26

Polacy najchętniej kupowaliby telewizję à la carte

To już kolejne badanie pokazujące, że Polacy zdecydowanie opowiadają się za ofertą à la carte, zwłaszcza 20 czy 30-latkowie. Według badania VideoTrack III agencji mediowej Wavemaker, 41% telewidzów z dostępem do sieci wolałaby kupować pojedyncze kanały u operatorów w miejsce całych pakietów liczących po kilkadziesiąt pozycji, z których większość i tak jest pomijana.

Najbardziej zainteresowani takim modelem są klienci platform cyfrowych, aż 45% z nich byłoby zdecydowanych na wykupienie pojedynczych kanałów. Podobny odsetek 41% jest wśród widzów cyfrowej telewizji naziemnej, a 38% telewizji kablowej.

Największą grupę wiekową stanowią tu osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia, w niej co drugi badany wskazywał chęć wyboru pojedynczych kanałów zamiast pakietów.

Izabela Albrychiewicz, prezes Wavemaker:

Wzrost rynku SVOD oznacza rosnącą presję na operatorów płatnej TV. I chociaż wprowadzenie modelu à la carte jest wizją raczej odległą, to ciekawi nas jakie stacje są dziś motorem sprzedaży pakietów i do których marek widzowie są najbardziej przywiązani.

A jakie kanały najchętniej byśmy wykupowali, jakby była taka możliwość? Najczęściej wymieniane jest tu HBO (44%) i Canal+ (33%), niemniej spore zainteresowanie wzbudzają też kanały Discovery i National Geographic oraz sportowe od Canal+, Eurosport, Eleven Sport i TVP Sport. Często wymieniane był też TVN24 i Axn.

Ile byśmy byli gotowi płacić za pojedyncze pozycje? Okazuje się, że za jedną stację 29% badanych skłonna byłaby zapłacić maksymalnie 5 zł miesięcznie, 25% – od 6 do 10 zł, a 22% od 11 do 20 zł. Co ciekawe, 8% badanych wskazywało kwotę nawet 50 zł za dobry kanał, to więcej niż płaci się obecnie za Nefliksa w HD. Przewyższa tez opłaty za HBO na Player.pl czy na ipla TV. Myślę, że ci badani mogliby się zainteresować takimi rozwiązaniami już teraz.


Badanie VideoTrack III Wavemaker zrealizował w październiku ub.r. metodą CAWI na grupie 2 tys. osób w wieku 16+.

Photo: AndreyPopov/Depositphotos.