48

[Aktualizacja] Polska domena sprzedana
za 1 008 000 PLN – to rekord!

Informacja ta jest zapewne dość sensacyjna dla wszystkich tych którzy tak jak ja dość okazjonalnie interesują się domenami i całym biznesem z tym związanym. Przechodząc jednak do rzeczy, otóż za pośrednictwem aftermarket.pl została sprzedana domena co.pl za niebagatelną kwotę 315 000 USD, czyli około 1 008 000 PLN. Nowy właścicielem tej domeny została firma Michau […]

Informacja ta jest zapewne dość sensacyjna dla wszystkich tych którzy tak jak ja dość okazjonalnie interesują się domenami i całym biznesem z tym związanym. Przechodząc jednak do rzeczy, otóż za pośrednictwem aftermarket.pl została sprzedana domena co.pl za niebagatelną kwotę 315 000 USD, czyli około 1 008 000 PLN. Nowy właścicielem tej domeny została firma Michau Enterprises LTD

O co chodzi z tą dla niewtajemniczonych dość dziwną nazwą domeny wyjaśnia aftermarket.pl:

Przede wszystkim jej zarejestrowane subdomeny tworzą adresy internetowe, które wkrótce stosowane będą jako alternatywne do swoich odpowiedników zakończonych na .com.pl. (Wzorem niektórych rynków zagranicznych, gdzie domen .co używa się z równych powodzeniem jak adresów z rozszerzeniem .com). Można spodziewać się, że wkrótce polscy przedsiębiorcy często wybierać będą końcówkę .co.pl dla nazw swoich projektów.

Adres z tym rozszerzeniem warto też zarejestrować , by dysponować kompletem domen (adresami tej samej nazwy, ale różniących się końcówką), co dla większości firm ważne jest ze względów marketingowych.

Możliwe więc, że przy problemach z domenami z com.pl i .pl (gdzie praktycznie niemożliwe znalezienie jest dobrej nazwy) co.pl będzie alternatywą dla Nasku i jeśli się spopularyzuje szansą dla wielu firm na dobranie dobrej domeny.

Ps. Wysłałem prośbę o komentarze do osoby, która była zaangażowana (pośredniczyła w sprzedaży tej domeny) oraz do speca od domen czyli Daniela Dryzka (Organizator pierwszej w Polsce aukcji domen na żywo MeetDomainers) . Artykuł zaktualizują po otrzymaniu odpowiedzi.

Aktualizacja

Oto komentarz Daniela do całej transakcji:

Domena co.pl została kupiona pod projekt prezentowany na polskim rynku przez Aftermarket.pl, EuroDNS i CODNS B.V. Chodzi o udostępnienia czegoś co ma przypominać nowe rozszerzenie domenowe na polskim rynku, chodzi konkretnie o co.pl. Firma CODNS B.V. jest już operatorem takich rozszerzeń jak co.nl, co.no i co.ee.

Nazwy tworzone pod co.pl, np. wakacje.co.pl, kredyty.co.pl itp. będą tak naprawdę subdomenami w domenie głównej co.pl. Technicznie nie różnią się one wiele od choćby domen com.pl, których operatorem jest NASK. W przypadku co.pl rejestrem nie będzie jednak NASK czy inny rejestr krajowy, ale prywatna firma. I to główna różnica, która pociąga za sobą wiele innych technicznych, ale również prawnych kwestii.

Domeny w co.pl można już rejestrować, a ich koszt wynosi 20 PLN. Wygląda więc na to, że po sprzedaży 50 tysięcy tych domen koszt zakupu domeny co.pl się zwróci. A w kolejnych latach właściciel co.pl będzie zarabiał na nowych rejestrach i przedłużeniach z poprzednich lat.

Przyszłość może jednak nie wyglądać aż tak różowo. Pytanie dlaczego ktokolwiek miałby kupować takie domeny? Brak wolnych dobrych nazw po 10 PLN w domenie .pl nie pcha jakoś nikogo do masowego wykupowania innych subdomen, np. w eu.pl, która jest udostępniona na podobnych zasadach jak co.pl. Trzeba też pamiętać, że w Polsce oprócz domeny .pl funkcjonują też domeny funkcjonalne np. com.pl, org.pl, info.pl, net.pl, biz.pl, edu.pl. Wśród nich mnóstwo nazw jest jeszcze wolnych, a mimo to nie są masowo kupowane. Prędzej firma zdecyduje się na „fikuśną” nazwę w .pl niż nawet dobrą nazwę, ale w net.pl, com.pl czy właśnie co.pl. Na koniec dodam jeszcze, że „domeny” w co.pl można już było kupować od dłuższego czasu. Teraz zmienił się tylko właściciel i technologia (pełna automatyzacja rejestracji, większa firma obsługująca projekt).

Osobiście podchodzę sceptycznie do nowej domeny i sam nie kupiłem i nie mam zamiaru kupić ani jednej domeny z końcówką co.pl. Podobnie jak nie mam ani jednej domeny z zakończeniem .co (domena Kolumbii, którą próbuje się reklamować jako konkurencję do globalnej .com). Gratuluję natomiast odwagi podjęcia się tego przedsięwzięcia i wyłożenia na
dwuliterową domenę co.pl jednego miliona złotych. Z ciekawością będę patrzył na dalsze losy co.pl.