Gry

Poradnik CS:GO – Zanim zaczniesz grać część 2

Artur Janczak
Poradnik CS:GO – Zanim zaczniesz grać część 2
28

W poprzednim artykule poznaliście wiele podstawowych informacji dotyczących Counter-Strike: Global Offensive, lecz jest tego znacznie więcej. Tym razem chciałbym się skupić na stanowisku gry i konfiguracji klienta. Każdy z tych elementów jest ważny, dlatego też warto się nimi zainteresować, zanim rzucicie się na mecze rankingowe. Bagatelizowanie wymienionych rzeczy może z początku nie być w ogóle odczuwalne, ale im dłużej będziecie grać, tym częściej zaczniecie się zastanawiać, dlaczego przeciwnik radzi sobie lepiej od Was. Drobiazgi w tej popularnej produkcji od firmy Valve potrafią być bardziej istotne, niż sądzicie.

Stanowisko gry

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że przed rozpoczęciem danej gry warto sobie wszystko poukładać na biurku, aby nie ograniczać ruchów, jakie wykonuje się myszką. W przypadku CS:GO duża ilość miejsca jest wręcz niezbędna. Jeżeli przyzwyczailiście się do krótkich zrywów z użyciem samego nadgarstka, to muszę Was zasmucić. W omawianej produkcji należy używać całej ręki. Wszystko po to, aby efektywnie panować nad tym, co dzieje się w meczu. Mowa tutaj o poruszaniu się i celowaniu do przeciwników. Dlatego też polecam wybór większej podkładki, bo czasami może dojść do sytuacji, że Wam jej braknie.

CS ma to do siebie, że trzeba często wykonywać długie ruchy myszką, gdyż dzięki temu mamy o wiele lepszą kontrolę nad celownikiem. Jeżeli więc wcześniej graliście w Call of Duty, Battlefield, bądź inny tytuł FPS, gdzie cała odpowiedzialność spadała na nadgarstek, to tutaj Wasze umiejętności mogą okazać się nieprzydatne. Bo o ile bez problemu obrócicie się o 180 stopni, tak z wymierzeniem w stronę wroga będzie już kłopot. Counter-Strike wymaga precyzji, a tej praktycznie nie da się osiągnąć metodami wyniesionymi z szybkich gier akcji.

Warto wziąć pod uwagę fakt, że najlepsza będzie także myszka z sensorem laserowym. Nie musi to być jakiś drogi model, bo chodzi o to, że takie urządzenie najlepiej oddaje wszystkie nasze czynności na podkładce. Im lepsze odwzorowanie położenia, tym cały proces celowania staje się dokładniejszy i łatwiejszy do opanowania. Temat DPI (dots per inch) zostanie poruszony w następnych częściach poradnika, tak samo będzie z innymi ustawieniami myszki. Podsumowując, im więcej miejsca na biurku, tym lepiej, bo machanie ręką w CS:GO to norma i łatwo to zaobserwować podczas wszystkich spotkań esportowych z udziałem zawodowców.

W kwestii myszki istotny jest sensor laserowy, o czym już wspominałem. Klawiatura wedle uznania. Jedni wolą mechanicznie, inni membranowe. Grałem na jednych i drugich. Nie zaobserwowałem znaczących różnic. Natomiast monitor jest istotny. Najlepszy będzie taki z jak najszybszym czasem reakcji matrycy i odświeżaniem 120Hz, a najlepiej 144Hz. Dzięki temu rozgrywka staje się płynniejsza, obraz się nie tnie, a wy możecie dostrzec więcej, bo gra wyświetla się bardzo szybko.

Konfiguracja klienta gry (ustawienia grafiki)

Omawiany tytuł ma całkiem sporo ustawień wizualnych, ale nie zawsze najwyższe wartości oznaczają te najlepsze. Każda funkcja ma swoje plusy i minusy, dlatego postanowiłem, że opiszę wszystkie po kolei i wyjaśnię, jak one działają. Wtedy sami zdecydujecie czy dany parametr graficzny ma być ustawiony na poziomie Wysokim, Średnim albo Niskim.

  • Jakość cieni: Zalecane (Wysokie)

W przypadku cieni mamy wpływ na wygląd dwóch elementów. Pierwszym są krawędzie, a drugim odległość rysowania. Jeżeli postanowicie ustawić wszystko na wysoki poziom, to cienie będą miały ładny i nieposzarpany zarys, a także pojawią się znacznie szybciej. Mają zaznaczone ustawiania niskie bądź średnie istnieje większa szansa, że później zobaczycie cień przeciwnika, a także wszystkich rzucanych granatów. Całość jest o tyle istotna, że macie zawsze sekundę przewagi nad oponentem, gdyż jeżeli zacznie się zbliżać, to zobaczycie go jako pierwsi. Rzecz jasna, jak każda opcja graficzna, w przypadku, gdy są problemy z płynnością to warto pomyśleć nad obniżeniem jakości cieni, ale to w ostateczności.

  • Modele / tekstury: Zalecane (Niskie)

Jak sama nazwa wskazuje, tutaj gracz ustawia jakość wszystkich tekstur i modeli. Nie ma to żadnego znaczenia w rozgrywce, więc tak naprawdę wybierzcie te, które najbardziej Wam odpowiadają. Czy niskie, czy wysokie i tak będzie dobrze. Jeżeli omawiany tytuł nie będzie wystarczająco dobrze chodził, to lepiej tutaj zmienić wartości na niższe, bo one nie dają żadnej przewagi podczas zabawy, a są w stanie zabrać trochę klatek na słabszej konfiguracji.

