12

RIM i ostra krytyka udziałowców – czas na pobudkę z letargu

BlackBerry ciągle obrywa od swoich konkurentów na rynku smartfonów. Najnowsze badania donoszą, iż producent ten stracił aż 17% udziałów w rynku w przeciągu tylko jednego roku! Dotychczasowi posiadacze telefonów BlackBerry przechodzą coraz częściej na iPhone’a czy też któryś ze smartfonów z Androidem. RIM powoli się budzi i zaczyna rozumieć, że samymi usługami biznesowymi typu szyfrowana […]

BlackBerry ciągle obrywa od swoich konkurentów na rynku smartfonów. Najnowsze badania donoszą, iż producent ten stracił aż 17% udziałów w rynku w przeciągu tylko jednego roku! Dotychczasowi posiadacze telefonów BlackBerry przechodzą coraz częściej na iPhone’a czy też któryś ze smartfonów z Androidem. RIM powoli się budzi i zaczyna rozumieć, że samymi usługami biznesowymi typu szyfrowana poczta czy połączenie z internetem świata nie zawojuje, stąd na przykład decyzja o uruchomieniu usługi streamingu muzyki. Nie zmienia to faktu, że gigant zasłużył ostrą krytykę i takiej się właśnie doczekał od jednego ze swoich udziałowców – CEO firmy Jaguar Financial Group.

Vic Alboni, CEO kanadyjskiej firmy Jaguar Financial Group, wystosował otwarty list do wszystkich pracowników RIM. W liście powołał się na najnowsze badania dotyczące udziału poszczególnych platform na rynku mobilnym, które wyraźnie wskazują, że RIM upadł i to bardzo mocno. Apple i Android rozpychają się łokciami, podczas gdy RIM zaspokaja się niewielką grupą nowych użytkowników, bądź tymi, którzy przy BlackBerry po prostu pozostali.

Pozwalam sobie zamieścić list w całości:

While its rivals have demonstrated an ability to develop and market products with features that inspire consumer enthusiasm and drive higher adoption rates, RIM has clearly fallen short. Its failure to offer products with innovative features, combined with its limited selection of applications, has resulted in RIM losing market share to its competitors. While few would question the email and security capabilities of RIM’s BlackBerry platform, the reality is that RIM has failed to develop the multi-purpose device that meets the requirements of today’s dynamic consumer landscape.

The BlackBerry, once a market leader, has been relegated to number 3 in terms of market share behind Apple’s iPhone and Google’s Android phones. A recent comScore report estimated that RIM’s U.S. smartphone market share declined from 39% to 22% over the twelve month period ended July 31, 2011. This decline in the Company’s standing can largely be attributed to significant execution delays, inadequate mobile applications, and the lack of a competitive product that addresses the needs of the consumer marketplace.

With a reduced market share for RIM there is the serious risk that developers of mobile applications will prioritize developing applications for RIM’s competitors. There should be a concerted focus for RIM to encourage or finance the development of cutting edge mobile applications. This lack of an effective ecosystem is a key shortcoming that needs to be addressed.

Alboni wytyka producentowi BlackBerry to, że nie stanął na wysokości zadania i nie dostosował swojej platformy pod zmieniający się rynek konsumentów. Szyfrowany email to w dzisiejszych czasach za mało, by utrzymywać pozycję lidera rynku smartfonów. Telefony tego typu stały się powszechne, stąd konieczność dostosowania ich do wymagań coraz większej grupy konsumentów tej technologii.

Myślę, że RIM weźmie sobie do serca to, co zawarł w swoim liście Alboni. W zasadzie nie ma wyboru. Po porażce na rynku tabletów, to odpowiednie decyzje podjęte w kwestii rozwoju BlackBerry pomogą gigantowi odzyskać dobrą sławę.