23

Polskie dzieci mistrzami programowania

Coraz częściej spotykanym podejściem do nauki w polskich szkołach jest tzw. trójjęzyczność (nazwę stworzyłem samodzielnie na potrzeby tego wpisu). Polega ona na nauczaniu języka polskiego, języka obcego – najczęściej angielskiego, a także… języka programowania! Świetną inicjatywą, wspierającą komputerową edukacją jest program Mistrzowie Kodoawania, którego pierwsza edycja zakończyła się niedawno w Warszawie. Wzięło w niej udział […]

Coraz częściej spotykanym podejściem do nauki w polskich szkołach jest tzw. trójjęzyczność (nazwę stworzyłem samodzielnie na potrzeby tego wpisu). Polega ona na nauczaniu języka polskiego, języka obcego – najczęściej angielskiego, a także… języka programowania!

Świetną inicjatywą, wspierającą komputerową edukacją jest program Mistrzowie Kodoawania, którego pierwsza edycja zakończyła się niedawno w Warszawie. Wzięło w niej udział 120 szkół z 16 województw, a także 300 nauczycieli wraz 5000 uczniów.

fot. 4_13 06

W czasie gali na Zamku Ujazdowskim wyróżniona została SP nr 58 z Poznania za „nieszablonowe podejście do nauczania” – na czym ono polega? Organizowane są tam spotkania rady pedagogicznej z uczniami, którzy mogą mówić co im się w szkole podoba, a co nie. Wystarczy odwiedzić także galerię zdjęć podstawówki, aby przekonać się, że w czasie zajęć każdy uczeń siedzi tam przy swoim oddzielnym laptopie! W ramach Mistrzów Kodowania szkoła przeszkoliła 71 dzieci z klas IV-VI.

Mistrzowie Kodowania to program, który na pierwszym miejscu stawia popularyzację nauki programowania wśród dzieci, a zwłaszcza dziewczynek, które cały czas kojarzone są głównie z naukami humanistycznymi. Nauczać może każdy, kto chce się dzielić wiedzą. W pierwszej edycji robili to m.in wuefiści, logopedzi, poloniści i nauczyciele muzyki.

hdimg001

Oceniać projekt należy po owocach, a tu może się im przyjrzeć każdy z nas. Dzieciaki programowały w Scratchu, a efekty ich pracy zostały umieszczone na stronie MIT, gdzie został opracowany ten język programowania. Są to przeważnie proste, zręcznościowo-logiczne gierki. Jednak o wiele ważniejszy od stopnia ich skomplikowania jest fakt, że oswajają dzieci z komputerami i programowaniem, a także zaszczepiają bakcyla do samodzielnego doskonalenia się w kodowaniu.

Choć aktualna edycja już się zakończyła, to na jesieni wystartuje kolejna, tym razem nie trzymiesięczna, a całoroczna. Na koniec trzeba jeszcze wspomnieć dzięki czyim wysiłkom dzieci są wprowadzane w tajniki programowania. Program powstał z inicjatywy Samsunga, a współpracują z nim: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie oraz Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji.

fot. 7_14 06