14

Skrzynia biegów DSG – oto wszystko, co warto o niej wiedzieć

Czym jest skrzynia DSG i dlaczego tak wiele o niej się mówi? W dzisiejszym wpisie zajmiemy się typem skrzyni automatycznej, który wśród jednych powoduje przyspieszone bicie serca, a u innych natomiast, grymas niezadowolenia. Dlaczego tak jest? Oto, co musicie wiedzieć na temat skrzyń DSG!

Przed „erą DSG”, wśród automatycznych skrzyń biegów, zdecydowanie najpopularniejsze były przekładnie hydrokinetyczne w klasycznych automatach hydraulicznych. Wiadomo jednak, że „stare automaty” nie są szczególnie szybkie, a i normą jest fakt, iż podwyższają one w istotny sposób zużycie paliwa. W przypadku nowoczesnych skrzyń DSG możemy nawet nie odczuć zmiany biegu, a i spalanie nie będzie mniej korzystne niż w przypadku manualnej skrzyni biegów.

Jak działa skrzynia DSG?

Właściwie każda skrzynia DSG ma możliwość manualnej zmiany przełożeń – jednak jej obsługa jest dokładnie taka sama, jak każdego innego „automatu”. Znajdziemy tam standardowy układ PRND oraz dodatkowe tryby jazdy (na przykład sportowy). Istotą skrzyni DSG jest to, że jest ona wyposażona w dwa sprzęgła – mniejsze (dla biegów parzystych) oraz większe (dla biegów nieparzystych). Zasadniczo jest to po prostu mechaniczna skrzynia z elektronicznie sterowaną zmianą biegów – bardziej zaawansowaną technicznie niż tradycyjne „automaty”. W jaki sposób odbywa się zmiana biegów w skrzyni DSG? Charakterystyczne jest to, że współpracują ze sobą dwa sprzęgła – skrzynia przełącza się z jednego na drugie, co powoduje, że zmiana biegów trwa dosłownie ułamki sekundy.

Czytaj więcej: Instagram i TikTok dostaną miejsce w „karuzeli” z wideo w wyszukiwarce Google

Skąd takie rozwiązanie? Historia skrzyni DSG sięga lat 80-tych XX. wieku, kiedy to poszukiwano możliwości wyprodukowania jeszcze szybszego automatu do aut wyścigowych. Pomysł na dwa sprzęgła „chwycił” i właśnie z tego powodu możemy mieć do czynienia ze skrzyniami DSG. Gdy jedziemy na „jedynce”, układy elektroniczne już mają przygotowany drugi bieg na drugim sprzęgle. I tak w kółko – oprogramowanie i elektronika dokonują preselekcji biegu i wszystko odbywa się naprawdę szybko.

Skrzynia DSG – mokra i sucha

W każdej automatycznej skrzyni biegów znajduje się olej – to akurat dotyczy również DSG. Jednak istnieje podział między „mokrymi” i „suchymi”. W tych pierwszych chłodzenie sprzęgieł odbywa się właśnie za pomocą oleju, który nie tylko smaruje, ale i odpowiada za odprowadzanie ciepła. Bardzo szybko obracające się elementy wewnątrz skrzyni powodują, że generowane są istotne ilości ciepła. Jeżeli skrzynia (sprzęgła) się przegrzeje, dojdzie do jej zniszczenia. Warto pamiętać, że automatyczna skrzynia biegów DSG wymaga regularnego serwisu (jak każda – nie ma automatu „bezobsługowego!”) – niezależnie od tego, czy jest ona typu „mokrego” czy „suchego”.

skrzynia DSG

Czy automatyczna skrzynia DSG jest awaryjna? Cóż, to trudne pytanie. Przy prawidłowej eksploatacji może ona wytrzymywać setki tysięcy kilometrów, jednak w końcu każdy taki element się podda. W przypadku skrzyń DSG osprzęt sterujący mechatroniką może odmówić posłuszeństwa. Jak to się objawia? Dynamika auta się pogarsza, pojawiają się odczuwalne drgania, a skrzynia może zmieniać biegi w nieoczekiwanym momencie. Całkowita wymiana osprzętu może być naprawdę kosztowna – warto na to uważać!

Niektóre skrzynie DSG posiadają dwumasowe koła zamachowe – ma ono za zadanie równoważyć drgania generowane przez motor. Drgania mogą wynikać z zużycia właśnie tego elementu. Warto również pamiętać o tym, że komplet sprzęgieł również będzie wymagać wymiany i jest to jak najbardziej normalne. Jednak kluczowe jest to (powtarzamy to jeszcze raz), by zmieniać olej i stosować ten o właściwościach wyszczególnionych przez producenta pojazdu. W przeciwnym wypadku, okres bezawaryjności skrzyni mocno się skróci.

Skrzynia DSG – wady? Zalety?

Skrzynia DSG jest świetnym wyborem wśród kierowców, którzy oczekują sportowego zacięcia (lub chcą kupić sportowy samochód) z automatem. DSG sprawdza się tutaj znakomicie – niezauważalna zmiana biegów jest tutaj zdecydowanie największą zaletą. Inną sprawą jest generowanie mniejszych strat na mocy, przez co zużycie paliwa nie jest wyższe, niż w przypadku automatycznych skrzyń innych typów.

Wadą jest jednak fakt, iż skrzynia DSG jest bardzo kosztowna, jeżeli chodzi o jej serwis. Uszkodzenie jakiegokolwiek elementu spowoduje konieczność wydania grubych pieniędzy na doprowadzenie sprzętu do użytku. Rozważając zakup samochodu z takim automatem należy się poważnie zastanowić, czy będzie nas stać na jego serwis. Skrzynia DSG może być również uciążliwa dla niektórych w kontekście eksploatacji. Zmiana biegu z 2 na 1 może objawić się niedelikatnym zachowaniem całego pojazdu, jednak w nowszych konstrukcjach ten defekt jest właściwie niezauważalny, o ile skrzynia jest w dobrym stanie.

Skrzynia biegów DSG jest sporym osiągnięciem w motoryzacji. Nie warto się jej bać, jeżeli będziemy dbać o jej serwis. Odwdzięczy się nam bardzo płynną, przyjemną jazdą.