Które auto elektryczne jest najlepsze? Raport końcowy testu 10 samochodów elektrycznych

Które auto elektryczne jest najlepsze? Raport końcowy testu 10 samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne to bardzo nośny i jednocześnie wciąż kontrowersyjny temat. Tego typu pojazdy mają wielu zwolenników, ale przeciwników też nie brakuje. Przygotowany przegląd miał na celu przede wszystkim pokazać, z jakimi samochodami mamy obecnie – jako kupujący – do czynienia. Stąd też w pojedynczych recenzjach odnosiłem się niemal wyłącznie do różnic między poszczególnymi autami elektrycznymi, nie porównując ich do spalinowych odpowiedników. Dziś będzie trochę inaczej. Ze względu na rozmiar raportu, zdecydowaliśmy się przygotować go w nieco odmiennej formie, pliku PDF do pobrania. Mamy nadzieję, że taka forma przyswojenia całkiem sporej wiedzy na temat samochodów elektrycznych będzie dla Was bardziej przystępna :)

Raport końcowy na temat aut elektrycznych POBIERZ PDF

Materiał ten jest zwieńczeniem przeglądu 10 aut elektrycznych, które przetestowałem w tym roku w pełnej procedurze. Pełnej czyli m.in. wraz z pomiarem maksymalnego zasięgu, czasów ładowania, ocenieniem właściwości jezdnych, poziomu komfortu, a także sprawdzeniem jak zachowują się systemy bezpieczeństwa i asystenci wsparcia kierowcy. Niestety np. Jaguar I-Pace ze względu na ograniczony czas prezentacji nie załapał się na pełną sekwencję testów. Zachęcam również do lektury wstępu do niniejszego przeglądu, w którym zamieściłem sporo informacji na temat popularności aut elektrycznych w Polsce, sposobów ich ładowania, a także pewnych kwestii związanych z regulacjami prawnymi. Linki do wszystkich materiałów zamieszczam poniżej.

Autor raportu: Tomasz Niechaj Antyweb.pl

BMW I3

BMW i3 94 Ah – wersja z powiększonymi akumulatorami – to chyba najbardziej wyjątkowe auto elektryczne dostępne oficjalnie w Polsce. Wyróżnia się na ulicy, a jeszcze bardziej gdy otworzymy jego nietypowe drzwi i zajrzymy do zaskakująco przestronnego wnętrza. W odróżnieniu od większości rywali, i3 ma całkiem potężny silnik o mocy 125 kW (170 KM), który napędza koła tylne, klasycznie dla BMW. Zapewnia to unikalne w świecie samochodów elektrycznych: dynamikę, właściwości jezdne i sloganową radość z jazdy.

BMW I3s

BMW I3s 94 Ah to wzmocniona wersja doskonale nam znanego i3. Jednak delikatnie wyższe parametry silnika – 184 zamiast 170 KM – nie oddają sedna różnic między tymi modelami. BMW i3s jest znacznie bardziej żwawe, dużo sztywniejsze, zwinniejsze, wykazuje się wyraźnie większą precyzją prowadzenia. W efekcie i3s zachowuje się praktycznie jak gokart, elektryczny gokart.

Hyundai IONIQ electric

Hyundai IONIQ Electric to rywal m.in. Nissana Leaf oraz Volkswagena e-Golf. Różni się od nich nieco bryłą, ale pułap cenowy, realne możliwości, wyposażenie, a także wymiary nadwozia plasują go właśnie w segmencie C, klasycznych hatchbacków. Patrząc w specyfikację, wydawać się może, że nie ma z nimi szans, gdyż pojemność jego akumulatorów wynosi zaledwie 28 kWh, a silnik jest najsłabszy. Realne testy wskazują jednak, że elektryczny Hyundai IONIQ jest zaskakująco skuteczny!

