3

Megane nie zniknie z rynku, ale stanie się elektryczne. Oto Renault Megane eVision

Istniała obawa, że Renault Megane może całkowicie zniknąć z rynku z racji coraz mniejszego zainteresowania klasycznymi hatchbackami. I w gruncie rzeczy tak się stanie, choć marka Megane pozostanie nadal w ofercie francuskiego producenta.

Renault Megane eVision

Już od jakiegoś czasu mówiło się, że Renault zaprezentuje nowy model samochodu elektrycznego bazujący na platformie CMF-EV, która stworzona została przez konsorcjum Renault-Nissan-Mitsubishi. To właśnie na tym rozwiązaniu bazuje między innymi Nissan Ariya, który ma wejść do sprzedaży w przyszłym roku. Francuzi natomiast przygotują nieco mniejszy model, który nabiera wreszcie finalnych kształtów. Koncept nazwany został Megane eVision, ale można oczekiwać, że rynkowa nazwa też będzie korzystała z 25-letniej historii tego modelu.

Renault Megane eVision

Na zdjęciach elektryczna wersja Megane bardziej przypomina Captura, niż swój pierwowzór, którym ostatnio miałem okazję jeździć w wersji hybrydowej typu plug-in. Zgodnie z aktualnymi trendami, nowe Megane ma bardziej przypominać SUVa niż tradycyjnego hatchbacka, stąd bardzo duże koła, wysoko poprowadzona linia dachu oraz plastikowe wstawki na progach i nadkolach. Co więcej Megane eVision jest mniejsze niż obecny spalinowy hatchback, ma zaledwie 421 cm długości, ale przy tym pokaźne 180 cm szerokości, 150,5 cm wysokości oraz rozstaw osi wynoszący 270 cm. Dodatkowo dzięki specjalnej, płaskiej konstrukcji baterii podłoga ma być cieńsza, a to wszystko przełoży się na większą ilość miejsca w kabinie pasażerskiej.

Renault Megane eVision widok z boku

Renault Megane eVision z baterią o pojemności 60 kWh

I skoro już mowa o baterii, w pierwszej wersji będzie ona miała pojemność 60 kWh, co raczej na nikim nie zrobi wrażenia. Renault uważa jednak, że taka pojemność do miejskiego auta jest wystarczająca, a przy tym daje szereg korzyści jak choćby mniejsza masa nadwozia czy właśnie cieńsza podłoga. Do napędzania tego modelu zostanie użyty silnik elektryczny o mocy 217 KM (160 kW) oferujący 300 Nm momentu obrotowego, który powinien pozwolić się rozpędzić do 100 km/h w czasie poniżej 8 sekund. Renault nie podaje niestety zasięgu, ale patrząc na konkurencję z podobnymi bateriami, będzie to zapewne około 400-450 km. Baterię będzie można ładować prądem stałym o mocy 130 kW lub zmiennym o mocy maksymalnej 22 kW.

Renault Megane eVision to zapowiedź nowe rozdziału w historii marki, która ma w swojej ofercie już kilka aut elektrycznych, a w przyszłości zamierza stawiać już tylko na tego typu rozwiązania. Nieprzypadkowo razem z Megane eVision zapowiedziano nowe modele z napędem hybrydowym. W Europie pojawi się wreszcie crossover Arkana, który podobnie jak Captur zyska nowy silnik hybrydowy E-Tech 140 z baterią o pojemności 1.2 kWh. Tego typu napęd jest już dostępny w Clio. Natomiast hybryda typu plug-in zawita również do Megane w wersji hatchback. Wszystkie te modele powinny wkrótce pojawić się w ofercie salonów Renault.

Renault Megane eVision przód