3

Polska też ma się czym chwalić, poznajcie UsabilityTools

Kontynuując wczoraj rozpoczęty temat User Experience, dziś prezentujemy nasz rodzimy startup czyli UsabilityTools. Startup oferuje narzędzia do badania zachowań internautów odwiedzających witryny. Na nasze pytania odpowiadał twórca startupu czyli Bartosz Mozyrko 1) Jak opiszesz swój pomysł na startup? UsabilityTools.com jest platformą online do zdalnego badania użyteczności. Udostępnia ona narzędzia, dzięki którym można dowiedzieć się, co […]

Kontynuując wczoraj rozpoczęty temat User Experience, dziś prezentujemy nasz rodzimy startup czyli UsabilityTools. Startup oferuje narzędzia do badania zachowań internautów odwiedzających witryny. Na nasze pytania odpowiadał twórca startupu czyli Bartosz Mozyrko

1) Jak opiszesz swój pomysł na startup?

UsabilityTools.com jest platformą online do zdalnego badania użyteczności. Udostępnia ona narzędzia, dzięki którym można dowiedzieć się, co myślą użytkownicy danej strony oraz jak zachowują się w jej obrębie.Zebrane dane pozwalają wyciągać konkretne wnioski, co do stopnia użyteczności witryny oraz pomóc w optymalizacji konwersji.

Obecnie platforma oferuje 10 różnych narzędzi do zdalnego badania użyteczności:

• Survey – ankieta, doskonała do zbierania danych ilościowych (deklaratywnych)
• Card Sorting – narzędzie przy tworzeniu architektury informacji
• Automated Testing – mini-testy usability, pozwalają testować dużą grupę osób (np. 1000 użytkowników)
• Feedback Form – formularz umieszczany na stronie, pozwala na pomiar satysfakcji
• Form Tester – dostarcza informacji o interakcji użytkowników z formularzem
• Persona Creator – pozwala stworzyć profil użytkownika serwisu (templatka)
• Accessibility Evaluation – mierzy stopień dostępności strony

Trzy nie wymienione wyżej a zarazem najczęściej stosowane przez naszych klientów to ClickTracking, pokazujący mapę „ciepłych miejsc”, w które użytkownicy najczęściej klikają. VisitorsRecording, dający możliwość nagrywania filmu z użytkownikiem odwiedzającym stronę oraz A/B Testing, czyli porównywanie zachowania użytkowników na różnych wersjach strony.

Nasz produkt przeznaczony jest dla właścicieli stron e-commerce, oraz dla specjalistów z branży userexperience (UX).

2) Jaki był pierwszy krok? Opisz swój start.

UsabilityTools powstało na bazie doświadczenia zawodowego zdobytego w trakcie zrealizowanych projektów badawczych z obszaru UX. Potrzebowaliśmy narzędzi do pracy, które będą elastyczne i zapewnią nam wsparcie przez cały czas trwania projektu. Po wstępnym researchu okazało się, że nie tylko my mamy ten problem. Tak narodził się pomysł zbudowania własnego zestawu narzędzi.
Na rynku nie istniało wtedy podobne rozwiązanie, więc postanowiliśmy zrobić własne ;)
Prace nad tym produktem trwały przez ostatnie 2 lata. W tym czasie udało nam się wokół projektu zbudować kilkunastoosobowy zespół programistów oraz specjalistów UX, który świetnie poradził sobie z powierzonym mu zadaniem.

 

3) Jaka była pierwsza reakcja rynku, po ukazaniu się startupu?

Oficjalna premiera odbyła się podczas Polskiego Zjazdu Architektów Informacji – Polish AI Summit 2012, gdzie udało nam się zaprezentować produkt krajowym ekspertom (działaliśmy wtedy jeszcze w zamkniętej becie). Platforma zdecydowanie zaliczyła udany debiut. Wzbudziliśmy spore zainteresowanie branży. Już w tym momencie UsabilityTools jest uznawane za jedno z najpotężniejszych tego typu rozwiązań na świecie.
W październiku prezentowaliśmy nasz produkt w ramach Dublin Web Summit. Jest to największy event technologiczny w Europie.W ramach eventu zorganizowano konkurs dla startupów – GeniusAward. Mimo, że do konkursu zgłosiło się ponad 1000 startupów, to tylko 100 zaproszono do zaprezentowania się przed jury w Dublinie. Konkursu nie wygraliśmy, ale znaleźliśmy się na liście 50 „the hottest”, co znaczy, że znawcy branży uważają, że mamy duże szanse odnieść międzynarodowy sukces.

