8

Polacy gotowi na eUrząd? Sprawdźmy to

Usługi e-administracji coraz bardziej się rozwijają w naszym kraju, jest już wiele spraw urzędowych, które jesteśmy już w stanie załatwić bez wychodzenia z domu, korzystając tylko z komputera. Jednak czy są to te, które najczęściej załatwiamy w urzędach? Dziś, dzięki badaniu autorstwa Autopay Research “Jak załatwiamy sprawy urzędowe” sprawdzimy, w jakim stopniu i zakresie Polacy korzystają w ogóle z eUrzędu.

Najwięcej Polaków 56% najchętniej załatwiałaby przez internet take sprawy jak rejestracja samochodu, opłacenie lokalnych podatków czy wnioskowanie o wydanie dowodu osobistego.  Co ciekawe jednak jeszcze sporo z nas, bo 39% nadal woli udać się w tych sprawach do urzędu, choć odsetek ten mocno spadł w porównaniu z 2018 roku, kiedy wizytę w urzędzie preferowało aż 65% badanych.

Marcin Jank z Blue Media:

W ciągu ostatnich kilku lat internet niesamowicie się upowszechnił i zdemokratyzował, również jako narzędzie komunikacji z urzędami i załatwiania wszelkiego rodzaju spraw. Trochę z przyzwyczajenia zakładamy, że z technologii internetowych najchętniej będą korzystały osoby raczej młodsze, raczej wykształcone i częściej mieszkające w większych ośrodkach miejskich. Założenie to jest jednak dawno nieaktualne. Dostęp do internetu jest dziś powszechny, podobnie jak kompetencje i chęć korzystania z niego. Ograniczeniem jest natomiast dostępność internetowych usług po stronie urzędów – zwykle te obsługujące większe ośrodki miejskie są lepiej zinformatyzowane. Jako dostawca płatności elektronicznych widzimy jednak zainteresowanie e-usługami zarówno w wielkich miastach jak i małych gminach.

Wyżej mogliśmy się zapoznać z deklaracjami, a jak wygląda to w rzeczywistości? Niestety, większość Polaków – 60%, najczęściej załatwia sprawy urzędowe jednak nadal w urzędzie, a jeśli to tylko możliwe przez internet 32%. To jest dwukrotny wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym, ale to i tak pokazuje, że mimo dostępnych już sporej ilości usług e-administracji, te które najczęściej załatwiamy w urzędach nadal nie jest dostępnych przez internet.

Co więc już możemy załatwić przez internet? Z najbardziej popularnych wymienić można składanie wniosku o nowy dowód osobisty, sprawdzanie pojazdu własnych czy pojazdów sprowadzanych zza granicy, punktów karnych czy zarejestrować narodziny dziecka. Najwyraźniej jednak to za mało, po wynikach powyższego badania można stwierdzić, że może i Polacy są już gotowi na e-administracje, ale jeszcze sporo brakuje, aby eUrząd nadgonił oczekiwania Polaków względem dostępności pożądanych przez nich eUsług.

Źródło: Bluemedia.