23

Polski BLIK doceniony i nagrodzony – gratulujemy i dziękujemy

Zagraniczne wyjazdy zdaniem wielu osób mają nam uświadomić jak wiele jeszcze musimy zrobić, by kraj nad Wisłą dorównał rozwojowi wielu innych państw. W co najmniej jednej kwestii zgodzić się z tą opinią nie mogę, gdyż każdorazowy pobyt poza granicami Polski przypomina mi, jak wygodnie mogę dokonywać płatności w większości miejsc, w których bywam, zbliżając jedynie […]

Zagraniczne wyjazdy zdaniem wielu osób mają nam uświadomić jak wiele jeszcze musimy zrobić, by kraj nad Wisłą dorównał rozwojowi wielu innych państw. W co najmniej jednej kwestii zgodzić się z tą opinią nie mogę, gdyż każdorazowy pobyt poza granicami Polski przypomina mi, jak wygodnie mogę dokonywać płatności w większości miejsc, w których bywam, zbliżając jedynie kartę do terminala. Wkrótce podobną popularnością będzie cieszyć się doceniony w Amsterdamie system BLIK.

System zgłoszono do trzeciej edycji konkursu „Distribution&Marketing Innovation in Retail Financial Services” organizowanego przez Efma – organizację skupiającą ponad 3300 instytucji finansowych z ponad 130 krajów oraz Accenture – firmę świadczącą usługi z zakresu konsultingu, nowoczesnych technologii i outsourcingu. Spośród 506 projektów nadesłanych przez 212 banków z 61 krajów świata. Rywalizują one w ośmiu kategoriach, a nazwa jednej z nich brzmi: „Best Innovation in Payments”, czyli Najlepsze Innowacje w Płatnościach. Właśnie w niej pierwsze miejsce zdobył polski BLIK zwyciężając z aż 52 konkurentami. Jak czytamy w informacji prasowej nagrodzony został „projekt przekształcenia mobilnej aplikacji IKO, stworzonej przez PKO Bank Polski, w rynkowy standard płatności BLIK”.

Wszystko zaczęło się w 2013 roku, gdy PKO BP przedstawił nowy produkt o nazwie IKO. Początkowo entuzjazm był całkiem spory, ale wyczekiwaliśmy wzrostu popularności tego rozwiązania. Późniejszy przebieg wydarzeń chyba przekroczył najśmielsze oczekiwania polskich klientów bankowych, gdyż na podstawie IKO powstał uniwersalny mobilny system płatniczy BLIK, będący efektem współpracy polskich banków.

Nalepkę „BLIK” widuję coraz częściej przy kasach kin, stacji benzynowych czy marketów. Nie jest to jeszcze tak powszechne jak obecność terminala obsługującego płatności zbliżeniowe, ale wyraźnie widać, że BLIK wdrażany jest w coraz większej ilości miejsc. Od lutego bieżacego roku, daty startu usługi zanotowano już ponad milion transakcji, a aktualnie korzysta z niego milion użytkowników. Przypomnijmy, że na liście założycieli Polskiego Standardu Płatności znajdują się Alior Bank, Bank Millennium, Bank Zachodni WBK, ING Bank Śląski, mBank i PKO Bank Polski. Wkrótce, w roli partnerów dołączą do nich Getin Bank oraz neoBank.