6

Kierowcy z Niemiec odpowiedzialni za najwięcej (przyjezdnych) kolizji na polskich drogach

Kolizje drogowe to drogowy standard. Statystyki nie pozostawiają złudzeń, a eksperci z Rankomat.pl przeanalizowali dane udostępniane przez Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych pod kątem samochodów z zagranicy biorących udział w kolizjach na polskich drogach. W roku 2019 doszło do 485,7 tys. zdarzeń drogowych (3,3 tys. wypadków i 445,4 tys. kolizji), sprawcami aż 17 tys. z nich byli obcokrajowcy. To aż 11,8% więcej niż w roku ubiegłym. 

Kto był odpowiedzialny za najwięcej wypadków i kolizji na polskich drogach spośród przyjezdnych kierowców? Na pierwszym miejscu — kierowcy z Niemiec (aż 27%), dalej na liście są prowadzący samochody z Ukrainy (11%), Litwy (8,5%), Białorusi (7,8%) oraz Czech (7,6%). Jak słusznie zauważają specjaliści z Rankomat, aż 61,9% kolizji i wypadków spowodowali mieszkańcy krajów sąsiadujących, zaś za główną przyczynę podaje się duży ruch tranzytowy w kierunku wschód-zachód. Ale skoro mowa o raporcie od Rankomat, nie mogło zabraknąć także danych dotyczących kwot jakie towarzystwa ubezpieczeniowe wypłaciły poszkodowanym — a mowa aż o 114,4 milionach złotych. Średnia wysokość odszkodowania wynosiła 6,7 tys. złotych.

W raporcie poruszono także temat tego, jak Polacy jeżdżą poza granicami kraju. Okazuje się, że w 2019 rodacy byli sprawcami 73 tys. kolizji i wypadków — wychodzi około 200 dziennie, jeżeli je uśrednić. I, bez większego zaskoczenia, aż 51% z nich miało miejsce w Niemczech.

– 65% osób korzystających z porównywarki rankomat.pl deklarowało w 2019 roku brak szkód w swojej historii ubezpieczenia pojazdów. Oczywiście ma to wpływ na cenę OC. Te osoby, które deklarowały przynajmniej jedną szkodę w swojej historii OC, płaciły 13% więcej za polisę niż bezszkodowi kierowcy. Jednak czynników wyceny składki jest więcej, dlatego przy wyborze ubezpieczenia zawsze warto porównać wszystkie oferty – mówi Urszula Pazio-Hrapkowicz Dyrektor Operacyjny rankomat.pl.

Źródło: informacja prasowa