Hyundai IONIQ electric

Nissan Leaf 2. generacji

Nissan Leaf II (2018) to obecnie najpopularniejszy samochód elektryczny nie tylko w Europie, ale także w Polsce. Choć wcześniejsza odmiana Leafa nie grzeszyła urodą, to nie przeszkodziło jej to w osiągnięciu dużego sukcesu. Druga generacja tego auta przyniosła nie tylko większy zestaw akumulatorów, mocniejszy silnik, ale także duże zmiany w stylistyce jak i systemach bezpieczeństwa i asystentach wsparcia kierowcy (m.in. system e-Pedal). Jak nowy Nissan Leaf II wypada w starciu z rygorystycznymi zasadami naszego testu?

Nissan Leaf 2. generacji

Renault Kangoo Z.E.

Elektryczne auto dostawcze? Renault Kangoo Z.E. może być interesującą propozycją dla firm, które mają swoje punkty usługowe w centrach miast i którym zależy na pozytywnym wizerunku związanym z dbaniem o środowisko naturalne. Tak bowiem są dziś postrzegane pojazdy elektryczne i Renault stara się to wykorzystać w przypadku modelu Kangoo Z.E. Postanowiłem sprawdzić co ma do zaoferowania takie elektryczne auto dostawcze: jaki ma zasięg, czy ma wystarczającą ładowność, a także jak wygląda od strony praktycznej.

Renault Kangoo Z.E.

Renault Twizy

Renault Twizy to w zasadzie najtańszy elektryczny pojazd czterokołowy oferowany na polskim rynku. Pojazd czterokołowy, gdyż Twizy jest czymś pomiędzy skuterami, a tradycyjnymi samochodami. Jego nietypowy wygląd – trochę przypominający futurystyczne wizje motoryzacji – sprawia, że trudno o tańszy sposób na zwrócenie na siebie uwagi, szczególnie że Renault Twizy jest zaskakująco zwinne, pomimo silnika o stosunkowo niewielkiej mocy!

Renault Twizy

Renault ZOE Z.E. 40

Renault ZOE Z.E. 40 z powiększonym do 41 kWh zestawem akumulatorów to najnowsza wersja tego elektrycznego samochodu wprowadzonego na rynek po raz pierwszy na przełomie 2012 i 2013 roku. Producent deklaruje, że maksymalny zasięg w takiej konfiguracji wynosi oszałamiające – jak na samochody elektryczne tej wielkości i w tej cenie – 400 km. Renault Zoe jest najpopularniejszym „elektrykiem” w Europie, wyprzedzając drugiego na liście Leafa niemal o 100%!

Renault ZOE Z.E. 40

smart EQ forfour electric drive

smart forfour (EQ) electric drive to najtańsze 5-drzwiowe auto elektryczne na polskim rynku. Choć jego zasięg – 160 km (deklarowany) – wydaje się być mały, to jednak przy miejskiej eksploatacji w zupełności wystarcza. Czas sprawdzić jak w praktyce wypada ten samochód i z czego wynika niska cena.

smart EQ forfour electric drive

smart EQ fortwo electric drive

smart EQ fortwo electric drive to samochód elektryczny, który został zaprojektowany do miasta i jak się okazuje świetnie się w takim scenariuszu sprawdza. Choć jego stosunkowo niewielki zasięg – 160 km (deklarowany) – wydaje się być mały, to podczas codziennych dojazdów do pracy jest w zupełności wystarczający. Niewątpliwą zaletą smarta fortwo są jego naprawdę niewielkie wymiary zewnętrzne, które zapewniają mu bezkonkurencyjną zwinność w gęstym ruchu miejskim, a także na parkingu.

smart EQ fortwo electric drive

Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf to samochód elektryczny, który bardzo mocno ukrywa swoją „prądową” naturę. Dla niewprawnego oka bardzo trudno go odróżnić od zwykłego Golfa, co dla wielu jest zaletą, a dla innych wadą. Niewątpliwą zaletą są bardzo pojemne akumulatory (35,8 kWh) oraz bardzo wydajny napęd. W efekcie, jadąc oszczędnie, Volkswagen e-Golf między kolejnymi ładowaniami jest w stanie przejechać ponad 300 km! To jeden z najwyższych wyników w naszym teście przeglądowym aut elektrycznych!

Volkswagen e-Golf

Raport końcowy na temat aut elektrycznych POBIERZ PDF