19

Polscy przedsiębiorcy bujają w obłokach

Zdawać by się mogło, że dla polskich przedsiębiorców hasło chmura jest równie obce co aplikacja mobilna. Z badania przeprowadzonego przez Comarch wynika jednak coś innego. Firmy z sektora MSP nie tylko coraz chętniej stawiają na takie innowacyjne rozwiązania, ale też są całkiem nieźle wyedukowane pod kątem ich zastosowań i możliwości. Może zatem nie jest tak […]

Zdawać by się mogło, że dla polskich przedsiębiorców hasło chmura jest równie obce co aplikacja mobilna. Z badania przeprowadzonego przez Comarch wynika jednak coś innego. Firmy z sektora MSP nie tylko coraz chętniej stawiają na takie innowacyjne rozwiązania, ale też są całkiem nieźle wyedukowane pod kątem ich zastosowań i możliwości. Może zatem nie jest tak źle, jak niektórzy próbują nam wmówić?

Nie tak dawno pisałem o imponującej dynamice wzrostu rynku m-commerce w Polsce. Dziś kolejny temat, który może nie daje nam takich powodów do dumy, ale powinien napawać optymizmem. Okazuje się bowiem, że cloud computing nie jest już sformułowaniem budzącym trwogę u polskich przedsiębiorców. Tak przynajmniej wynika z badania Comarch Cloud przygotowanego i opracowanego przez dr Krzysztofa Kaperę z Katedry Marketingu Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie w sierpniu i wrześniu br. Całość miała postać ankiety internetowej, do której zaproszono przedstawicieli łącznie 326 polskich przedsiębiorstw, które mają dostęp do internetu i korzystają z poczty elektronicznej. Cel był dość prosty – odpowiedź na pytanie: czy polskie firmy potrzebują chmury?

2014-10-22_202012

Okazuje się, że 65 proc. badanych przyznaje się do korzystania z rozwiązań opartych na chmurze obliczeniowej. Przy czym nie są to jakieś wyszukane zastosowania: w 38 proc. używa się jej do poczty elektronicznej, a w 26 proc. do backupu i przechowywania danych. Większość firm jako powody podaje oszczędność czasu i pieniędzy, a także szybszy i mobilny dostęp do danych. Największe obawy budzi oczywiście bezpieczeństwo danych, na co uwagę zwraca równo połowa respondentów. Dość zaskakujące wobec tego są kolejne wyniki, bo 47 proc. uważa, że dane na zewnętrznych serwerach są mimo wszystko bezpieczniejsze, a 42 proc. uważa, że korzystanie z aplikacji w modelu usługowym nie wiąże się z ryzykiem. To w końcu jest bezpiecznie czy nie?

2014-10-22_202041

Dla 35 proc. firm chmura ciągle nie jest niczym atrakcyjnym. W blisko połowie przypadków przyczyna jest prosta – nie ma dla niej zastosowania. Odpowiednio 34 proc. i 32 proc. zwracają uwagę na brak wiedzy oraz niski poziom bezpieczeństwa. Nie są to problemy błahe i podejrzewam, że raczej trudno będzie przekonać tą grupę ankietowanych do cloud computingu. Tu pojawia się jednak kolejny problem, bo z jednej strony ankietowani u siebie by chmury nie wdrożyli, ale z drugiej w przytłaczającej większości (79 proc.) wypowiadają się na jej temat w samych superlatywach, wskazując na elastyczność, możliwości oraz oszczędność. Co równie interesujące, aż 53 proc. przedsiębiorców zapowiada, że będzie w przyszłości bardziej intensywnie wykorzystywać chmurę.

2014-10-22_202110

Całkiem optymistycznie wygląda świadomość badanych przedsiębiorców. Zaledwie 9 proc. nie potrafiło wskazać żadnych rozwiązań dostępnych w modelu chmury. Większość dobrze orientuje się w zagadnieniach dotyczących bezpieczeństwa (60 proc.), ale też ponad połowa (53 proc.) dysponuje niedostateczną wiedzą na temat aspektów prawnych funkcjonowania chmury. A przynajmniej tak respondenci deklarują, bo w żaden sposób nie zweryfikowano ich odpowiedzi.

2014-10-22_202142

Autorzy badania, na podstawie uzyskanych odpowiedzi stworzyli cztery grupy respondentów. Entuzjaści stanowią 33 proc. badanych i są bardzo pozytywnie nastawieni do cloud computingu oraz nieźle wyedukowani na jego temat. Stonowani (42 proc.) są raczej pozytywnie nastawieni, ale dysponują przeciętnym poziomem wiedzy na temat tech technologii. Co ciekawe do grupy nieufnych zakwalifikowano jedynie 19 proc. badanych. Twórcy charakteryzują ich jako negatywnie i neutralnie nastawionych oraz dysponujących niską wiedzą. Niezaznajomieni stanowią 6 proc. i, jak nietrudno się domyślić, potrzebują „chmurowej edukacji”. Warto zwrócić uwagę, że w badaniu nie znalazła się grupa, która dysponuje wysokim poziomem wiedzy i jest neutralnie lub negatywnie nastawiona do cloud computingu w swojej firmie. Czy to znaczy, że takich osób nie ma?

2014-10-22_202751

Jak to zwykle z badaniami bywa, wnioski z nich płynące należy czujnie analizować i nie przyjmować za prawdę objawioną. Opublikowane w raporcie Comarch Cloud wyniki napawają pewnym optymizmem, a wręcz huraoptymizmem. Trudno jednak uwierzyć w to, że nagle 2/3 sektora małych i średnich przedsiębiorstw rzuci się na chmurę i będzie aktywnie wykorzystywać ją w swoim biznesie. Przedsiębiorcom w dalszym ciągu potrzeba edukacji, choć można mieć nadzieję, ze wobec raczej pozytywnego stosunku do chmury, będzie to sukcesywnie się zmieniać. Sam Comarch chwali się już 100 tys. klientów, a jak jednoznacznie wynika z badania – wolimy polskie chmury od zagranicznych (PRISM i inne afery robią swoje). Więc można chyba przyznać, że polscy przedsiębiorcy już bujają w obłokach, a przynajmniej ich część.