Apple

Rynek na którym Apple nie miało sobie równych jeszcze w tym roku przestanie być “ich”?

Kamil Świtalski
Rynek na którym Apple nie miało sobie równych jeszcze w tym roku przestanie być “ich”?
3

Rynek podcastów był od dawna poletkiem Apple. Oni go wypromowali, ich aplikacja gromadziła miliony wiernych użytkowników, ale... jeszcze do końca roku według prognoz eMarketer miałoby się to zmienić.

Podcasty z każdym kwartałem cieszą się jeszcze większą popularnością. Gdy kilkanaście lat temu zasiadłem do mojej pierwszej audycji pobieranej z internetu i kopiowanej na przenośny odtwarzacz MP3, nie myślałem że rynek ten aż tak się rozwinie. Ba! W życiu nie myślałem, że doczekam się audycji po polsku. To nie jest tak, że polskie podcasty pojawiły się niedawno — nic z tych rzeczy. Ale ostatnie trzy lata przyniósł także nad Wisłą rozkwit polskich podcastów na każdy temat. A najwyraźniej ludzie polubili ten sposób konsumpcji treści.

Przez lata to platformy Apple promowały podcasty na potęgę. Nie, oni niczego nie wymyślili — ale dodanie w 2005 roku do iTunes sekcji z audycjami było strzałem w dziesiątkę i pozwoliło internetowym audycjom przebić się do szerszego grona odbiorców. Ale od kiedy na to poletko zaczaiło się Spotify — sytuacja nie wygląda już tak kolorowo. Według prognoz firmy eMarketer, Apple straci pozycję lidera jeszcze w tym roku. Na pierwszym miejscu w tym wyścigu ma być — oczywiście — Spotify. Zdziwieni?

Jeżeli tak, to prawdopodobnie przespaliście ostatnich kilkadziesiąt miesięcy. Od kiedy Spotify zainteresowało się tym rynkiem - dość intensywnie zaczęło inwestować w kolejne produkcje - pojawiły się nawet jakieś szepty o tym, że Spotify produkcje które upchnie za tzw. paywallem — czyli będą dodatkowo płatne. Co z tego wyjdzie - czas pokaże. Pewnym jednak jest, że rynek Podcastów wyrywa się Apple z objęć — jeszcze w 2018 roku mieli oni 34% rynku, według eMarketera w tym roku poziom ten spadnie do 23,8%.  Z ich prognoz wynika, że do końca 2021 roku aż 28,2 miliona ludzi będzie słuchało podcastów na Spotify, u Apple zaś "tylko" 28 milionów. Jeżeli jednak ta tendencja się utrzyma, za kilka lat sytuacja może nie być taka wyrównana.

A póki co - zapraszam wszystkich do wysłuchania podcastu AntyWeb Po Godzinach - dostępny jest zarówno u Apple, jak i na Spotify ;-).

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu