5

Ponad 6 mln osób w Polsce korzysta wyłącznie z bankowości mobilnej. Wcale mnie to nie dziwi

Związek Banków Polskich opublikował wczoraj swój cykliczny raport za I kwartał 2020 roku NetB@nk Q1/2020, obrazujący w liczbach aktualne korzystanie przez Polaków z bankowości internetowej czy mobilnej.

Bankowość internetowa w Polsce w liczbach

W I kwartale 2020 roku liczba aktywnych (przynajmniej jedno logowanie w miesiącu) użytkowników bankowości internetowej przekroczyła 18,93 mln, to ponad połowa z wszystkich umów na korzystanie z BI podpisanych przez banki w Polsce.

Liczba klientów aktywnie korzystających z bankowości internetowej, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do niej zwiększyła się. Porównując do poprzedniego kwartału widoczny jest wzrost na poziomie 3,56%. Liczba aktywnych klientów wyniosła ponad 18,93 mln. W I kwartale 2020 roku liczba rachunków klientów indywidualnych posiadających umowy umożliwiające dostęp do usług bankowości internetowej wyniosła niespełna 37,34 mln. Nastąpił tutaj nieznaczny spadek o 0,20% w stosunku do IV kwartału 2019 roku.

Już na tym pierwszym wykresie widać ciekawą prawidłowość, jeśli chodzi o jednoczesne aktywne korzystanie z bankowości mobilnej. Przy niewielkich zmianach w liczbie podpisanych umów czy liczbie aktywnych użytkowników bankowości internetowej, widać nieproporcjonalnie duży wzrost klientów aktywnie korzystających z aplikacji mobilnej swojego banku.

Na początku 2019 roku było ich nieco ponad 9 mln, a obecnie jest już 12,38 mln. Znaczący pierwszy wzrost w tej liczbie odnotowano w IV kwartale 2019 roku, przez który to w całości obowiązywały już nowe przepisy PSD2, które między innymi, wprawdzie dla naszego bezpieczeństwa, ale skomplikowały proces logowania do bankowości internetowej.

Wcześniej wygodniejsze i szybsze wydawało mi się robienie przelewów z poziomów bankowości internetowej, od jesieni zeszłego roku robię je już tylko z poziomu aplikacji mobilnej. Logowanie odciskiem palca, formatka przelewu, wybranie z listy odbiorcy, kwota i po sprawie.

Najwyraźniej, jak widać po tym wykresie, tę wygodę dostrzegło dużo więcej klientów.

Bankowość mobilna w Polsce w liczbach

Dane o liczbie umów dostępu do bankowości internetowej, liczbie aktywnych klientów i aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej wskazują na wzrost liczby klientów korzystających zdalnie z usług bankowych. Największy wzrost w I kwartale nastąpił wśród aktywnych klientów bankowości internetowej i wyniósł on 3,56%.

W tej tabelce widać to wyraźniej, aż o 37,52% wzrosła liczba aktywnych użytkowników aplikacji mobilnej w porównaniu z początkiem 2019 roku, o dokładnie 3 377 109 osób. Kiedy liczba samych umów na dostęp do bankowości internetowej zmalała o -3,59% (-1 390 262), a liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wzrosła o 8,18% (1 431 358).

Użytkownicy mobile only w Polsce

Powiecie, że takie wzrosty popularności aplikacji mobilnych naszych banków wynikają właśnie z przepisów PSD2, bo potrzebne są one do dodatkowego potwierdzania przy logowaniu do bankowości internetowej. Otóż nie do końca, gdyż klientów, którzy korzystają wyłącznie z aplikacji mobilnej mamy już 6,25 mln, a w poprzednim kwartale było ich 6,28 mln. ZBP zaczął liczyć klientów mobile only od IV kwartału 2019 roku, więc nie porównamy jak było przed zmianami, ale sięgnijmy do innego raportu za III kwartał 2019 roku PRNews.pl i na koniec września 2019 roku było ich 5,36 mln, więc prawie milion więcej ich przybyło, tylko w jeden kwartał.

Tak więc i może tak było, że część z tych klientów częściej zaczęła sięgać po aplikację mobilną, przez konieczność potwierdzania logowania do bankowości internetowej, ale sporo ich zostało dzięki temu tylko przy aplikacji mobilnej, zdecydowanie wygodniejszej i szybszej w obsłudze.

Źródło: Związek Banków Polskich.