47

Smartlook – obejrzyj na filmie jak zachowują się użytkownicy na Twojej stronie

Wprawdzie od dawna mamy różne usługi typu Heat map, również w Google Analytics, które obrazują najbardziej klikalne obszary na stronach www, ale wyobraźcie sobie, że możecie to obejrzeć, każdego użytkownika, od początku jak wejdzie na Waszą stronę, każde zachowanie, każdy klik i każdą pauzę. Do tego, zobaczyć, co wpisuje w formularz, co go zniechęciło, w co kliknął, w jaką reklamę, a w jaką nie. Niesamowita wiedza i teraz dostępna za darmo dzięki czeskiej firmie, która uruchomiła właśnie polską wersję swojego serwisu - Smartlook.com.

Dla wyjaśnienia na początek, na potrzeby testów wkleiliśmy ich skrypt tylko do jednego wpisu, nie na cały serwis – Oto pierwszy trailer Blade Runner 2049. Jest fenomenalny. Ponadto nie udostępniliśmy możliwości rejestrowania Waszych e-maili czy IP, do tego wymagane jest dodatkowe działanie i zezwolenia, których nie podjęliśmy.

Po testach kod śledzący usunąłem ze wspomnianego tekstu. Co do kwestii prawnych, dla Gazety Prawnej wypowiedział się już w tej sprawie dr Paweł Litwiński, adwokat z kancelarii Barta Litwiński i według niego rejestrowanie i przetwarzanie tego typu danych, zarówno przez właścicieli stron, jak i sam serwis, jest zgodne z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 18 ust. 5 pkt 3/Dz.U. z 2016 r. poz. 1030 ze zm.).

Co trzeba zrobić, by móc korzystać z tego serwisu? Wystarczy założyć konto na stronie Smartlook.com, od razu po zalogowaniu wyświetli się kod do wklejenia na stronie w sekcji head.

Praktycznie od razu, w czasie rzeczywistym zacznie się nagrywanie aktywności użytkowników. W darmowej wersji dostępne jest 20 tysięcy nagrań, z tym że przechowywać można jedynie tysiąc, więc konieczne jest, aby wyzerować konto dwadzieścia razy w ciągu miesiąca. To powinno wystarczyć, by mniej więcej zapoznać się z zachowaniem użytkowników na mniejszych stronach. Dla większych serwisów i zapotrzebowania na większe limity, dostępne są również płatne plany:

Serwis zapisuje takie dane jak: lokalizację, datę i godzinę odwiedzin, liczbę stron odwiedzonych podczas wizyty, czas spędzony na stronie, urządzenie, z którego nastąpiło wejście, wersja systemu i przeglądarki oraz stronę przekierowującą do serwisu.

Co do rejestracji wideo zachowania użytkowników, mamy obraz tego, jak porusza się on po stronie, ruchy i umiejscowienie myszki, w co klika, w jakie linki i reklamy. Poniżej widać na przykład, że jednego z użytkowników zainteresował inny podlinkowany wpis o robotach. Pierwszy zrzut pokazuje, że najechał na link myszką, a drugi, że kliknął, co oznaczone jest pulsującą kropką.

Widać również, czy użytkownik zapoznaje się z treścią czy „przelatuje” jedynie na szybko wpis i szuka komentarzy oraz czy po przeczytaniu opuszcza serwis. Ten konkretny użytkownik przeczytał wpis i opuścił AW po załadowaniu kolejnego wpisu.

EN: Smartlook – Free and Unlimited Visitor Screen Recording from Smartsupp on Vimeo.

Usługa sprawdzi się na pewno w sklepach internetowych, gdzie szybko można zapoznać się z zachowaniem klientów i ścieżką do finalizacji zakupów bądź rezygnacji z nich, dzięki czemu można przedsięwziąć jakieś kroki zmierzające do poprawy czy zmiany rozmieszczenia poszczególnych elementów na stronie. Dyskusyjna pozostaje kwestia prywatności, ale tak naprawdę od dawna jesteśmy śledzeni przez dostawców usług, wiele danych jest zbieranych przez gigantów branży do personalizacji reklam, fakt ich nagrywania może i przeraża, ale jest przewidywalną kontynuacją tych działań.