jako analityk rynkowy oraz trader NYSE oraz Forex. Jestem także współzałożycielem i członkiem zarządu firmy GVT (firma telekomunikacyjna, hosting provider 8p.pl oraz lokalnym dostawcą Internetu na terenie Legionowa, Jabłonny, Serocka, Zegrza i okolic). Wcześniej rozwijałem także projekt najpopularniejszego w Polsce przeglądarkowego Wirtualnego Państwa, które było oparte o formułę gry. Obecnie zajmuję się głównie Solpeo sp. z o.o., którą finansuję z zysków jakie osiągam na Forexie (przydają się stare umijejętnośći;-)

W projekt zaangażowany jest również Krzysztof Wikliński, współwłaściciel kwejk.pl oraz nasz partner z Wielkiej Brytanii, osoba dzięki której mamy międzynarodowe kontakty w branży gier. Pozwoliło nam to przedyskutować nasz projekt oraz model biznesowy z uznanymi autorytetami na świecie.

Wśród udziałowców jest również prywatny anioł biznesu – Paweł Świerczyński. Obecnie jesteśmy na etapie poszukiwania funduszu VC, który miałby szerokie kontakty za granicami naszego kraju. W pierwszej kolejności zaczynamy rozmowy z organizatorami konkursu GSC.

Nieco więcej o osobach zaangażowanych po stronie operacyjnej można poczytać w naszej prezentacji na stronie 3 (Management & Core Team)

Jak na dziś wygląda projekt i jakie macie plan /ambicje /cele?

Silnik oraz oprogramowanie backendowe są prawie ukończone. Obecnie swoją uwagę koncentrujemy na rozwoju SDK, czyli narzędzi dla developerów gier, które pozwolą im na łatwe korzystanie z naszego oprogramowania. O tym, jakie są to narzędzia można przeczytać na stronie 9 prezentacji. http://static.solpeo.pl/docs/solpeo-business-presentation.pdf. Dzięki SDK gry zbliżone do Farmville będzie można stworzyć bez angażowania programistów. Nie wywarzamy otwartych drzwi i kopiujemy narzędzia jakie stosuje się w podobnych rozwiązaniach dla gier w innych technologiach.

W grudniu powinna być gotowa zamknięta wersja beta, którą przetestujemy we współpracy z kilkoma developerami gier. Na początku przyszłego roku będziemy mogli wypuścić komercyjny produkt. Wewnętrznie pracujemy także nad dwiema stosunkowo prostymi grami demonstracyjnymi, które pokażą możliwości naszego oprogramowania. Jednym z projektów jest Canvas Knight, którego zajawki można zobaczyć na naszym kanale youtube


Naszym celem jest bycie rozpoznawalną marką silników html5. W roku 2015 chcielibyśmy mieć 0,6% udział w rynku middleware, czyli oprogramowania pomocniczego dla game developerów, pozwoli to na osiągnięcie EBITDA na poziomie 6 mln USD. Uważamy, że z racji naszej bardzo dużej przewagi technologicznej mamy szansę na szybką ekspansję, zwłaszcza w początkowym okresie działalności. Niezbędne w tym celu będzie nawiązanie kontaktów oraz współpracy z osobami działającymi w Dolinie Krzemowej.

Jesteśmy przekonani, że mamy szansę być pierwszą firmą, która odniesie naprawdę spektakularny sukces na Zachodzie- aby to osiągnąć  potrzebujemy wsparcia tzw. „smart money”.

Kto jest waszym głównym konkurentem w tym obszarze? 

Głównym konkurentem – jednakże pośrednim- jest stara technologia- czyli flash. Gdy zaczynaliśmy zastanawiano się czy html5 jest w stanie zastąpić flasha. Teraz wszyscy pogodzili się z tym, że to nastąpi- pytanie tylko kiedy. Uważamy, że dzięki naszym narzędziom proces ten przyspiesz.  Stworzenie gry bez użycia silnika jest nieopłacalne- dostarczając zewnętrzne narzędzie sprawiamy, że staje się to jeszcze tańsze niż we flashu, przy czym gry zyskują nowe możliwości (prawdziwy realtime multiplayer, możliwość dodawania kontentu do gier i wiele innych).

Jeśli chodzi o bezpośrednią konkurencję na wstępie mogę odesłać do naszej prezentacji http://static.solpeo.pl/docs/solpeo-business-presentation.pdf
Na stronie 11 wymieniam wszystkich naszych bezpośrednich liczących konkurentów na świecie. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma jeszcze na świecie w pełni skończonej platformy tego typu. Wszyscy są w trakcie rozwijania swoich produktów i trwa walka o to, kto pierwszy wystartuje w pełni komercyjnie. Na nasze szczęście dwaj najbardziej rozwinięci konkurenci zostali przejęci – Dextrose (niemiecka firma, z silnikiem pod marką Aves) przez Zygnę a Rocketpack (fiński startup) przez Disneya. Kwoty transakcji 10-20 mln USD. Obie firmy były na bardzo zbliżonym poziomie rozwoju do naszego. Od samego początku obserwowaliśmy głównie poczynania silnika Aves. Informacje o przejęciach bardzo nas ucieszyły gdyż zniknęli z rynku dwaj najgroźniejsi konkurenci – wedle oświadczeń zarówno Disney jak i Zygna nie chcą sprzedawać komercyjnie silnika a wykorzystywać go do swoich wewnętrznych potrzeb (z uwagi na fakt, że byłoby to działaniem na własną szkodę).

Tutaj znajdują się informacje o tych przejęciach:
http://techcrunch.com/2010/09/24/zynga-continues-international-expansion-buys-german-game-engine-developer-dextrose-ag/
http://techcrunch.com/2011/03/03/disney-acquires-gaming-engine-startup-to-build-html5-games-outside-of-app-stores/

Ostatnio wyrósł nam konkurent w Stanach Zjednoczonych, firma Gameclosure, Firma jest młoda i z pewnością mamy nad nią przewagę technologiczną jednak fakt pozyskania 12 milionów dolarów od funduszy VC sprawią, że nasza przewaga technologiczna zacznie prawdopodobnie topnieć.. Wierzymy jednak, że to my wydamy pierwsi komercyjny produkt. Ponadto należy pamiętać, że działamy w sektorze b2b i w przeciwieństwie do b2c nie ma tak dużych tendencji do monopolizacji rynku. Biorąc pod uwagę fakt, że html5 jest standardem otwartym, istnieje miejsce nawet na kilkanaście silników. Dla developerów istotne jest aby narzędzia były dobre i skuteczne.

Jak oceniacie tegoroczny Global Startup Challenge 2012 – co wam dał, czego zabrakło

Doceniamy przede wszystkim możliwość konsultacji naszego projektu z Robertem Olejnikiem http://www.goldenline.pl/robert-olejnik , Samuli Koski- Lami http://pl.linkedin.com/in/koskilammi oraz Krystianem Stypułą (home.pl). Panowie utwierdzili nas w przekonaniu, że kroczymy właściwą ścieżką i bardzo pozytywnie ocenili nasz model biznesowy. Zabrakło … głównego paliwa programistów- kawy :)
Bardzo podobała nam się natomiast atmosfera, przyjazne nastawienie oraz zorganizowane imprezy:) Zachęcam wszystkich do brania udziału w tej imprezie bo poza pieniędzmi można pozyskać ciekawe kontakty.  Jesteśmy drugą firmą w historii GSC, która związana jest z branżą gier. Wcześniej była to spółka SterGames, która ostatnio z powodzeniem debiutowała na giełdowym rynku NewConnect i co warto dodać radzi sobie tam bardzo dobrze.