20 maja minął rok od kiedy razem z kolegą uruchomiliśmy serwis pytamy.pl więc czas na drobne podsumowanie tego co się udało, co się nie udało i co planujemy (i mamy nadzieje, że się uda). Początki, może to zaskakujące co powiem ale nie były dla nas zbyt trudne – od samego początku serwis był dobrze przyjęty […]

20 maja minął rok od kiedy razem z kolegą uruchomiliśmy serwis pytamy.pl więc czas na drobne podsumowanie tego co się udało, co się nie udało i co planujemy (i mamy nadzieje, że się uda).

Początki, może to zaskakujące co powiem ale nie były dla nas zbyt trudne – od samego początku serwis był dobrze przyjęty przez użytkowników. Pierwszy wpis na temat serwisu pojawił się na wykopie i co nas bardzo ucieszyło serwis został bardzo miło przyjęty przez wymagających użytkowników wykopu.


Pierwszy news o pytam na wykop.pl

Oczywiście w międzyczasie posypało się trochę opinii na temat mało oryginalnego pomysłu, kopiowania pomysłów z zagranicy oraz używania gotowych narzędzi itp.

Serwis od samego początku rozwijał się bardzo dobrze i notował stałe wzrosty we wszystkich parametrach oglądalności ( wizyty, odsłony itp.).

W międzyczasie pracowaliśmy nad nowymi funkcjami serwisu, których wdrożyliśmy naszym zdaniem bardzo dużo – a były to min: rankingi, dostęp dla anonimów do zadawania pytań, rozbudowany profil użytkownika, głosowania na pytania, powiadomienia o odpowiedziach, sondaże itp.

O pytamy.pl zaczęło pisać coraz więcej cenionych przez nas serwisu i prasy (oczywiście część z publikacji była inicjowana przez nas) czyli min : IDG, Enter, DI, Fokus, Gazeta.pl, itp. Wprawdzie przebicie się do ogólnie pojętych mediów nie jest łatwe i wymaga olbrzymiej cierpliwości i samozaparcia – jest to jednak jeden z elementów bez którego możemy zapomnieć o popularności naszego serwisu.


Gazeta.pl również o pytamy.pl

Przez ostatni roku odbyliśmy również kilka bardzo ciekawych rozmów na temat współpracy i zakupu serwisu. Każde z tych spotkań było bardzo ciekawe i bardzo pouczające – wiemy teraz czego można spodziewać się na polskim rynku i jak wygląda współpraca między „dużymi” a „małymi”.

W kolejnym międzyczasie wystartowała konkurencja dla pytamy.pl – wydaje się jednak, że odpowiednio wczesne uruchomienie dość kompletnego serwisu i potem szybka rozbudowa spowodowały, że konkurencji nie udało się przebić.

Pytamy.pl rozwijało się w pewnym momentach w takim tempie, że nie byliśmy w stanie sami kontrolować serwisu (bo w przeciwieństwie do wielu opinii uważam, że taki serwis trzeba moderować – i pilnować aby dzieci neostrady nie zrobiły sobie z niego hydeparku). Zaczęliśmy powoli tworzyć grupę moderatorów, które do dzisiejszego dnia liczy już ponad 10 osób.


Rośniemy i rośniemy

W przeciągu roku było też parę rzeczy które nam się nie udały, bądź też pomysłów które nie były trafione – jednym z takich pomysłów jest dodawani do odpowiedzi filmów wideo. Widać, że np. taka opcja nie jest użytkownikom potrzebna.

Uruchomiliśmy również w przeciągu roku ukraińską wersję pytamy.pl – niestety na razie mamy olbrzymi problem z dostaniem się do ukraińskich i rosyjskich mediów. Serwisy internetowe są tam bardzo rozproszone i właściwie bardzo trudno jest znaleźć grupę serwisów, które są w stanie przez swoje publikacje przekierować nieco zainteresowania na nowy serwis. Nie powiedzieliśmy jeszcze ostatniego słowa – ale w chwili obecnej nie jesteśmy zadowoleni z rozwoju ukraińskiego serwisu (jeśli ktoś chciałby pomóc w rozwoju tego serwisu zapraszamy do współpracy).

Ostatnim elementem o którym warto wspomnieć to współpraca i z interią, wbrew ogólnym opinią „duzi” nie połykają małych lecz nastawieni są na symbiozę. Osobiście uważam, że nie mogliśmy lepiej trafić z naszym serwisem – interia wspiera nas zarówno technicznie jak i marketingowo (gdybyśmy za wszystkie do tej pory wyemitowane banery mieli zapłacić to musielibyśmy wydać majątek).


Pytam wśród serwisów interi

20 maj 2007 – mija rok, od uruchomienia – czy możemy uznać, że był to rok udany. Moim zdaniem tak – jako jeden z nielicznych serwisu społecznościowych przebiliśmy się osiągając popularność i oglądalność, którą można nazwać „zauważalną” (zdaję sobie sprawę, że do prawdziwej znaczącej oglądalności jeszcze nam daleko)

Jeśli chodzi o liczby – niedawno serwis przekroczył 120,000 odpowiedzi i 20,000 pytań, miesięcznie serwis odwiedza w granicach 150-250 tyś użytkowników a miesięczną ilość odsłon można liczyć w milionach.

Co dalej? – szykujemy kolejną listę z pomysłami – jednym z nich jest mała reorganizacja graficzna serwisu. Kolejne elementy jaki będziemy chcieli wdrożyć będą związane z komunikacją i społecznością naszego serwisu. Nie możemy wszystkiego zdradzić bo nie były by to niespodzianki 

Niektórzy mogą powiedzieć, że to co osiągnęło pytamy.pl przez rok to nie jest dużo, możliwe nawet, że taka osoba będzie miała rację. My jednak jesteśmy zadowoleni.