27

Jest w Polsce kanał, który emituje głównie reklamy i telezakupy. Jak wygląda reszta stawki?

Cotygodniowy raport Nielsen na temat czołowych stacji telewizyjnych w Polsce obfituje w wiele ciekawych informacji nie tylko na temat statystyk oglądalności, ale również i udziału poszczególnych grup tematycznych w ramówce. Jak podano, pomiar przeprowadzono dla grupy docelowej wszystkich osób w wieku od czterech lat wzwyż (średnia wielkość próby 5017), przy czym co ciekawe – przeciętny […]

Cotygodniowy raport Nielsen na temat czołowych stacji telewizyjnych w Polsce obfituje w wiele ciekawych informacji nie tylko na temat statystyk oglądalności, ale również i udziału poszczególnych grup tematycznych w ramówce. Jak podano, pomiar przeprowadzono dla grupy docelowej wszystkich osób w wieku od czterech lat wzwyż (średnia wielkość próby 5017), przy czym co ciekawe – przeciętny Polak według Nielsen oglądał telewizję przez… 274 minuty dziennie. Sporo.

Mowa była o kanale, w którym większość czasu antenowego przeznaczono na reklamy i telesprzedaż. Tutaj zdecydowanym liderem jest Tele 5, gdzie niemal połowa (42.09 %) to właśnie ta grupa tematyczna. Można uznać, że ten kanał stoi przede wszystkim prezentacjami „cudownych odkurzaczy” i blokami reklamowymi. Najmniej takich treści uświadczymy w TV Puls, gdzie reklamy oraz telesprzedaż stanowią jedynie 18.36%. Inne stacje notują wyniki w przedziale od 20-28%, odrobinę więcej, ale nie tak drastycznie, jak w przypadku Tele 5. Reszta ramówki Tele 5 to gorsze lub lepsze seriale – osobiście nie znalazłbym tam nic dla siebie, absolutnie.

nielsen1

Programy artystyczne – kulturalne… słabo

Ktoś w komentarzach w tym tekście zauważył, że pozwoliłem sobie obejrzeć coś w telewizji mimo wielokrotnego zgłaszania przeze mnie co najmniej ambiwalentnego stosunku do tego medium. Owszem, chwilowo nie ma mnie u siebie i siłą rzeczy w domu rodzinnym zasiadam przed telepudłem – zaznaczam, że to tylko chwilowe. Jeśli już mam coś oglądać, to sport, dokumenty i jeżeli znajdę – programy dotyczące kultury. Jak wygląda ich udział w ramówkach stacji? Niesamowicie słabo.

Co ciekawe, TVN przoduje w tym względzie. Osobiście tego nie zauważyłem i ciekaw jestem, co też Nielsen znalazł w ramówce TVN, że ten słupek w przypadku tej stacji wzleciał tak wysoko. Nieco niżej plasuje się TVP2, za to Polsat i TVP1 szorują wręcz po dnie, podobnie jak TV4. Reszta takich programów w ramówce nie ma wcale. Patrząc dalej w to zestawienie chyba zaczynam rozumieć dlaczego.

Polacy uwielbiają seriale

nielsen2

Raport Nielsen wskazuje na to, że Polacy rzeczywiście bardzo lubują się w rodzimych produkcjach – całkowicie nie moja bajka. Nie widziałem ani jednego odcinka nawet House of Cards, życie mi w zupełności wystarcza. „M jak Miłość” w raporcie tygodniowym przoduje i jak znam życie, w tym względzie miejsca na podium potrafią zmienić się wraz z tym, jak dzieje się w danej produkcji coś ciekawego – śmierć ważnego bohatera, albo cokolwiek innego. Wysoko jest Teleexpress, nieźle sobie radzą również Wiadomości TVP1.

Kto się reklamuje?

nielsen3

Wspominam o tym głównie dlatego, że wątek „leków” poruszałem niedawno na Antywebie w kontekście robienia z konsumentów durniów. Tak, nie boję się tego stwierdzenia i w dalszym ciągu je podtrzymuję. Najwięcej na reklamę w telewizji wydają producenci żywności – to sprzeda się zawsze i ludzie z reguły lubią kupować to, co zobaczyli w telewizji. Kto następny? Producenci leków – na wszystko, dla każdego, nawet dla niejadka, żeby zjadł obiadek. Chyba jestem dziwny, bo nie brałem ostatnio żadnych tabletek. Matko kochana, a może powinienem?

Grafika: 1

Źródło: Raport tygodniowy Nielsen