4) Jakie są Wasze główne cele? Co do tej pory osiągnęliście?”

Naszym celem jest zdobycie międzynarodowej rozpoznawalności oraz stanie się jednym z większych dostawców usług w obszarze remote user testing. W chwili obecnej podbijamy rynek krajowy ;)

5) Znaleźliście fundusz na start? Jak?

Jesteśmy beneficjentem Programu Innowacyjna Gospodarka. W ramach działania 8.1 otrzymaliśmy dofinansowanie dla naszego projektu. Projekt napisaliśmy wraz z kolegą jeszcze jako studenci 4 i 5 roku, pod okiem jednego z naszych ówczesnych wykładowców. Mieliśmy dużo szczęścia, ale udało się. Później powołaliśmy spółkę Cogision, która wyewoluowała w stronę agencji badawczo-konsultingowej.Okazało się to dobrym posunięciem, gdyż ciągły kontakt z klientami (nie tylko branżowymi) zapewnił nam dopływ świeżych pomysłów na rozwój produktu.


6) Co możesz powiedzieć o perspektywach rozwoju?

Obecnie prowadzimy rozmowy z inwestorami, którzy chcą nam pomóc zaistnieć na rynku międzynarodowym.
Oczywiście, nadal chcemy udoskonalać nasze narzędzia. Nastawiamy się również na mocną edukację naszych użytkowników, poprzez inwestycję w content: tworzenie tutoriali, publikowanie casestudies, etc.

7) W czym jesteście lepsi od konkurencji? Czym się wyróżniacie?

Nasza przewaga to elastyczność oraz wszechstronność.Oferujemy zestaw 10 narzędzi do badań użyteczności, które można dobrać indywidualnie w zależności od zapotrzebowania oraz dowolnie ze sobą łączyć. Działamy w systemie pre-paid, co oznacza, że użytkownicy naszej platformy płacą tylko za to co faktycznie wykorzystają.
Ze względu na szeroki asortyment narzędzi, UsabilityTools jest przydatne na każdym etapie rozwoju produktu interaktywnego. Pomimo tego, że w nazwie mamy słowo „usability”, z naszych narzędzi mogą korzystać również osoby niezwiązane z branżą UX, jak np. marketerzy.

8) Jakie są twoje kolejne pomysły na rozwój?

• Rozwój istniejących narzędzi na bazie feedbacku od klientów
• Pełna integracja pomiędzy narzędziami
• Wzbogacenie platformy o kolejne narzędzia
• Własne API
• Rozwój aplikacji w kierunku urządzeń mobilnych
• Zintegrowanie UsabilityTools z międzynarodowym panelem badawczym

 

9) Czego można się nauczyć z Twojego projektu? Mógłbyś podzielić się pewnymi doświadczeniami?

Nauczyliśmy się przede wszystkim tego, jak ważne jest weryfikowanie hipotez biznesowych, tak szybko jak to tylko możliwe. Im szybciej uda się dowiedzieć w co warto zainwestować czas zespołu, tym lepiej dla całego projektu.
Kiedy zaczynaliśmy projekt, w Cogision znajdowały się dwa niezależne działy: IT i UX. Pracując nad rozwojem UsabilityTools nauczyliśmy się również jak łączyć ze sobą dwa podejścia: zwinny proces wytwarzania oprogramowania (w naszym przypadku sprawdził się scrum) z filozofią projektowania zorientowanego na użytkownika.
Przy okazji różnych wyjazdów międzynarodowych przekonaliśmy się, że polska branża UX nie ma się czego wstydzić. Okazało się, że pracujemy przy projektach o takim samym zakresie co na zachodzie (chociaż o mniejszej skali) co generuje te same potrzeby.

 

UsabilityTools – Meet Dave! from Cogision on Vimeo.