  • Filtrowanie tekstur: Zalecane (Bilinear)

Tutaj decydujecie się, jak ma wyglądać otoczenie, a dokładniej mówiąc wszystkie ściany i powierzchnie. Wcześniej była mowa o modelach postaci, broni i konkretnych obiektów, tutaj zmieniamy jakość reszty elementów. Nie ma to jakiegoś wielkiego znaczenia podczas zabawy, ale jeżeli ktoś chce, aby wszystko było możliwe najładniejsze, to powinien zdecydować się na Wysokie ustawienia. Ja mówiąc szczerze wielkich różnic nie widzę, więc pozostaje na Niskich. W Counter-Strike liczy się szybkość i płynność, a nie efekty wizualne. Nie mniej jednak decyzja należy do Was.

  • Efekty / shadery: Zalecane (Wysokie / Bardzo wysokie)

Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Powyższa opcja odpowiada za trzy elementy: wygląd skinów, efekty związane z granatami i rozmycie. O ile pierwszy element nie jest zbyt ważny – chyba że zależy Wam na oglądaniu swoich skórek – tak gęstość granatu dymnego czy koktajlu Mołotowa to dość istotna rzecz. Jeżeli postanowicie ustawić wszystko na Wysokie, to będziecie nieco więcej widzieć przez dym, ale tylko z daleka, bo podchodząc bliżej, gęstość się zwiększy. W przypadku Niskich jest na odwrót. Tutaj decyzja łatwa nie będzie. Musicie się zastanowić, który wariant będzie lepszy. Warto przetestować każdy. Pozostaje jeszcze kwestia rozmycia podczas przybliżenia konkretnych broni. Sam wolę, jak go w ogóle nie ma, ale to tylko moje zdanie. Wy możecie mieć inne preferencje i zdecydujecie się na ten element graficzny.

  • Renderowanie wielordzeniowe: Zalecane (Włączone)

W dzisiejszych czasach większość osób ma procesory wielordzeniowe, więc warto tę funkcję aktywować, bo może sprawić, iż gra będzie działać lepiej, choć nie jest to reguła. W przypadku starczych podzespołów można ją wyłączyć. Jeżeli pojawią się jakieś problemy to podobnie jak wcześniej, należy sprawdzić, czy te ustawienia mają jakiś wpływ na działanie CS:GO.

  • Multisample anti-aliasing: Zalecane (x2 lub x4)

Powyższa opcja to nic innego jak wygładzanie krawędzi wszystkich elementów w grze. Możemy je ustawić od x2 do x8, ale musicie mieć na uwadze to, iż jest to najbardziej wymagający element i ma największy wpływ na FPS’y (frames per second). Sam nie lubię, gdy wszystko jest jakby poszarpane i nierówne, ale mimo wszystko wolę mieć dobrą płynność. W przypadku mocnych komputerów pewnie nie zauważycie diametralnych spadków jakości, ale warto rozważyć coś niższego niż x8. Bardzo często zaleca się x4, ale lepiej przetestować, czy to się Wam w ogóle opłaca.

  • Antyaliasing FXAA: Zalecane (Wyłączone)

Inny rodzaj wygładzania krawędzi, który powoduje małe rozmycie, dlatego też najczęściej odradza się włączanie tej opcji. Nie poprawia ona czegokolwiek na tyle, aby w ogóle brać ją pod uwagę, nawet na screenach różnic prawie nie ma. Natomiast na pewno stracimy trochę klatek animacji, czyli odbije się to na płynności.

  • Synchronizacja pionowa: Zalecane (Wyłączone)

Wróg publiczny numer jeden. Opcja, której nigdy nie włączajcie, gdyż na pewno spadną Was FPS’y, a na dodatek, ruchy myszki będą źle przenoszone do gry i zaczniecie się denerwować niepotrzebnie. Nadal nie wiem, komu ona miałaby służyć, ale Valve mimo wszystko nie usunęło tej funkcji od pierwszej wersji CS. Niby ma to zwiększyć płynność, a zawsze jest na odwrót.

  • Rozmycie: Zalecane (Wyłączone)

Druga niepotrzebna opcja, która może daje wrażenie realizmu podczas obracania się, ale tutaj mamy grę, która realistyczna tak naprawdę nie jest. Włączając to, ograniczamy sobie niepotrzebne pole widzenia w danych momentach. Nie polecam, więc decydując się ją aktywować, działacie na własną odpowiedzialność.

Pozostała jeszcze jedna istotna rzecz. Rozdzielczość. Od bardzo dawna gracze spierają się, która jest najlepsza, a trzeba do tego jeszcze dołożyć, jaki format 4:3 czy 16:9. Wielu zawodowych graczy używa niższych rozdzielczości, ale to też dlatego, że grając jeszcze w CS1.6, przyzwyczaili się do nich. To mimo wszystko kwestia preferencji. 16:9 daje największe pole widzenia, ale niektórzy wolą mniejsze, bo dzięki temu są w stanie bardziej się skupić. Znajdą się też tacy, co mają format 16:10. Sam testowałem wiele opcji, ale pozostałem przy 1920x1080 bo na takim rozmiarze gra mi się najlepiej. Tutaj nie ma złotego środka i niestety, trzeba trochę się pomęczyć i samemu sprawdzić, co dla Was będzie optymalne.

Zapraszamy również do pozostałych części Poradnika CS:GO.:

- Błędy popełniane przez graczy (Część 3)
- Mapy, refrag, bait i kontrola mapy (Część 4)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

GryCounter-Strike