2

Renaultution – rewolucja w Renault, dotknie też Dacii, Alpine i… Łady

Luce de Meo, nowy szef koncernu Renault, który przeszedł z do francuskiej firmy z Seata pół roku temu, zaprezentował wczoraj swoją wizję rozwoju całej grupy. Pierwszym krokiem ma być... zmniejszenie całkowitej sprzedaży o blisko 25%...

Renaultution – pół dekady rewolucji

Grupa Renault pochwaliła się swoimi planami na najbliższe 5 lat podczas specjalnej prezentacji, na której pokazano też koncepcyjne modele – Renault 5 oraz Dacię Bigster. Tym zajmiemy się jednak za chwile, bo warto poświęcić najpierw akapit planom Francuzów na najbliższe 5 lat. Obejmują one między innymi redukcję wielkości produkcji samochodów o około 900 000 sztuk rocznie (do około 3 milionów). Ma to nastąpić już do 2023 roku i będzie to etap oszczędności, więc można spodziewać się też redukcji zatrudnienia i obniżania kosztów. Na ten drugi zabieg pozwoli też redukcja liczby wykorzystywanych platform z 6 do 3, oraz linii silnikowych z 8 do 4. To całkiem sensowny plan biorąc pod uwagę ostatnie wydarzenia na rynku motoryzacyjnym.

Do 2025 roku cała grupa Renault planuje zaprezentować 24 nowe modele samochodów, 10 z nich będzie posiadało napęd elektryczny, a połowa będzie należała do segmentów C i D, które mają stać się kluczowe. W ciągu najbliższych 5 lat, poza rozwojem aut elektrycznych, swój czas mają mieć też modele hybrydowe, których udział w sprzedaży ma przekroczyć 35%. Bliższą współpracę nawiążą również marki Dacia oraz Łada, które zaczną korzystać z tej samej platformy. Co więcej nowa Łada Niva będzie nowoczesnym SUVem, choć wyposażonym jeszcze gorzej niż Dacia oraz oczywiście tańszym. Wygląda też na to, że pojawi się w całej Europie.

Łada Niva Vision

To jednak nie wszystko, Renault mocno postawi na markę Alpine. Luca de Meo chce zrobić to samo co zrobił w Seacie z marką Cupra. Sportowe modele grupy Renault będą sprzedawane z logo Alpine, pod które trafią również działy Renault Sport Cars oraz Racing. Pokłosiem tej decyzji jest też wczorajsza oficjalna zmiana nazwy zespołu F1, na Alpine F1 Team. Co ciekawe pod tą marką ma podobno powstać elektryczny, sportowy SUV, mocniejsza wersja Zoe oraz następca modelu A110, który tworzony jest wspólnie z Lotusem.

Dacia Bigster – większa siostra Dustera

Dacia wejdzie w kolejny segment, model Bigster to SUV jeszcze większy niż Duster. Ma mieć aż 4,6 metra długości, jeszcze bardziej kanciaste kształty i całkiem nowe logo. Do 2025 roku Dacia pokaże trzy nowe modele samochodów i Bigster jest właśnie jednym z nich. Niestety nic więcej na jego temat jeszcze nie wiadomo, poza tym, że plastikowe osłony będą wykonane z plastiku poddanemu recyklingowi. Mimo swoich sporych rozmiarów Dacia Bigster będzie bazować na płycie podłogowej CMF-B, którą dostanie też nowe Sandero. Renault zapowiada też, że Dacia zyska dostęp do napędów hybrydowych grupy, więc można niedługo spodziewać się nowych jednostek w ofercie.

Dacia Bigster

Renault 5 wraca jako auto elektryczne

Jednym z 24 nowych modeli, które w najbliższych czasach pojawią się na rynku jest Renault 5. To kolejny samochód bazujący na platformie CMF-B, który ma być dostępny oczywiście jako auto elektryczne. Renault podobnie jak inne marki, zamierza odświeżyć swoją legendę i przedstawić jej nowoczesną wersję. W tej chwili mamy tylko koncept, który jest jednak podobno bardzo blisko auta fabrycznego. Będzie to model z segmentu B, czyli będzie rywalizował (a może wyprze z rynku?) Clio. W przygotowaniu jest jeszcze mniejszy model – Renault 4.

Renault 5

Trzeba przyznać, że połączenie klasycznych rys z nowoczesnością jest całkiem przyjemne. Tym bardziej, że tylne drzwi skrzętnie zamaskowano (klamka w słupku C) i Renault 5 wygląda bardzo dynamicznie. Trudno powiedzieć jakie parametry zaoferuje, ale można oczekiwać, że podobnie jak Zoe, które również bazuje na platformie CMF-B, będzie tu bateria o pojemności przynajmniej 50 kWh i silnik elektryczny o mocy 134 KM. Przy takim maluchu, są to wartości wystarczające.