6

Polskie serwisy wideo cz.3 – TVN24.pl

Przejęcie Grupy Onet.pl S.A. przez TVN S.A. w 2006 roku, miało na celu połączenie doświadczeń obu firm, zdobytych na rynku internetowym i telewizyjnym. Konwergencja mediów elektronicznych sprawia, że telewizja, radio i prasa migrują do sieci. Konieczne jest tworzenie nowych kanałów dystrybucji treści oferowanych przez wymienione media. Pozyskanie Onetu miało na celu stworzenie internetowej twarzy TVN, […]

Przejęcie Grupy Onet.pl S.A. przez TVN S.A. w 2006 roku, miało na celu połączenie doświadczeń obu firm, zdobytych na rynku internetowym i telewizyjnym. Konwergencja mediów elektronicznych sprawia, że telewizja, radio i prasa migrują do sieci. Konieczne jest tworzenie nowych kanałów dystrybucji treści oferowanych przez wymienione media.

Pozyskanie Onetu miało na celu stworzenie internetowej twarzy TVN, który przed 2006 rokiem praktycznie nie istniał w sieci. Należące do koncernu ITI stacje telewizyjne choć posiadały bardzo silną pozycję na krajowym rynku telewizyjnym, to paradoksalnie nie byłyby w stanie wypracować dostatecznie szybko własnego i efektywnego modelu funkcjonowania w internecie.

Pierwszym efektem współpracy Onet.pl i TVN miał być serwis TVN24.pl. Wystartował on 19 marca 2007 i miał za zadanie wsparcie w internecie stacji informacyjnej o tej samej nazwie, a także stworzenie wspomnianego wcześniej nowego kanału dystrybucji. Stworzenie serwisu internetowego stacji było więc naturalnym kierunkiem rozwoju dla TVN24. Działająca (wtedy) od 5 lat stacja miała już wypracowaną na rynku markę, posiadała sprawnie działającą redakcję oraz codzienną dawkę świeżych materiałów wideo. Zapewnienie treści dla serwisu nie było więc żadnym problemem.



Infrastruktura TVN24.pl oparta jest o rozwiązania portalowe Onetu. Rozpoznamy je szybko między innymi po modułach komentarzy i forum. W przeciwieństwie do Onetu, technologia wideo zastosowana w TVN24.pl oparta jest głównie o Flash Video. Wynika to prawdopodobnie z elastyczności i możliwości integracji nagrań w treści tekstów. Ekipa serwisu tworzy bardzo często ciekawe artykuły, w których wykorzystywane są wypowiedzi polityków wkomponowane w treść za pomocą małych playerów wideo. Dziwi mnie jednak niechęć ekipy serwisu do udostępnienia możliwości odtwarzania plików wideo na pełnym ekranie. Co prawda istnieje możliwość uruchomienia pliku w nowym oknie wypełniającym cały dostępny pulpit (tak jak jeszcze rok temu było na YouTube), ale to nie to samo. Poza Flash Video, TVN24.pl wykorzystuje również Windows Media Video, który pozwala przeprowadzać na stronach serwisu transmisje różnych ważnych wydarzeń.

Serwis posiada również katalog, w którym znajdują się głównie materiały wideo stanowiące ilustracje dla prezentowanych na łamach TVN24.pl wydarzeń. Ponad to dostępne są także niektóre programy emitowane na antenie stacji. Jeśli ominiemy jakieś wydanie „Kropki nad i”, zawsze możemy je znaleźć około północy, tego samego wieczoru, którego emitowany był program. Dodatkowo, redakcja udostępnia posiadaczom iPoda oraz innych odtwarzaczy multimedialnych podcasty ze skrótami własnych programów (czasem są pełne wydania, choć bardzo rzadko). Serwis posiada także płatny dostęp do transmisji TVN24 w internecie. Jakość tej usługi jest bardzo dobra, gdyż nawet na łączu poniżej 512 kbit/s obraz kompresowany za pomocą Windows Media Video jest całkiem wyraźny.

Ponad rok po starcie TVN24.pl można już z pełnym przekonaniem powiedzieć, że jest to projekt, który odniósł sukces. Nieco ponad miesiąc po starcie, w maju 2007 roku, serwis odnotował według Gemius 15 mln odsłon oraz ponad 600 tysięcy unikalnych użytkowników. Wspomniana wcześniej ugruntowana pozycja na rynku oraz dobry wizerunek TVN24 sprawił, że serwis internetowy nie wymagał nadmiernej reklamy ponad tą jaką miał w ramach stacji należących do koncernu ITI. Aby jednak sukces nie był tylko zjawiskiem jednego sezonu, konieczne są dalsze prace nad rozwojem istniejącego już produktu.

W czwartym odcinku niniejszego cyklu, mowa będzie o iTVP.pl